Actualitate

Transformarea Parcului Feroviarilor, mai scumpă de la un an la altul. Modernizarea “sare” de 10 milioane de euro

Dacă în 2018 autorităţile locale vorbeau că ar fi nevoie de 7 milioane de euro pentru modernizarea Parcului Feroviarilor, în 2019 această sumă trece de 10,5 milioane de euro.

După 10 ani de revendicări, Parcul Feroviarilor a intrat, anul trecut, în proprietatea Primăriei Cluj, care pregătește un concurs de soluții pentru amenajarea și transformarea zonei într-un parc autentic.

Al doilea parc ca mărime din Cluj-Napoca a intrat în proprietatea Primăriei Cluj-Napoca printr-o hotărâre de guvern dată în iulie 2017. Ministerul Transporturilor a avizat proiectul prin care terenul de 5,3 hectare au intrat în proprietatea publică a municipiului Cluj-Napoca.


Ordinul Arhitecților din România (OAR) susține că este nevoie de aproximativ 6,9 milioane de euro pentru reamenajarea Parcului Feroviarilor și introducerea sa în circuitul public. OAR a lansat, alături de Primăria Cluj-Napoca, un concurs de soluții pentru alegerea celui mai bun proiect care să transforme cele 5 hectare de teren, abandonate ani la rând.

Acum, consilierii locali vor aproba indicatorii tehnico-economici pentru revitalizarea şi activarea Parcului Feroviarilor, iar potrivit documentelor, valoarea totală a investiţiei depăşeşte 50 de milioane de lei (peste 10,5 milioane euro).


Vorbim de patru obiective de investiţii – amenjarea Parcului Feroviarilor (construire pavilioane, sistem irigaţii, sistem iluminat, mobilier urban, reconfigurare alei), amenajarea străzii Parcul Feroviarilor, amenajarea malurilor râului Someş şi realizarea de pasarele pietonale peste râul Someş. Durata de realizare a investiţiei va fi de 22 luni.

“Propunerea de amenajare a Parcului Feroviarilor va oferi un nivel ridicat de bio diversitate, mobilierul urban existent se va înlocui cu mobilier nou pentru repaus şi recreere (mobilier pentru odihnă pe aleile principale, mobilier pentru odihnă la locul de joacă, loc aparate fitness, coşuri de gunoi pe toate aleile, rastele pentru bicicletă, vitrine iluminate, cişmele cu apă, iluminat general şi arhitectural, instalaţii ape pluviale, instalaţii de alimentare cu apă şi irigaţii)”, susţin reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca.


În ceea ce priveşte amenajarea străzii Parcul Feroviarilor, aici se vor înlocui integral pavajul existent, elementele de mobilier urban existent şi sistemul de iluminat şi semaforizare.

“Se propune amenajarea benzilor de biciclete, se propun dotări aferente acestui mijloc de transport (standuri, staţii alimentare biciclete şi trotinere electrice) pentru a facilita bicicliştilor o conexiune rapidă, redimensionarea zonelor de parcare din lungul străzii şi prioritizarea deplasării pietonale şi cu biciclete. Amenajarea propusă a străzii se referă la profilul dinspre Parcul Feroviarilor cu următoarele benzi funcţionale: trotuar, bandă de bicicletă, 2 benzi auto cu dublu sens”, se mai arată în documentele Primăriei.


Malurile râului Someşul Mic vor fi amenajate pe porţiunea din dreptul Parcului Feroviarilor (amenajări peisajere, crearea de noi alei pietonale, dotare cu mobilier urban, sistem de iluminat nou, montarea unei nou balustrade, 2 pasarele pietonale care vor realiza legătura cu parcul).

Tot aici se vor mai amenaja un pavilion, o platformă de odihnă, un amfiteatru (destinat activităţilor de socializare).


“Soluţia de amenjare a parcului, care include şi ambele maluri ale râului Someşul Mic, prevede două pasarele pietonale care vor fi poziţionate în colţul sud-vestiv, respectiv la jumătatea vestică a parcului, având corespondenţă cu strada Iuliu Coroianu, respectiv cu strada Spitalului. Pasarelele vor asigura traficul pietonal şi velo peste râul Someşul Mic”, transmite municipalitatea.

Istoria Parcului Feroviarilor

Înainte de 1990, în Parcul Feroviarilor, al doilea ca suprafaţă din oraş, întânzindu-se pe o suprafaţă de 5,4 hectare, în fiecare iarnă se amenaja Orăşelul Copiilor.

De ani buni, Parcul Feroviarilor a ajuns o ruină, este plin de buruieni, băncile sunt rupte, şina de cale ferată este năpădită de vegetaţie, aparatele de joacă pentru copii sunt distruse.

După un elan al societăţii civile de acum șapte ani când a fost organizat un protest şi a fost realizată o petiţie pentru redarea parcului clujenilor, interesul pentru Parcul Feroviarilor s-a pierdut total.

Parcul Feroviarilor se află în proprietatea Companiei Naţionale de Căi Ferate, înainte de 1989 fiind în proprietatea Primăriei.

În 2010, parcul a intrat în administrarea clubului de fotbal CFR Cluj, după ce Arpad Paszkany a semnat o asociere cu proprietarul, Compania Naţională de Căi Ferate. În 2010, proprietarul clubului de fotbal spunea că va investi 1,5 milioane euro şi va face terenuri cu gazon sintetic şi va amenaja un spaţiu de joacă pentru copii, unde accesul publicului va fi liber. A făcut doar un singur teren de fotbal.

Parcul Feroviarilor a fost şi subiectul unui scandal, în 2011, când activiştii de mediu au acuzat administratorul parcului că a tăiat ilegal copaci. Aceştia au organizat un protest în faţa parcului şi au redactat o petiţie.

Ultimele Stiri
abonare newsletter