Actualitate
Adio, ridicări de mașini în oraș! Consiliile locale nu mai au nicio putere
În 2014, Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca a ridicat 2.858 de autoturisme şi a încasat din taxa de ridicare peste 1,1 milioane lei. Cu toate că RADP ridică mii de mașini, parcările ilegale sunt în floare.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a admis luni recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului (AP) și a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.
Avocatul Poporului a formulat la Curtea Supremă un recurs în interesul legii privind legalitatea hotărârilor adoptate de consiliile locale în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.
"Vă solicităm să constatați că problema de drept prezentată a primit o soluționare diferită din partea instanțelor judecătorești și, printr-o decizie obligatorie, să stabiliți modul unitar de interpretare și aplicare a dispozițiilor legale incidente", se arată în recursul formulat de Avocatul Poporului, citat de Agerpres.
Potrivit unei orientări jurisprudențiale majoritare, hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate, întrucât stabilesc și sancționează contravenții în domeniul circulației rutiere.
Opinia instanțelor judecătorești a fost că prin hotărârile consiliilor locale, acestea și-au depășit competențele ce le revin.
În 2014, Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca a ridicat 2.858 de autoturisme şi a încasat din taxa de ridicare peste 1,1 milioane lei. În 2013, numărul maşinilor ridicate de pe domeniul public a fost mai mic: 2.044 şi au fost încasaţi din taxa de ridicare peste 841.500 lei.
În 2012, RADP Cluj-Napoca a ridicat 2.033 autovehicule şi a încasat peste 816.000 lei.
În ciuda faptului că mii de maşini parcate neregulamentar sunt ridicate de pe domeniul public, trotuarele din centru sunt ocupate în continuare de autoturisme parcate. De exemplu, de mai mulţi ani, în zona liceelor de pe strada Avram Iancu, dimineaţa şi la prânz traficul rutier şi pietonal este sufocat din cauza părinţilor care parchează haotic. Totul se petrece între orele 7.30 – 8.00 şi în jurul amiezii când se încheie orele de curs ale elevilor. Părinţii îşi duc copiii cu maşina la şcoală şi apoi când se termină orele îi aşteaptă în uşa şcolii, tot cu maşina. Problema este veche de câţiva ani, dar până acum autorităţile locale nu au făcut nimic ca să îi dezveţe pe părinţi să mai parcheze unde apucă şi să blocheze o bandă de circulaţie.