Actualitate
Primăria Cluj vrea ca toate trecerile de pietoni din oraş să fie iluminate. Montarea unor sisteme de iluminat cu LED, un PROIECT EŞUAT pe drumurile judeţene
În 2014, Consiliul Judeţean Cluj anunţa cu surle şi trâmbiţe că toate trecerile de pietoni de pe drumurile judeţene vor fi iluminate cu corpuri de tip led pentru evitarea accidentelor rutiere. Instituţia a alocat aproximativ 400.000 de lei pentru implementarea acestui proiect în premieră naţională de care, între timp, s-a ales praful. Acum, Primăria Cluj-Napoca vrea acest tip de iluminat pe străzile din oraş.
sursa foto opiniatimisoarei.roPrimăria Cluj-Napoca urmăreşte achiziţionarea şi montarea unor sisteme de iluminat cu LED, inteligente, “pentru creşterea gradului de siguranţă la trecerile de pietoni conform standardelor privind siguranţa participanţilor la trafic”.
“Statisticile arată că zonele cu treceri de pietoni prezintă un risc crescut de accidente rutiere atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Adesea, conducătorul auto nu cunoaşte traseul pentru a identifica cu uşurinţă zona în care intră în contact cu pietonii. Locul în care pietonii traversează strada trebuie să fie foarte vizibil pentru şpfer atât pe timpul zilei, cât şi pe timpul nopţi. Realizarea unui iluminat adecvat pe timpul nopţii îmbunătăţeşte în mod cert vizibilitatea şi siguranţa participanţilor la trafic. Reduderea numărului de accidente se datorează în principal apariţiei iluminatului deoarece rata lor de producere pe timpul zilei a rămas neschimbată”, se arată în caietul de sarcini.
Potrivit Primăriei, obiectivul caietului de sarcini este realizarea proiectului faza studiu de fezabilitate în vederea obţinerii indicatorilor tehnico-economici de către Consiliul Local.
“Pentru iluminatul trecerilor de pietoni se doreşte efectuarea calculelor luminotehnice cu programe specializate pentru a garanta asigurarea parametrilor luminotehnici care să aibă valori egale cu cele reglementate în standardele aflate în vigoare. Se va calcula şi indica numărul de stâlpi necesari, numărul de senzori, numărul de corpuri de iluminat necesare, tipul acestora, puterea necesară, temperatura de culoare, amplasarea şi modul de funcţionare. Se doreşte ca atunci când trecerea de pietoni nu este folosită nivelul iluminatului să fie scăzut la valorile minime reglementate în scopul îmbunătăţirii eficienţei energetice a sistemului de iluminat public. De îndată ce se detectează un pieton toate LED-urile revin funcţionarea cu parametrii maximi. Soluţia propusă se bazează pe aparate de iluminat moderne de înaltă performanţă din punct de vedere energetic utilizând tehnologie LED, cu o durată de viaţă mai lungă, de circa 100.000 de ore de funcţionare , reducându-se astfel numărul de înlocuiri ale lămpilor şi costurilor aferente. Se vor monta senzori de ceaţă, ploaie, şi se va studia posibilitatea utilizării de energii regenerabile pentru alimentarea corpurilor de iluminat”, transmite municipalitatea.
Anexat caietului de sarcini, Primăria Cluj-Napoca a postat şi o listă cu 640 de treceri de pietoni nesemaforizate. Lista poate fi consultată aici.
Proiectul de iluminare a trecerilor de pietoni al Consiliului Judeţean viza drumurile aglomerate din judeţ cu numeroase accidente, Luna - Buru, Mociu-Frata-Cămăraş, Chinteni- Recea Cristur şi Gilău. Proiectul viza iluminarea a peste 100 de treceri de pietoni din judeţ pe drumurile asfaltate şi marcate, însă de cel puţin 3 ani proiectul a fost abandonat.