Educație
Situația școlilor din Cluj în perioada pandemiei. Metodele online oferă posibilități, dar și limitări
Școlile din întreaga țară s-au mutat complet în mediul online din cauza pandemiei de coronavirus. Atât profesorii cât și elevii au fost nevoiți să se adapteze, mai ales că instituțiile de învățământ vor rămâne închise până la toamnă.
Situația școlilor din Cluj în perioada pandemiei. Metodele online oferă posibilități dar și limităriConform declarației de luni a președintele Klaus Iohannis, toate instituțiile de învățământ vor rămâne închise până în septembrie, urmând ca examenele și încheierea mediilor din acest an să se organizeze în condiții speciale.
Atât școlile gimnaziale, cât și liceele din Cluj se adaptează la noile măsuri, desfășurându-și activitatea într-un mod cât mai accesibil pentru elevi, dar și pentru profesori.
Soluție pentru elevii care nu au posibilități
Deși metodele online sunt la îndemâna majorității, există și elevi care nu dispun de un dispozitiv potrivit pentru participarea la cursuri.
„Eu le-am recomandat elevilor, pe cât posibil, să folosească terminale de tip desktop, laptop sau tabletă, în locul telefonului. Marea lor majoritate au calculatoare, dar să nu ne închipuim că toate sunt performante. Chiar am avut o situație în care un elev mi-a semnalat că nu poate să își instaleze o anumită aplicație, pentru că nici calculatorul, nici telefonul nu îi permit acest lucru, fiind mai vechi”, a declarat Cristian Filip, profesor de istorie la Liceul Teoretic „Octavian Goga” Huedin.
Conform Inspectoratului Școlar Județean Cluj, astfel de probleme s-au luat deja în calcul de către Ministrul Educației.
„Să fie liniștiți cei care nu avut acces, pentru că aceste conținuturi neparcurse vor fi reluate în anul școlar viitor, deci se va modifica programa astfel încât să se înceapă cu materia care a rămas de recuperat.”, a declarat pentru Monitorul de Cluj Marinela Marc, șeful IȘJ Cluj.
Online sau la catedră?
Deși online-ul oferă numeroase posibilități accesibile pentru majoritatea utilizatorilor, profesorii susțin că aceste metode nu pot înlocui participarea activă care se poate realiza doar prin frecventarea școlilor.
„Deși ni se oferă resurse de la Educred și de la Minister, pentru a-ți pregăti o lecție online este nevoie de mai mult timp, iar acest nou mod de predare e, de asemenea, mai obositor pentru elevi dar și pentru cadrul didactic. Nu se compară 50 de minute față în față cu 50 de minute online.”, afirmă profesoara Alina Teodorescu, de la Școala Gimnazială „Octavian Goga” din Cluj-Napoca.
„Consider că metodele online pot acoperi materia într-un mod acceptabil spre mulțumitor. În timp ce la clasă, profesorul are posibilitatea să controleze mai bine desfășurarea orei/lecției, online trebuie să fie mult mai atent, să fie mult mai captivant, pentru că interfața calculatorului îi dă posibilitatea elevului să îi dea mult mai ușor „ignor”. De aceea, trebuie să stăpânești foarte bine aceste metode”, a adăugat profesorul Filip Cristian.
CITEȘTE ȘI: REVOLTĂTOR! Jumătate din elevii maghiari din Transilvania NU au acces la învățământul digital
Ce urmează de acum?
„Anul școlar se va încheia în această manieră online pentru toată lumea. În 12 iunie se încheie anul școlar și până la acea perioadă elevilor trebuie să li se încheie situația, cu minim două note, renunțându-se la teze, prin evaluarea situației de către fiecare cadru didactic la fiecare disciplină. Din 2 iunie elevii de la clasele terminale a 8-a, respectiv a 12-a, vor putea reveni la școală dacă doresc, doar pentru activități de pregătire a examenului, cu respectarea unor măsuri suplimentare de siguranță care vor fi elaborate în comun de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății în perioada imediat următoare. Pentru aceste examene, în perioada imediat următoare, Ministerul va transmite metodologii cu schimbările care survin și cu calendarele modificate.”, a mai explicat Marinela Marc.
Pandemia nu va dura la nesfârșit, iar viitorul se va reflecta în elevii pe care fiecare școală se străduiește în această perioadă să-i îndrume într-un mod cât mai eficient.
Articol scris de Axinte Anca, studentă în anul I la Jurnalism în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării