Ştiri din Transilvania

Când va fi gata modernizarea căii ferate Cluj-Napoca-Episcopia Bihor? La anul și la mulți ani!

Modernizarea și electrificarea căii ferate Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este unul dintre marile proiecte de infrastructură ce se lasă așteptate de ani buni.

Când va fi gata modernizarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor? foto: Club Feroviar Când va fi gata modernizarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor? foto: Club Feroviar

 

 


În prima parte a lunii august, ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu, a publicat lista proiectelor de investiții prioritizate, în baza datelor transmise de către nouă ministere, fără să includă însă marile proiecte de infrastructură ale județului Cluj.

 


Potrivit acestei liste de 130 de proiecte, nu au fost cuprinși bani nici pentru proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.

După ce Florin Cîțu „a uitat” de acest proiect, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, a încercat să repare greșeala colegului său din Guvern, anunțând că anul viitor va fi semnat contractul pentru modernizarea și electrificarea căii ferate, astfel încât trenurile să poată parcurge traseul cu viteze de până la 160 km/h. Practic, acest proiect se numără acum printre cele 15 inițiative prioritare pe latura feroviară.


În 2021 semnarea contractului, în 2026 finalizarea proiectului?

„În ceea ce privește modernizarea Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, 1,5 miliarde de euro (circa 7,25 miliarde de lei – n.r.) este valoarea acestui obiectiv. Aici, noi credem că vom finaliza documentația până la sfârșitul anului, iar anul viitor vom semna contractul de execuție și vom finaliza acest obiectiv până în 2026”, a spus ministrul Lucian Bode, într-o intervenție la Ziarul Financiar Live.

Reamintim că, în februarie 2020, aflat la Cluj-Napoca, ministrul a avut o întâlnire de lucru cu primarii din Cluj-Napoca (Emil Boc), Oradea (Ilie Bolojan) și Arad (Călin Bibarț), parcurgând o serie de proiecte de investiții. El a spus că această cale ferată modernizată va duce la descongestionarea traficului de la Curtici, unde trec zilnic peste 1.200 de garnituri de tren de marfă.


„Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură feroviară, un proiect major, este electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Am semnat un acord de implementare a acestui proiect cu cei trei primari, care să oblige toată părţile interesate să se încadreze în termenele asumate”, a precizat la acea vreme Lucian Bode.

Modernizarea căii ferate, tergiversată de la un Guvern la altul

Calea ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, de pe Magistrala 300, are o lungime totală de 158 km, care este străbătută de cel mai „rapid” tren al CFR Călători în 2 ore și 42 de minute. Pe anumite tronsoane are linie dublă (Oradea–Oșorhei, Telechiu–Aleșd și Poieni–Huedin-Cluj-Napoca), însă pe majoritatea traseului este linie simplă (circa 88 km).


În decembrie 2008, proiectul de dublare și de electrificare a întregului tronson Cluj-Napoca – Oradea a fost trecut în programul de guvernare al Guvernului Boc, însă nu a fost pus în practică. Ulterior, în 2016, CFR SA aloca suma de 8,35 milioane de lei (fără TVA) pentru reactualizarea studiului de fezabilitate privind electrificarea şi reabilitarea liniei, potrivit unui anunţ de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).

În 2018, conducerea CFR s-a hotărât să revină la ideea realizării studiului de fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de 158 km. Realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV pan-european, preluarea parțială a traficului dinspre și spre vestul Europei, dar și asigurarea circulației trenurilor cu până la 120 km/h erau ambițiile care sună bine, cel puțin pe hârtie. În 2019, Guvernul Dăncilă aloca „fabuloasa” sumă de 684.000 de lei pentru acest proiect.

CITEȘTE ȘI:

ZERO lei pentru marile proiecte din Cluj? „Respectați Clujul!”


 

Ultimele Stiri
abonare newsletter