Actualitate
Autobuzele fără șofer, tot mai aproape de realitate. Când le vom vedea în traficul din Cluj
Cluj-Napoca va fi primul oraş din România care ar urma să aibă, de anul viitor, autobuze fără şofer.
Municipalitatea clujeană dorește să urmeze exemplul orașelor europene precum Paris, Lyon sau Viena și să introducă autobuze care nu au nevoie de șofer. Primele teste vor avea loc chiar anul viitor.
Clujul este primul oraş din România care a introdus în circulaţie autobuzele electrice, iar acum se pregăteşte pentru încă o premieră. Reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca spun că într-un an sau cel mult doi vor apărea pe străzile oraşului primele autobuze fără şoferi. Totul în cadrul unui program-pilot, mai întâi în zona centrală a oraşului, dar care are toate şansele să fie extins ulterior cu fonduri europene, aşa cum s-a procedat şi în cazul autobuzelor electrice.
„Propunem o linie zero în zona centrală a oraşului, care să fie deservită de un autobuz autonom. Un proiect care deja se testează în unele oraşe europene cum ar fi Viena, Lyon sau Paris. Într-unul sau maximum doi ani putem să testăm, să avem un proiect pilot pe aumite rute bine stabilite şi, sigur, pe parcursul dezvoltării tehnologiei vom putea să extindem acest proiect pilot”, au declarat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca în luna octombrie.
Între timp, Primăria plătește 135.000 de lei pe servicii de consultanță de la Unversitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN). De acești bani, specialiștii de la UTCN trebuie să ajute municipalitatea să pregătească licitația de achiziție de autobuze autonome și să elaboreze caietul de sarcini aferent licitației. Cel mai probabiil, licitația pentru cumpărarea de autobuze fără șofer va fi lansată în 2020.
"Am declanşat un proiect pilot la Cluj - care înseamnă confirmarea brandului de oraş al inovării, inteligenţei artificiale, al dezvoltării, cercetării şi IT-ului - şi cu această dimensiune pragmatică referitoare la punerea în circulaţie, cu titlu experimental, a unui autobuz autonom, fără şofer, după modelul celor care există în marile oraşe europene. Autobuzele vor fi puse în circulație cu grad maxim de siguranță posibil. Nu vor lua decizii decât în maximă siguranță pentru a proteja călătorii. Noi mai avem un an la dispoziție pentru a pregăti acest proiect și evident tehnologia va evolua foarte mult. Acest autobuz va deservi ca arie de circulaţie zona centrală, pentru a arăta că acest oraş susţine dimensiunea modernă, susţine inovarea şi inteligenţa artificială, pe care nu o vom putea evita. Va fi un mijloc de mobilitate a viitorului acest transport autonom şi sper ca anul viitor să îl vedem pe străzile Clujului", a declarat primarul Emil Boc.
El a mai spus că proiectul pilot va fi pus în practică în colaborare cu UTCN. Astfel de proiecte inovative de mobilitate urbană se vor afla printre priorităţile Uniunii Europene, în viitorul exerciţiu financiar, a mai punctat Boc.
"Cluj-Napoca îşi doreşte să dea, încă o dată, tonul în România în ceea ce priveşte transportul public, după ce a fost primul oraş care a introdus în circulaţie autobuzele electrice", a menţionat primarul de Cluj.
Boc trece la altă etapă: transportul prin aer
După autobuzele fără șofer, primarul Clujului a vorbit, în premieră, despre mobilitatea aeriană urbană.
„Lumea discută de urban air mobility. A trecut la nivelul în care anumite companii de taxi realizează în America așa numita mobilitate cu taxi prin aer pe baza unui sistem de drone, decolare și aterizare pe verticală, autonomie până la 160 de kilometri. Lumea evoluează foarte rapid în materie de tehnologie”, a conchis Boc.
Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca
„Am declanșat proiectul care vizează implementarea pentru prima data în România a unui autobuz fără șofer. Acest proiect are două scopuri, în primul rând să racordeze Clujul la dimensiunea europeană a mobilității, asemenea proiecte cu titlu pilot mai există la Paris, Viena sau Lyon, în al doilea rând să branduim în continuare orașul ca oraș al inovării și inteligenței artificiale, adică orașul care are resurse pentru a pregăti slujbele viitorului, oraș care care prin excelență se definește prin cercetare, dezvoltare, inovare și inteligență artificială (…) Și vor fi resurse europene considerabile pentru susținerea a aceea ce înseamnă inteligență artificială, transport nepoluant”.