Actualitate
A început numărătoarea inversă. Oradea mai acceptă câteva zile gunoaiele Clujului
În 15 octombrie expiră termenul până la care Primăria Cluj-Napoca poate depozita gunoaiele la Oradea. Ce se va întâmpla cu deşeurile oraşului şi judeţului?
În 15 iulie, Primăria municipiului Cluj-Napoca încheia un parteneriat cu Primăria municipiului Oradea, în vederea depozitării pentru trei luni a deșeurilor rezultate din gunoiul menajer și stradal al municipiului Cluj-Napoca în depozitul ecologic gestionat de către Eco Bihor în municipiul Oradea. Parteneriatul se referea la depozitarea unei cantităţi totale de 9.000 de tone de deșeuri produse la Cluj-Napoca pe lună. La acea vreme a crescut şi preţul gunoiului de la 7,05 lei la 8,38 lei pe lună.
În tot acest timp, Primăria Cluj-Napoca a decis să construiască un depozit de stocare temporară având în vedere că faimosul Centru de Deşeuri este departe de a fi finalizat. Depozitul de stocare temporară pe care Primăria împreună cu RADP l-au construit a primit aviz de mediu, iar primarul Emil Boc spune că în acest loc vor fi depozitate gunoaiele clujenilor în următorii doi ani. Doar gunoaiele produse în Cluj-Napoca.
“Mai avem fix 14 zile şi sper ca zilele şi nopţile de nesomn din această primăvară şi vară pentru ca noi să avem după 15 octombrie o soluţie să fie încununate de succes. Mai avem lucruri de făcut. Am primit avizul de la mediu, lucrăm în fiecare zi împreună cu RADP pentru a ne asigura că după 15 octombrie vom avea o soluţie de durată şi un preţ mai scăzut pentru clujeni la ridicarea gunoaielor din municipiu. Suntem în lucru, avem garanţia că nu vom intra din nou în impas după data de 15 octombrie şi că vom avea o soluţie pe minim doi ani de zile. Vestea bună pentru clujeni este că vom scădea preţurile la gunoaie. La momentul acesta lucrăm la calculul acestor preţuri şi vom anunţa până în 15 octombrie despre aceste soluţii. Sper ca ceea ce a fost un coşmar să nu mai devină pentru nimeni o problemă în următorii doi ani în municipiul Cluj-Napoca, cu speranţa că Centrul de Deşeuri mult discutat de la Consiliul Judeţean se va termina odată. Pentru că atunci practic se va rezolva problema deşeurilor. Până atunci noi facem depozite de stocare temporară de unde gunoaiele vor trebui mutate în noul Centru de Deşeuri. De aceea un anumit cost va trebui să fie regăsit în preţ pentru mutarea gunoaielor de la depozitul temporar în depozitul definitiv. Dar măcar noi Clujul scăpăm de această problemă pentru că alte oraşe, de exemplu, Turda duce la Odorheiul Secuiesc, Huedinul duce la Aleşd, Alba Iulia duce la Sibiu, Târgu Mureş duce la Sighişoara. Sper ca noi să intrăm într-o soluţie aici la Cluj. Nu ştiu cum se descurcă ceilalţi din judeţ, deocamdată pentru Cluj după un efort îndelungat şi de durată sper să avem această soluţie la problema gunoaielor", a precizat Emil Boc la un post de radio.
În 13 mai, rampa temporară de deşeuri a municipiului Cluj-Napoca de la Pata Rât a fost închisă din cauza depăşirii capacităţii de stocare, la trei luni după ce şi rampa propriu-zisă a fost închisă din acelaşi motiv.
CJ Cluj a început în 2012 un proiect de construire a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID) pe un teren situat în comuna Feleacu de lângă Cluj-Napoca, care trebuia să preia toate deşeurile din judeţ, având termen de finalizare în octombrie 2014.
Contractul a fost atribuit prin licitaţie asocierii dintre firmele SC Confort SA, Atzwanger SPA, SC Ladurner Impianti SRL, SC Vel Service SA, valoarea contractului, finanţat din fonduri europene, fiind de 107,5 milioane de lei. În acelaşi an, liderul asocierii, SC Confort SA, firmă din Timişoara, a intrat în insolvenţă, iar lider al asocierii a devenit firma Atzwanger.
La sfârşitul anului trecut, CJ Cluj a reziliat contractul, invocând executarea unor lucrări neconforme, iar în ianuarie 2015 a depus o plângere penală împotriva firmelor care fac lucrările la centru.
Reprezentanţii CJ Cluj anunţau că proiectul este în curs de revizuire şi au avansat un nou termen pentru finalizarea lucrărilor, 31 decembrie 2015, termen imposibil de respectat.