Actualitate
Conceptul candidaturii Clujului la Capitală Culturală Europeană: East of West. Sloganul: Servus 2021
Asociația Cluj-Napoca 2021 Capitală Culturală Europeană a prezentat, luni, conceptul candidaturii orașului pentru titlul Capitală Culturală Europeană 2021. Pe baza acestui concept, în 2014 va fi dezvoltat programul cultural și dosarul de candidatură.
Competiția națională pentru stabilirea orașului din România care va fi Capitală Culturală europeană în 2021 va avea loc în 2015 (etapa I) și 2016 (etapa II și decizia finală).
„Caracterul unic al Clujului este conferit de convieţuirea în acelaşi spaţiu a unor comunităţi cu identităţi etnice, religioase şi culturale diferite; mediul academic şi intelectual progresist, bine conectat de-a lungul timpului la metropolele Europei, atmosfera de oraş cosmopolit, «avanpost» al Vestului în Est”, se arată în conceptul de candidatură.
„Traumele istoriei au lăsat urme vizibile şi încă active în mentalul colectiv – lipsa de încredere în celălalt, (auto)izolarea, o politeţe subminată de suspiciune şi indiferenţă, un fel unic, convenţional şi distant, de a-fi-împreună. Trăim civilizat, însă fiecare în cercul său. Pe propriul teritoriu suntem performanţi, inovatori şi generoşi, responsabili şi vizionari. Dar spaţiile comune sunt aproape goale. Ne ignorăm elegant, români cu maghiari, ortodocşi cu romano-catolici sau intelectuali cu muncitori. Interferenţele sunt încă timide. Încă ne comparăm maniheist, în alb şi negru: Cine e mai bun? De partea cui e dreptatea? De partea cui e istoria?”, se mai arată în documentul citat.
„Conceptul nostru – East of West – oferă comunităţii, prin proiectul Cluj-Napoca 2021 Capitală Europeană a Culturii, şansa de a valorifica acest potenţial unic. East of West e locul unde se întâlnesc resursele noastre, ocazia istorică de a ne descoperi unii pe alţii şi de a construi modele prin care să îndeplinim această «maturizare»”, spune Florin Moroșanu, directorul Asociației Cluj-Napoca 2021 Capitală Culturală Europeană.
Motto-ul proiectului este „Servus 2021”. Potrivit membrilor Asociaţiei, în spaţiul românesc, „servus” e o formulă de salut specifică pentru clujeni.
„Servus rezumă aspiraţia noastră de a ne împlini potenţialul ca şi comunitate: e folosit şi de români, şi de maghiari. Este sinteza întâlnirii dintre Est şi Vest. Servus este cuvântul care leagă Cluj-Napoca de rădăcinile latine ale românilor, dar şi de puternica influenţă central-europeană – germană, austriacă şi maghiară – asupra Transilvaniei. Servus e cel mai folosit salut în Cluj şi în Transilvania, are mai multe derivate româneşti şi maghiare – „serbus", „sevos", „serus", „szia" – şi este unul dintre atributele regionale ale spaţiului intracarpatic românesc. Popularitatea acestui termen a contaminat şi sudul ţării”, a mai precizat Moroşanu.
Pe 2014, Asociaţia are în planul de activități dezvoltarea programului cultural, pregătirea dosarului de candidatură, elaborarea strategiei de comunicare a candidaturii (identitate vizuală și acțiuni de comunicare), derularea de activități pentru mobilizarea comunității, stabilirea de parteneriate și crearea unor platforme interdisciplinare de cooperare, atragerea de resurse pentru programul Cluj-Napoca 2021 și promovarea candiaturii la nivel European.