Actualitate
Mașina sau autobuzul? Care mijloc de transport câștigă în cursa traficului din Cluj?
Activistul Andi Daiszler - cunoscut clujenilor pentru implicarea în multe proiecte comunitare, dintre care cel mai cunoscut este Strada Potaissa - a făcut un experiment pentru a afla care mijloc de transport e mai practic pentru părinții care sunt nevoiți să-și ia copiii de la școală.
Mașină VS. autobuz. Care mijloc de transport câștigă în cursa traficului din Cluj?
Odată cu începerea școlii, chiar și în acest context pandemic în care nu toți copiii merg la cursuri, traficul a revenit și el în forță, stârnind multe discuții între clujeni.
Părerile sunt împărțite
Unii oameni sunt de părere că părinții nu ar trebui să „răsfețe” copiii și să-i învețe să meargă cu autobuzul, pe când alții susțin că liniile CTP obligă elevii să schimbe 2-3 autobuze pentru a ajunge dintr-un cartier mărginaș al Clujului, până la școlile din centrul orașului, iar acest lucru îi îngrijorează pe părinți
„A început școala. Părinții își așteaptă odraslele în fața școlii și mașinile îi așteaptă peste tot. Și pare că niciun Walking Month sau autobuze de elevi nu reușesc să schimbe asta. Și pe alocuri înțeleg perfect. Când stai în capăt de oraș, în noile cartiere prost conectate și deservite de CTP parcă n-ai face 2 ore în bus dus-întors după ăla micu, bunicii nu pot să-l ia sau, mai rău, nu mai sunt, bonă nici așa, locuri de parcare nu găsești în jurul școlii, așa că ne riscăm 30 de minute pe avarii peste tot”, și-a exprimat opinia Andi Daiszler, pe Facebook, în urmă cu câteva zile.
În urma postării sale, un prieten l-a provocat pe Andi să facă un experiment și să vadă care dintre cele două mijloace de transport - mașina sau autobuzul - ajunge mai repede în centru, cu plecarea din Florești.
Cursa Piața Florești - Strada Universității
Astfel, Andi a acceptat provocarea, iar împreună cu o prietenă, vineri, au pornit din Piața Florești la ora 11.15. Cei doi erau nevoiți să ajungă pe strada Universității, pentru „a-și lua copiii de la școală”, exact ca un părinte.
Andi a mers cu mașina, iar prietena sa, Mădălina, cu autobuzul.
„Am făcut 25 de minute de la Piața Florești până la Universității la Bathory, de unde să o iau pe aia mică. Am plecat la 11.15. Mădă a plecat tot atunci din Piața Florești, dar a venit cu busul. A schimbat două bus-uri pentru a ajunge după copilul ei. Ăia mici au ieșit la 11.55, deci Mădă a întârziat după al ei, n-a fost o problemă că s-a jucat cu aia mică a mea. Dar, Mădă a făcut 45 de minute, aproape de 2 ori ca timp dintr-o parte în alta. Asta demonstrează că atâta timp cât eu voi putea să stau liniștit pe avarii în fața școlii și jumătate de oră voi veni în continuare cu mașina personală pentru că nu merită să vin cu busul”, a concluzionat Andi, în urma experimentului.
Oamenii care își așteaptă copii cu mașinile pe avarii străbat orașul venind din cartiere, precum Andrei Mureșanu, Zorilor, Mănăștur, Baciu, Florești, Dâmbu Rotund și așa mai departe, a explicat Andi.
Mașina a câștigat
Astfel, Andi a demonstrat că în aceasta situație, mașina este cel mai eficient mijloc de transport pentru părinți, chiar dacă îngreunează traficul.
„Nu faci 2 ore cu busul dintr-un cartier până în centrul orașului și retur, faci doar o oră jumătate, dar pentru un părinte care fuge să-l ia pe ală micu de la școală în pauza de prânz, o oră jumate e tot prea mult. În Cluj, mașina personală e de aproape 2 ori mai eficientă decât autobuzul, câtă vreme pot să stau pe avarii și o jumătate de oră fără să mă întrebe nimeni nimic”, a conchis Andi.
„Mersul cu autobuzul al părinților către școală și înapoi nu e atât de eficient pe cât ar trebui să fie. Asta nu se poate schimba cu mai multe autobuze, nici pe departe. Asta ar trebui să se schimbe cu un autobuz care să merite să fie utilizat. Arată foarte bine, au aer condiționat, poți plăti prin SMS și așa mai departe, dare traseele sunt în continuare nemodificate. Ca să vii din Florești să-ți lași copilul la un liceu din Cluj, pentru că sunt foarte multe cazuri de părinți cu flotante ca să-și poată aduce copiii la școlile din centru orașului, deși ei stau în Florești sau în Feleac sau în alte cartiere mărginașe. Cumva ei vor trebui să folosească cel puțin 2-3 mijloace de transport în comun pentru a ajunge după copil și înapoi acasă. Mașina câștigă aici, în lupta asta.”, a spus Andi pentru Monitorul de Cluj.
Mădălina Hruban, prietena lui Andi, care l-a însoțit pentru experiment, a comentat că:
„Prima oară e mai greu apoi devine reflex și zbori prin oraș, te bucuri de strădulețele și clădirile centrului vechi, de parc, traseu fain, l-aș face. Mie personal, mi-a plăcut experiența și mi-a ridicat niște probleme de care habr n-aveam că trebuie să le am în vedere. Financiar cu bus: minim 8 lei, maxim 13. Eu am făcut cu „pe jos - bus- bus- bus” deci am pierdut 10,5 lei, niște calorii și am câștigat priveliști frumoase de parc și centru vechi care inspiră idei creative orientate spre progres.”
Oamenii au răspuns concluziilor lui Andi în comentariile postării sale. Un biciclist chiar și-a povestit experiența din Florești spre centrul orașului:
„12:37-13:08 cu un traseu semnificativ mai dificil. Două claxoane în Florești, un domn supărat că nu merg pe trotuar și o mașină de tonaj mare, care voia să fie sigură că știu de ea. În Cluj, am fost neinspirat cu Clinicilor care e absolut blocată și imposibil pentru un ciclist să depășească traficul legal. E singurul loc unde aș fi stat lejer 10 minute în trafic, dacă nu aș fi făcut ilegalități (folosit trotuarul vreo 50m și mers printre mașini pe centrul străzii vreo 300-400 m - un slalom pe care sigur nu îl făceam cu un copil sau un cargo)”, a explicat acesta.
Andi i-a spus: „Bicicleta e cea mai eficientă, uite, dar nu suficient de atractivă la capitolul siguranță.”
Părinții au reacționat
„Andi, faină ideea voastră: mai ia în calcul și faptul că acești copii au și alte activități în diverse locuri din oraș, și faptul că fiecare locuiește într-o anumită zonă, mai aproape sau mai departe de școală/grădi și faptul că nu se compară chestia cu copiii imaginari, când îi ai cu adevărat. Nu pot să-ți descriu oboseala și energia consumată și toate adunate la un loc. E adevărat că nu trebuie nici să intri cu mașina în școală de unde urcă direct copilul. Pot să parcheze și mai departe și cu asta sunt de acord!”, a scris o mamă.
Altcineva a comentat că:
„Unele dintre piedicile legale de a lăsa copilul să meargă singur la școală - din regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitare, art. 173, alineatul 7: Părintele, tutorele sau susținătorul legal al elevului din învățământul primar are obligația să îl însoțească până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea orelor de curs să îl preia. (...) S-a adăugat și articolul 9 care face excepție la autobuzele școlare. Apoi, cum știți, până la vârsta de 14 ani, copiii nu pot circula pe drumuri publice cu bicicleta.”
CITEȘTE ȘI: