Actualitate
Care este prețul real al Autostrăzii Transilvania
Din toamna anului viitor, şoferii vor avea la dispoziţie aproximativ 47 km de autostradă care să lege Clujul de municipiul Târgu Mureş.
După ce statul român a reuşit performanţa fabuloasă de a plăti suma de 1,4 miliarde de euro, în perioada 2006-2013, pentru construcţia a 52 km din Autostrada Transilvania, respectiv 26,9 milioane euro/km, în prezent, realizarea a 47 km de şosea rapidă între Ogra şi Câmpia Turzii, în cadrul aceluiaşi proiect, costă de cel puţin cinci ori mai puţin.
Tronsonul Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş, în lungime de aproximativ 56 km, face parte din celebra Autostradă Transilvania şi ar fi trebuit construit de americanii de la Bechtel. După ce americanii de la Bechtel au renunţat să mai construiască această porţiune de autostradă, Guvernul a negociat cu oficialii europeni acceptarea tronsonului pe harta şoselelor cu finanţare nerambursabilă, scrie capital.ro.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a împărţit cei aproximativ 56 km de autostradă în cinci loturi, iar asocierile de firme care au câştigat contractele au oferit preţuri de aproximativ 5 milioane euro/km. În aprilie, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, anunţa că unul din cele cinci loturi ale autostrăzii Târgu Mureş - Câmpia Turzii, (Târgu Mureş - Ungheni 9,2 km), a fost reziliat la cererea constructorului. Restul de patru loturi, în lungime de aproximativ 47 km de autostradă, între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii, vor costa circa 224 milioane euro, respectiv 4,76 milioane euro/km.
Lotul Iernut-Cheţani, în lungime de aproximativ 17,9 km, cel mai lung tronson din autostrada Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş, costă 437,63 milioane lei fără TVA şi este realizat de asocierea Astaldi SPA - Max Boegl Romania SRL - Astalrom SA - Consitrans SRL. Pe acest lot de autostradă vor fi mai multe poduri şi viaducte. Mai exact, în apropiere de Bogata, judeţul Mureş, se construiesc 2 poduri peste râul Mureş, încadrate de un viaduct. Lotul Iernut-Cheţani va avea şi o parcare. „Parcarea de scurtă durată aflată de ambele părţi ale autostrăzii, având suprafaţa totală de 3000 metri pătrați vor include fiecare câte 680 metri pătrați spaţii de parcare pentru autoturisme şi 975 mp pentru TIR-uri“, potrivit oficialilor CNADNR.
La începutul lunii februarie, Compania Naţională de Autostrăzi a demarat procedurile de expropriere a terenurilor de pe aliniamentul autostrăzii Ogra-Câmpia Turzii, porţiunea Iernut-Cheţani, iar Guvernul condus de Dacian Cioloş a aprobat suma de 5 milioane de lei pentru 1724 de terenuri cu o suprafaţă de 2,72 milioane mp.