Actualitate

Primăria lui Boc, călcată de două ori în ultimele luni de DNA

După contractele încheiate pentru servicii de deratizare şi dezinsecţie prestate de firma Coral Impex, procurorii anticorupţie au luat la puricat documentele privind implementarea proiectului de ticketing.

Procurorii DNA Cluj au descins marţi dimineaţă la Primăria Cluj-Napoca, într-un dosar privind proiectul de ticketing iniţiat de municipalitate pentru modernizarea sistemului de vânzare a biletelor de transport în comun de către compania de transport public.

Potrivit reprezentanţiilor primăriei clujene, anchetatorii au cerut mai multe documente, care au fost multiplicate, fără să fie vizate persoane din instituţie.


DNA a verificat la Primăria Cluj-Napoca documente referitoare la proiectul de ticketing, care este realizat în prezent de municipalitate cu bani europeni, dar anchetatorii au făcut verificări în teren, în staţiile în care au fost montate aparatele.

Ce au căutat procurorii

Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, în cursul dimineţii de marţi s-a primit solicitarea, din partea DNA Cluj, de a verifica o serie de informaţii în legătură cu implementarea acestui proiect european.


„Este vorba de proiectul de ticketing pe care Primăria îl are în acest moment în implementare în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca şi care trebuie să se finalizeze până la sfârşitul acestui an. În cadrul proiectului de ticketing există o componentă de software care prevede montarea unui sistem electronic şi a unui program care să gestioneze întreaga bază de date a Companiei de Transport Public Cluj-Napoca precum şi parte de hardware care se referă la dotarea tuturor mijloacelor de transport în comun cu validatoare care să coincidă şi să corespundă tehnic cu sistemele de eliberare a tichetelor şi practic odată implementat acest proiect se schimbă conceptul de transport pe călătorie în transport pe unitate orară”, a spus Oana Buzatu.

Descinderi şi la Compania de Transport Public Cluj

Procurorii DNA s-au prezentat și la Compania de Transport Public din Cluj Napoca, unde au sigiliat mai multe calculatoare în care existau documente despre licitația de ticketing. ”Au venit la sediul CTP și au intrat în mai multe birouri de la etajul unul, unde sunt șefii. Apoi, procurori DNA au interzis accesul angajaților în zona respectivă și au sigilat mai multe calculatoare pe care le-au luat cu ei. Au cerut și documente iar după ce le-au primit au plecat”, a declarat un angajat al CTP, potrivit evz.ro.


Cine este vizat de ancheta DNA

Ea a precizat că în acest moment nu există informaţii că o persoană anume ar fi vizată de cercetări.

Astfel, reprezentaţii din cadrul primăriei care sunt responsabili în acest proiect au pus la dispoziţia anchetatorilor toate documentele solicitate. De asemenea, anchetatorii s-au deplasat inclusiv în teren pentru a vedea cum a fost implementat proiectul. "Aşteptăm să vedem dacă au nevoie de alte informaţii. În acest moment nu există altceva decât o solicitare de punere la dispoziţie a unor informaţii", a precizat Buzatu.


Fapte de corupţie la Primărie?

Într-un comunicat al DNA se precizează că procurorii “efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează săvârșirea unor infracțiuni asimilate celor de corupție și a unor infracțiuni îndreptate împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, comise în perioada 2012 – 2015”.

DNA a efectuat în cursul zilei de ieri percheziții domiciliare în 22 locații situate în municipiul București și județele Cluj și Brașov, din care două au fost sediile unor instituții publice, restul reprezentând sediile unor societăți comerciale și domiciliile unor persoane fizice.


Deratizare DNA la Primărie în octombrie

Procurorii DNA au făcut percheziţii la Primăria Cluj-Napoca şi în 7 octombrie, într-un dosar vizând contracte încheiate de administraţia locală pentru servicii de deratizare şi dezinsecţie prestate de firma Coral Impex. Atunci au fost vizate şi primăriile Alba Iulia, Sibiu, Târgu Mureş şi Zalău. În acest dosar, şeful Serviciului Tehnic de la Primăria Cluj-Napoca şi un consilier de la acelaşi serviciu sunt cercetaţi de DNA Cluj pentru luare de mită, după ce ar fi primit de la reprezentanţi ai Coral Impex sume de bani şi produse pentru a-şi îndeplini atribuţiile în favoarea firmei de deratizare şi dezinsecţie. Potrivit DNA, în perioada 2013-2015, persoane reprezentând SC Coral Impex SRL Ploieşti ar fi oferit diferite sume de bani şi bunuri cu titlu de mită unor funcţionari din cadrul instituţiilor publice din mai multe judeţe, cu care societatea respectivă derula relaţii contractuale de prestări de servicii (dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare). Purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, Oana Buzatu, declara la acel moment că Primăria a plătit SC Coral Impex SRL în acest an, până în luna septembrie, suma de 8,4 milioane de lei pentru deratizare şi dezinsecţie.

Ce este sistemul de ticketing

Noul sistem de ticketing, complet automatizat şi care face posibilă achiziţionarea de cartele sau bilete de călătorie pentru transportul în comun din Cluj-Napoca, a început să funcţioneze din data de 9 septembrie. Proiectul a fost realizat printr-un proiect european cu o finanţare de 33 de milioane de lei. Cele 61 de automate de eliberare a biletelor au intrat în funcţiune treptat, pe parcursul lunilor septembrie şi octombrie. Proiectul vizează folosirea unor carduri pe lângă bilete. Acesta prevede instalarea a 61 de automate de vânzare a biletelor şi instalarea de validatoare în mijloacele de transport în comun. Acesta mai prevede modernizarea a 87 de staţii de transport în comun, montarea a 74 de panouri de afişaj în staţii care vor furniza informaţii legate de timpul estimat de sosire în staţie a mijloacelor de transport în comun, amplasarea a 136 de validatoare a legitimaţiilor de călătorie în staţii şi a 327 de validatoare în mijloacele de transport în comun, achiziţionarea a 20 de terminale portabile pentru controlorii de bilete.

Licitaţie cu acte false?

Proiectul de ticketing a început în iunie 2013, licitaţia pentru realizarea sa, organizată de Primăria Cluj-Napoca, fiind câştigată de asocierea dintre SC Ramb Sistem SRL şi SC CS Vision SRL. La licitaţie au participat patru societăți comerciale, Radcom, Ramb cu CS Vision, UTI Grup cu ACI Cluj şi SCC Napoca. După validarea ofertelor, pe primul loc s-a clasat consorțiul de firme Ram SRL și CS Vision SRL, cu oferta de 21 milioane de lei. 

După licitație, reprezentantul firmei Radcom SRL, Ionuș Filipoiu a lansat o serie de acuzații grave la adresa funcționarilor din Primăria Cluj Napoca. În contract s-a cerut ca autobuzele Solaris de culoare mov să fie dotate cu compostoare normale, dar s-a ajuns să fie cumpărate validatoare termice, de aproape trei ori mai scumpe. Ionuț Filipoiu susține că firma pe care o reprezintă le vinde cu sume cuprinse între 600 - 800 de euro, în funcție de cantitate, dar Solaris a plătit pe acestea 1.600 de euro.

Licitaţia privind sistemul de ticketing organizată de Primăria Cluj-Napoca a ajuns şi la Departamentul de Luptă Anti-Fraudă, partener OLAF – European Anti-Fraud Office, al Comisiei Europene, şi Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA). Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), prin Direcţia de constatare şi stabilire nereguli programe europene, a decis să sesizeze DNA şi DLAF, departamentul de luptă antifraudă partener al OLAF, al Comisiei Europene. De asemenea, o societate din Bucureşti, Incertrans SA, a anunţat că depune, de asemenea, plângere penală, potrivit româniacurată.ro. „În cadrul ofertei tehnice pentru trei tipuri de echipamente principale ale sistemul de e-ticketing (validator dual, validator contactless, automat de vânzare bilete), asocierea RAMB – CS Vision a depus documente care prezintă suspiciunea că sunt false”, a comunicat MDRAP. Concret, CS Vision SRL a prezentat în dosarul înscris la licitaţie documente pe care le-a prezentat ca provenind de Incertrans SA, pe care societatea de cercetări în transporturi din Bucureşti nu le recunoaşte.

Efecte și pentru alte licitații

Licitaţia pentru sistemul de ticketing a afectat şi alte două licitaţii: cea pentru cele 40 de autobuze articulate, organizată tot de primăria clujeană, câştigată de polonezii de la Solaris, şi cea pentru cele 10 autobuze nearticulate, organizată de Compania de Transport Public Cluj-Napoca şi atribuită companiei Briari’s, care va aduce maşini marca Iveco. Participanţii la licitaţie au fost obligaţi să aibă validatoare de tichete compatibile cu sistemul CS Vision, în dauna soluţiilor oferite de Radcom, cea care a şi semnalat că braşovenii folosesc documente false, spune sursa citată.

Firme apropiate de PDL

Fimele Ramb Sistem şi CS Vision din Braşov sunt firme de casă ale fostului PDL. În cadrul acestei asocieri este implicat Răzvan Bagiu, om de afaceri braşovean, cunoscut mai mult pentru activitatea lui din domeniul IT (prin intermediul firmei CS Vision), decât cel al construcţiilor. Tatăl său, Gabriel Bâgiu, se află în prezent în arest la domiciliu, fiind implicat în dosarul preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Firma lui Bâgiu senior, SC Ramb Sistem, a fost favorizată de Căncescu la atribuirea unor contracte. Bagiu are legături cu societatea VIACOR și cu fostul SPP-ist Corvin Nedelcu, unul dintre membrii de bază ai democraţilor. Pe lângă faptul că timp de 10 ani a făcut parte din Serviciul de Pază şi Protecţie al lui Băsescu, Nedelcu este cadru militar în rezervă şi cavaler de onoare la nunta lui Vlad Stolojan, fiul lui Theodor Stolojan, potrivit gazetadecluj.ro. Nedelcu a fost consilier la cabinetul lui Blaga, ulterior a fost numit consilier clasa I la ANOFM, pentru ca apoi ascensiunea lui profesională să facă o oprire la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, unde a lucrat ca secretar general adjunct. După această scurtă oprire, Cristian Nedelcu a trecut cu fluturaşul de salariu pe la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, unde a încasat bani de la stat pentru munca intitulată “secretar general” la această instituţie.

Citeşte şi:

Procurorii au descins la Primăria Cluj-Napoca. DNA: Există suspiciunea unor fapte de corupţie în perioada 2013-2015. Reacţia lui Emil Boc

De ce abia în 2015 va fi funcțional sistemul de ticketing la transportul în comun

Sistemul de ticketing va fi funcţional de anul viitor

De astăzi putem cumpăra bilete de autobuz de la automate. Cum funcţionează aparatele - VIDEO

61 staţii RATUC vor avea automate de eliberare a biletelor valabile pe intervale orare

Ultimele Stiri
abonare newsletter