Actualitate
Remarul 16 Februarie, furnizor cancerigen al CFR
CFR Călători cere de la Remarul 16 Februarie 87 de milioane de lei, valoarea a 34 de vagoane „tapițate” cu azbest cancerigen.
CFR Călători a depus o plângere penală împotriva societății Remarul 16 Februarie din Cluj, prin care cere recuperarea unui prejudiciu de peste 87 de milioane de lei.
În plângerea depusă la Parchetul de pe lângă Tribunalul municipiului București, CFR arată că în pereții și podeaua a 34 de vagoane achiziționate de la Remarul se găsește azbest, substanță cancerigenă, interzisă în Uniunea Europeană și în România.
CFR Călători a achiziționat vagoanele în ianuarie 2007, dată la care folosirea azbestului și a produselor care conțin azbest era deja interzisă, fără să știe ce se află în pereții acestora și le-a introdus în circulație. Astfel, nu doar angajații companiei au fost expuși riscului de a se îmbolnăvi, ci și miile de călători care au circulat în acești 7 ani.
Fostul director al CFR Călători Ștefan Roșeanu a declarat pentru B1TV că vagoanele au circulat câțiva ani din momentul în care au fost recepționate, azbestul fiind descoperit abia în momentul în care vehiculele au fost trimise pentru reparații.
Azbestul - substanță care poate provoca oricând cancer - a fost interzisă la 1 ianuarie 2007, astfel că vânzarea vagoanelor în a căror componență se află azbest sau produse care conțin azbest, constituie o încălcare a legii.
CFR Călători a cerut o serie de expertize, ale căror rezultate au confirmat prezența azbestului în cele 34 de vagoane achiziționate.
Potrivit B1TV, CFR a cerut în mai multe rânduri, pe cale de mediere, anularea contractului. Joi, 14 noiembrie, a fost depusă o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul municipiului București şi o acţiune în instanţă pentru recuperarea prejudiciului de 87.440.000 de lei (aproximativ 20 de milioane de euro).
CFR Călători cere rezilierea contractului și instituirea unui sechestru asigurator asupra bunurilor companiei Remarul 16 Februarie.
Cine este în spatele companiei Remarul? Dar în spatele „spatelui” cine este?
Compania clujeană Remarul 16 Februarie este controlată de omul de afaceri Călin Mitică, prin Transferoviar Grup, la care este acționar majoritar, și prin Monica Băiculescu, soția sa. În august 2010, Călin Mitică a fost trimis în judecată de DNA pentru „complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice“. În același dosar au mai fost trimiși în judecată Alexandru Noapteș, fost director general al CFR Călători, și Emil Sabo, fost director general al CFR Infrastructură și fost angajat al lui Călin Mitică.
Potrivit unui comunicat al DNA, în 2005, CFR Călători a cumpărat de la Remarul 16 Februarie șase automotoare (vagoane cu motor) care fuseseră „plimbate” anterior prin cîteva firme pentru a le crește artificial valoarea de vînzare. Prejudiciul produs CFR Călători a fost calculat de procurori la 2,8 milioane lei.
Clujeanul Emil Sabo, omul lui Blaga la Remarul, dar și la stat. Și nu degeaba!
Relația Remarul 16 Februarie cu statul s-a consolidat atît cu ajutorul lui Vasile Blaga, cît și cu cel al lui Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor în perioada decembrie 2008 - septembrie 2010.
De exemplu, Emil Sabo, fost director general al Activ Invest în 2005 și membru în Consiliul de Adinistrație al Remarul 16 Februarie, a făcut parte din echipa de campanie electorală a lui Vasile Blaga în 2008 și, în 2009, a fost numit de acesta (devenit ministru al Dezvoltării Regionale la 22 decembrie 2008) în funcția de director general al Companiei Naționale de Investiții. După ce Blaga a fost numit ministru de Interne (23 decembrie 2009 - 27 septembrie 2010), Sabo a fost numit de ministrul Transporturilor Radu Berceanu director general al CFR Infrastructură, funcție pe care a ocupat-o pînă cînd a fost trimis în judecată de DNA.
Fiica Agathe a lucrat la Remarul. În 2011, ea și-a „cosmetizat” CV-ul. De ce?
O altă legătură a lui Vasile Blaga cu Remarul o constituie fiica sa, Agathe, care a lucrat, potrivit propriului CV, pe postul de „management counselor” la compania clujeană.
Potrivit jurnaliștilor de la kmkz.ro, Agathe Rudeanu (numele după căsătorie) a încercat să ascundă relația cu Remarul, ștergând pe 14 ianuarie 2011 din CV-ul său postul ocupat la compania clujeană. De ce, dacă nu avea nimic de ascuns? Oare pentru că legătura deranja fostelor și viitoarelor contracte cu statul?
Legături de famiglie cu PSD. Ginerele lui Blaga, nepot de grangure roșu!
Agathe Blaga s-a căsătorit în 2008 cu Ionuț Rudeanu, nepotul lui Mihail Rudeanu, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Hunedoara şi ex-lider al organizaţiei PSD Hunedoara în perioada 2000 - 2004. Căsătoria celor doi a uimit lumea politică, cu atât mai mult cu cât avea loc în iunie 2008, imediat după campania electorală pentru locale, când Vasile Blaga a pierdut cursa pentru funcția de primar general al Capitalei în fața „independentului fost PSD-ist” Sorin Oprescu.
De menționat că, pentru câteva luni, Mihail Rudeanu a fost cuscrul celebrului baron Nicolae Mischie din Gorj, însă „alianţa” s-a rupt în momentul când fiica lui Mihail Rudeanu a divorţat de băiatul lui Mischie.
Remarul, „abonată” la banul public, indiferent de culoarea guvernului
Compania clujeană pare „abonată” la contracte de la Ministerul Transporturilor.
În ultimii ani, Remarul a încheiat mai multe contracte cu CFR, pentru achiziția de material rulant (locomotive sau vagoane automotoare), respectiv pentru reparații și modernizări. Unele dintre acestea au ridicat semne de întrebare suficient de serioase încât DNA să deschidă dosare penale împotriva conducerii CFR, respectiv a companiei Remarul 16 Februarie.
Iată câteva exemple, inclusiv cazul aflat acum în discuție:
- 2005: achiziția a 34 de vagoane, 87 milioane lei (ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, PD)
- 2005: achiziția a 6 automotoare cu remorcă second-hand, 7,5 milioane lei (ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, PD)
- decembrie 2007: reparații și modernizare locomotive, 110 milioane lei (ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, PNL)
- iulie 2008: achiziție rame electrice (vagoane cu motor), 224 milioane lei (ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, PNL)
- decembrie 2008: reparații locomotive, 167 milioane lei (ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, PNL)
- decembrie 2010: adaptarea automotoare Diesel pentru circulația pe căile ferate române, 336 milioane lei (ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, PDL)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cum să „mulgi” un milion. De euro.
Potrivit rechizitoriului, în perioada martie-octombrie 2005, inculpaţii au desfășurat operaţiuni succesive de vânzare-cumpărare, prin interpunerea firmelor SC Activ Invest SRL şi SC Remarul 16 Februarie SA Cluj Napoca, operaţiuni în urma cărora un număr de şase automotoare cu remorcă second-hand aduse din Germania au fost achiziţionate de Societatea Naţională de Transport Feroviar (SNTF) "CFR Călători" SA la un preţ supraevaluat de aproximativ 16 ori.
Tupeu de tupeu: Remarul a vândut ce nu cumpărase încă!
Culmea tupeului, societatea Remarul 16 Februarie a vândut cele şase automotoare către Societatea Naţională de Transport Feroviar "CFR Călători" la 21 octombrie 2005 (pentru suma de 7.497.000 lei), înainte de a le cumpăra de la SC Activ Invest SRL (contract din 26 octombrie 2005, prețul de achiziție fiind de 2.670.838 lei).
Nu numai că SC Activ Invest SRL nu a efectuat niciun fel de reparaţie la cele şase automotoare, dar aceste vehicule nici măcar nu au ajuns la SC Activ Invest SRL, ele fiind transportate direct de la SC ICIM SA Arad la societatea Remarul 16 Februarie, au arătat procurorii, care au calculat un „avantaj patrimonial” de 1.665.202 lei în favoarea SC Activ Invest SRL şi Remarul 16 Februarie.
Procesul a început la Judecatoria Cluj Napoca în august 2010. Fondul cauzei s-a judecat în 18 termene, iar la data de 4 ianuarie 2013 magistrații au pronunțat prima soluție, prin care toți inculpații au fost achitați, judecătorii respingând și cererea parchetului de confiscare a sumei de 1.665.202 lei.
Atât procurorii, cât și Călin Mitică au depus recurs, iar dosarul se judecă la Curtea de Apel Cluj. Un prim termen a avut loc în 17 octombrie, cauza fiind amânată pentru 28 noiembrie, din cauza „imposibilității de prezentare a avocatului”.
Iată „personajele” și funcțiile ocupate în 2005
- Alexandru Noapteş - director general SNTF,
- Nacu Vanghele - director adjunct la SNTF "CFR Călători"
- Nicolae Iosub - director tracţiune la SNTF "CFR Călători"
- Vasile Mureşan - director general la SC Remarul 16 Februarie SA Cluj-Napoca
- Simona Florişca - director economic la SC Remarul 16 Februarie
- Floarea Iancu - inginer la Serviciul plan, organizare, constatare la SC Remarul 16 Februarie
- Emil Sabo - director general al SC Activ Invest SRL
- Claudia Maria Urs - director economic la SC Activ Invest (deţinea în august 2010 funcţia de director economic la SC Remarul 16 Februarie)
- Mitică Călin - administrator de fapt la SC Activ Invest.