Actualitate

Fata care „dansează" pentru o bursă vă fură identitatea digitală

Înșelătoriile care implică coduri de verificare au început să se răspândească alarmant, stârnind îngrijorarea autorităților și a utilizatorilor.

Înșelătoriile care implică coduri de verificare au început să se răspândească alarmant, stârnind îngrijorarea autorităților și a utilizatorilor | Foto: monitorulcj.ro Înșelătoriile care implică coduri de verificare au început să se răspândească alarmant, stârnind îngrijorarea autorităților și a utilizatorilor | Foto: monitorulcj.ro

 

 


Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează utilizatorii cu privire la metodele tot mai frecvente de compromitere a conturilor de WhatsApp, prin solicitarea frauduloasă a codurilor de verificare.

 


„Dacă ai fost victima unei astfel de înșelătorii sau suspectezi că cineva încearcă să-ți preia contul, trebuie să ții cont de o serie de recomandări: contactați imediat furnizorul de telecomunicații pentru a solicita anularea oricărei tentative de duplicare a cartelei sau a numărului de telefon; schimbați parolele conturilor afectate și ale celor asociate, utilizând parole puternice și unice; activați autentificarea în doi pași (2FA/MFA) pentru a adăuga un strat suplimentar de securitate”, se arată într-o postare publicată, miercuri, de instituție.

La jumătatea lunii ianuarie a acestui an, DNSC avertiza asupra unei noi tentative de fraudă de tip smishing (phishing prin mesaje pe telefon), prin care atacatorii vizează compromiterea unor conturi pe platforme de mesagerie, precum WhatsApp, ulterior folosind aceste conturi pentru propagarea unor tentative de fraude online.

„În cazul de față, mesajul transmis de atacatori utilizează următorul text: «Bună! Vă rog să o votați pe Adeline în acest sondaj, este fiica prietenei mele din București, premiul principal este o bursă pentru învățământ gratuit în Franța, asta este foarte important pentru ea. Mulțumesc mult!», precum și un link către un site de phishing, care, de regulă, conține cuvintele «vote» și «dance», iar la final extensia «.top/home». Astfel, după ce pagina web este accesată de persoanele în cauză, acestea observă două fete, una dintre ele fiind «Adeline' și un buton de vot, iar în clipa în care persoana dă click pe acest buton se deschide o fereastră tip pop-up (care apare brusc peste conținut, folosită pentru notificări, mesaje sau formulare) în care se solicită «conectarea la WhatsApp pentru a putea vota». În acest moment, utilizatorului i se solicită numărul de telefon”, se menționa într-un comunicat de presă al Directoratului.


CITEȘTE ȘI:
O nouă înșelătorie circulă în mediul online. Experți în securitate cibernetică: „Dacă ați căzut în capcană, anunțați imediat banca”

Cum oferă victima acces atacatorului la WhatsApp?

Ulterior acestei etape, pe aplicația WhatsApp, aflată pe telefonul victimei, se primește un cod necesar pentru asocierea unui dispozitiv, pe care victima îl introduce în fereastra pop-up, moment în care rămâne sub impresia că a „votat”.

„În realitate, utilizatorul a oferit atacatorilor acces la contul său de WhatsApp. Ulterior, va constata că au fost trimise mesaje neautorizate către întreaga agendă de contacte și că respectivul cont este totodată în posesia atacatorilor. S-a mai constatat și suspendarea contului de WhatsApp, ca urmare a acțiunilor de spam sau după ce persoane apropiate au informat păgubiții. Precizăm că după asocierea dispozitivelor, mesajele transmise erau de două tipuri: fie replicau mesajul inițial, astfel atacatorii încercând să compromită prin aceeași metodă și alte conturi de WhatsApp, sau aveau un caracter urgent, mesaje în care se solicitau bani, de regulă suma de 1.800 lei. Mesajul prin care se solicită bani conține textul «Bună, poți să-mi împrumuți 1800 RON? Am nevoie pe cardul meu sau Revolut, ți-i dau înapoi mâine», după care se pune la dispoziție un nume de utilizator corespondent serviciului Revolut, precizând urgența prin mesajul «Acolo este alt nume pentru că mi-au blocat contul, dar trebuie urgent să fac o plată pe acest cont. Mulțumesc mult!»”, atrăgea atenția DNSC.


Experții în securitate cibernetică susțineau că, în cazul în care victima trimite bani, atacatorii persistă și revin cu un mesaj în care se solicită suplimentar altă sumă de bani, respectiv 2.000 de lei, prin intermediul mesajului: „Îmi pare rău că te deranjez din nou, nu ai putea să transferi încă 2.000 acolo? Am calculat greșit puțin, îți voi returna totul mâine”

DNSC recomandă utilizatorilor să nu dea nimănui codurile de verificare primite prin SMS sau prin aplicații de mesagerie. De asemenea, trebuie verificată sursa mesajelor suspecte înainte de a răspunde sau de a acționa.


Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

O nouă tentativă de fraudă financiară în numele ANAF

Ca în filmele cu Pablo Escobar. Șeful antifraudă din Spania ascundea 20 de milioane de euro în pereții casei.

abonare newsletter