Economie

Ungaria a lansat licitația pentru electrificarea a 55 km de cale ferată la granița cu România. Linia Cluj-Oradea mai așteaptă

Ungaria a lansat licitația pentru electrificarea și reabilitarea a 55 km ai liniei de cale ferată ce leagă Oradea de Budapesta. Dintre cele cinci linii transfrontaliere dintre cele două țări, doar una este electrificată. Ungaria a modernizat mult rețeaua feroviară în ultimii ani, fiind porțiuni importante cu viteze de peste 100 km/h. Pe de altă parte, la noi, electrificarea liniei Cluj - Oradea este în discuții de ani buni, dar va mai dura.

Între Budapesta și Oradea sunt 247 km, iar ungurii vor electrifca și moderniza 55 km, între Püspökladány și Biharkeresztes (localitate situată la 13 km de Episcopia Bihor), scrie Rail Journal.

Companiile care vor să participe la licitație trebuie să depună până pe 15 octombrie documentele, iar proiectul finanțat cu fonduri europene trebuie terminat în 36 de ore de la semnarea contractului.


Linia va permite viteze de 160 km/h. În prezent cei 55 km dintre Püspökladány și Biharkeresztes sunt parcurși între 56 și 62 de minute.

Între Oradea și Budapesta sunt 247 km și trei trenuri directe pe zi, cel mai rapid făcând 4 ore și 45 de minute. Cea mai rapidă porțiune este Budapesta - Szolnok, unde cei 100 km sunt parcurși de trenurile IC în 74 de minute.


Ungaria a modernizat toate liniile importante ce leagă Budapesta de țările vecine, iar cel mai aglomerat tronson este cel vest-est Hegyeshalom – Lökösháza (de la granița austriacă la cea cu România).

Praf în ochi! Bani „de o bere” de la Guvern pentru un obiectiv major pentru județul Cluj


Deși au crescut sumele alocate de Guvern pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice, de la 1,04 miliarde de lei în 2018, la 1,41 miliarde de lei, potrivit Bugetului pe anul 2019, multe proiecte feroviare „se bucură” de sume infime luând în considerare valoarea investițiilor.

Astfel, bugetul propus de Ministerul Transporturilor în vederea proiectului de electrificare a liniei de cale ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor este cu mult mai mic decât ar fi necesar.


„Bugetul ministerului include în acest sens (Fondul European Dezvoltare Regională) 684.000 de lei pentru electrificarea Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, sumă mică raportat la valoarea totală necesară a acestui proiect, de 10 milioane de lei”, se arată într-o analiză realizată de Club Feroviar.

Reprezentanții Club Feroviar acuză Guvernul de rea-intenție, punctând faptul că, în spatele multor rectificări bugetare ce se preconizează, se ascund anumite interese.


„Bugetul urmează să sufere inevitabil mai multe rectificări în acest an, ca în anii precedenți însă, chiar și așa, repartizarea banilor între diferitele componente dezvăluie intențiile. Stratagema Finanțelor este aceeași an de an. Se dă un buget mare la Ministerul Transporturilor, se închid gurile tuturor că s-au alocat ca la nimeni alții pentru acest sector, iar la prima rectificare le iau cam 30-40% din bani și-i duc la pensii și salarii bugetare. În noiembrie mai iau 10-20% și anul sfârșește mult mai modest decât a început”, acuză Guvernul cei de la Club Feroviar.

Linia ferată, blocată la studiul de fezabilitate

În 2016, CFR SA aloca suma de 8,35 milioane de lei, fără TVA, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate privind electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, potrivit unui anunţ de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Anul trecut, conducerea Căilor Ferate Române s-a hotărât să revină la ideea realizării studiului de fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de circa 152 km. Realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Pan-european, preluarea parțială a traficului dinspre și spre vestul Europei, dar și asigurarea circulației trenurilor cu până la 120 km/h erau ambițiile care sunau bine, cel puțin pe hârtie.

Costurile pentru linia ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihorului se ridicau la circa un miliard de euro, din care 228 milioane de euro urmau să meargă pentru electrificarea liniei, în timp ce 643 milioane de euro erau vizați pentru modernizarea, respectiv dublarea liniei ferate. Cu toate acestea, în urma unor întâlniri cu reprezentanții Comisiei Europene, compania de stat CFR SA a dat-o la întors, hotărând să revizuiască studiul de fezabilitate pentru electrificarea tronsonului. Reabilitarea la viteza de proiectare a liniei avea ca perioadă de implementare intervalul 2021-2030.

Ultimele Stiri
abonare newsletter