Economie
Metroul din Cluj, gata până în 2026? Ce șanse are finalizarea proiectului în timp util?
Banii din Programul Național de Redresare și Reziliență pot fi folosiți doar în următorii cinci ani. Proiectul metroului ar putea fi fazat, fondurile europene vor fi completate din fonduri locale.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, așteaptă încă un răspuns ferm de la primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în privința termenului de finalizare a metroului clujean.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, se așteaptă la o discuție cu Emil Boc, privind starea actuală a proiectului metroului clujean. Discuția vine în contextul în care 2026 este anul limită până în care pot fi cheltuiți banii din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). „Există alocarea de un miliard de euro”, a reiterat ministrul de resort, într-o emisiune televizată la Digi24.
Ce reprezintă termenul limită 2026 pentru metrou?
„Metroul de la Cluj este finanţabil prin PNRR, trebuie să vedem calendarul, dar în mod evident metroul de la Cluj nu începe anul acesta. Trebuie să facem diferenţa între proiecte majore la care putem da drumul anul acesta şi proiecte pe care beneficiarii ne asigură că le vor termina în 2026. O să am o discuţie cu primarul Emil Boc pe metroul de la Cluj, există alocarea acolo de un miliard de euro, dacă nu mă înşel, iar Clujul este un oraş campion la fonduri europene. O să vreau un răspuns cert: «da, demarăm înscrierea şi pregătirea proiectului şi vom fi gata în 2026»”, a declarat ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
Potrivit Regulamentului Comisiei Europene, există însă anumite cerințe ce trebuie strict respectate. Până în data de 31 decembrie 2022, 70% din valoarea granturilor trebuie contractată, iar diferența de 30% până în data de 31 decembrie 2023. Astfel, 1 iulie 2026 este termenul final pentru implementarea fizică a proiectelor, iar data de 31 decembrie 2026 pentru implementarea financiară.
Totuși, ce șanse are să fie implementat proiectul metroului până în 2026? Făcând o comparație cu graficul metroului bucureștean, trenul subteran din Cluj-Napoca nu are „nicio șansă”, potrivit calculelor clubferoviar.ro, care amintesc de necesitatea continuării lucrărilor în anii ce vor urma și din fonduri locale, autohtone.
Pentru realizarea a circa 7 kilometri de metrou între Râul Doamnei și Eroilor, în București, Guvernul României a avut nevoie de un deceniu, în 2010 fiind organizate primele licitații. Abia în toamna anului trecut au fost predați primii kilometri. Cum metroul clujean va avea o lungime dublă față de porțiunea din Magistrala 5 și încă lipsesc studiul de fezabilitate, respectiv proiectul tehnic de execuție, șansele de materializare sunt extrem de mici.
Studiul de fezabilitate pentru metrou, aprobat în vară?
Studiul de prefezabilitate a fost validat în toamna anului trecut de Guvernul României, în timp ce studiul de fezabilitate ar trebui să fie terminat până în vara acestui an. După aprobarea studiului de fezabilitate ar urma licitația de proiectare și execuție pentru magistrala cu o lungime totală de 14,4 km, 14 stații și costuri de aproximativ 986 de milioane de euro.
„În iunie 2021 va fi gata studiul de fezabilitate. Apoi, ne ocupăm de trenul metropolitan, unde este mai simplu. După implementarea metroului, avem în vedere Clujul fără maşini în Centru, acest lucru nu este posibil astăzi, pentru că nu ai variantă la axa est-vest”, spunea în toamnă primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc.
După terminarea studiului de fezabilitate pentru metrou, timp prețios s-ar putea pierde la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), respectiv la Curțile de Apel pentru judecarea contestațiilor după licitația de proiectare și execuție. Reamintim, că așa s-a întâmplat și în privința contractului pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate. Apoi, realizarea și analiza ofertelor, studiile geotehnice, respectiv creionarea proiectului tehnic vor dura și ele luni bune.
„În cel mai bun caz lucrările pot demara efectiv undeva la finele anului viitor, cel mai probabil însă la începutul lui 2023, rămânând doar cel mult patru ani pentru acestea. De altfel, tot în toamnă primarul menționa un termen de implementare de 128 de luni pentru proiect”, arată jurnaliștii de la clubferoviar, care menționează și perioada totală de implementare de zece ani și opt luni.
Reiterăm, că metroul clujean va avea două etape de implementare. În prima etapă este vizată o zonă stabilită de specialiști în Florești, care va trece pe la viitorul Spitalul Regional de Urgență și complexul comercial Vivo!, după care va intra în Cluj-Napoca și va continua până la podul IRA. Al doilea tronson va fi cuprins din Gilău până în Florești. Cel mai probabil, întregul proiect ar putea fi fazat – o parte să fie încheiată în 2026, cealaltă după această dată.
CITEȘTE ȘI:
Foraje geotehnice pentru metrou și tren metropolitan, la Expo Transilvania