Economie
Untold în 2019. Investiţie de 16 mil. euro cu un profit operaţional de 3 mil. euro
Untold a atras peste 370.000 de participanţi în cele patru zile de festival, iar mai bine de 20% dintre aceştia au fost turişti străini. De al an la an numărul de participanţi la festival a crescut cu circa 15%.
Fondatorul Untold, cel mai mare festival de muzică organizat în România, a investit peste 16 milioane de euro în 2019 în organizarea evenimentului ajuns la cea de-a cincea ediţie. Bugetul este cu 2 milioane de euro mai mare faţă de nivelul din 2018, potrivit lui Bogdan Buta, unul dintre organizatorii festivalului. Banii pentru investiţii sunt obţinuţi de la firmele partenere care pariază pe promovare (40% din buget), din vânzarea de bilete şi abonamente (40%) şi de la partenerii care vin cu standuri în cadrul evenimentului (20%).
Organizatorii estimează că din total participanților la ediția din acest an, 20% sunt din județul Cluj, 20 % din străinătate, iar restul de 60% venind din toată România. Și anul acesta, au fost prezenți participanți din peste 100 de țări ca, Anglia, Olanda, Franța, Belgia, Austria, Polonia, Ungaria, până la țări exotice cum ar fi Argentina, Brazilia, India, China.
La o prima estimare, din cei peste 370.000 de participanți, cei 300.000 veniți din afara Clujului au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puțin 150 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee etc. La un calcul simplu, acest lucru înseamnă o infuzie de capital în comunitatea clujeana, de peste 45 milioane euro. Acești bani se vor regăsi apoi în impozite și taxe locale, dar și în încasări pentru business-urile locale sau pentru oamenii care au profitat de numărul mare de turiști prezenți, punându-și apartamentele sau casele la închiriat.
Investiții de peste 1,3 milioane lei
Ca în fiecare an, organizatorii au pus rapid în practică un plan de acțiuni, menit să pună în valoare zona din centrul orașului unde își desfășoară activitatea festivalul. Mai mult decât atât, organizatorii își doresc să fie un exemplu pentru comunitate și își asumă că, pe lângă lucrările de reamenajare a Parcului Central, pe o suprafață de 10.000 mp, necesare în urma folosirii parcului în cele 4 zile, să facă și o extra-investiție în înfrumusețarea a altor peste 50.000 mp din parc, suprafață folosită, an de an, de întreaga comunitate.
Astfel că, în urma evaluărilor realizate alături de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, Untold își asumă să reamenajeze peste 60.000 de mp din parc, investiție care se ridică la suma totală de peste 1 milion de lei. Aceste lucrări sunt schimbarea unor porțiuni de gazon, supraînsămânțare, toaletare vegetație și până la amenajări peisagistice. Lucrările au fost deja începute, urmând a fi realizate până la finele lunii august 2019. Pentru a reda clujenilor parcul în cel mai scurt timp, au fost contractate, în paralel, mai multe firme specializate care se ocupa deja de lucrări.
Și pentru Cluj Arena, organizatorii Untold și-au asumat să contribuie la păstrarea în condiții optime a gazonului. Deja a fost început procesul de înlocuire a porțiunilor de gazon afectate în urma festivalului cât și a altor zone din teren, afectate în urma exploatării uzuale de peste an sau unde gazonul era deja bolnav. Suma pe care o va cheltui Untold în acest sens este de peste 370.000 lei. Pe lângă lucrările de la gazon, organizatorii vor evalua alături de managementul Cluj Arena și eventualele deteriorări survenite în afara terenului de joc, urmând ca toate cheltuielile rezultate, să fie acoperite integral de către Untold, la fel ca și în anii precedenți.