Actualitate
Proprietarii de mașini de mare tonaj care circulă prin Florești spun că sunt „hărțuiți”
Serhat Topbas a câștigat un proces cu Primăria Florești, după ce primarul Horia Șulea a vrut să pună o taxă foarte mare pentru mașinile de mare tonaj care circulă prin oraș, taxă care ar fi afectat mai multe firme din comună. Acum, potrivit bărbatului, atât Serhat, cât și angajații săi sunt terorizați de polițiștii locali.
În anul 2016, la o ședință de Consiliu Local, primarul comunei a propus un proiect pentru plata unei taxe pentru eliberarea autorizației de liber acces pe drumurile comunale. Proiectul nu a întrunit atunci numărul necesar de voturi, fiindcă suma este prea mare.
Ulterior, suma a fost scăzută la 100 de lei pe zi, iar proiectul a trecut cu 13 voturi „pentru”.
Serhat Topbas, manager general al unei companii de mobilă, Lale Serv SRL, care folosește mașini mari pentru a-și transporta produsele, a dat în judecată Primăria Florești.
La sfârșitul anului trecut a câștigat procesul. Curtea de Apel Cluj a decis anularea hotărârii Consiliului Local Florești privind taxa pentru autorizația de liber acces pe drumurile comunale. În urmă cu două săptămâni a fost câștigat recursul pentru recuperarea sumelor plătite în perioada judecatei, taxa de 100 de lei. Imediat după recurs, Serhat Topbas spune că au început hărțuirile din partea polițiștilor locali.
„Am început să fim filați, vânați și amendați. Efectiv stau în fața firmei noastre, ne filmează și fiecare mașină care iese de aici este amendată. Nu a fost ratată niciuna. Până în 13 martie nu au fost probleme. Au circulat oamenii, nu au fost amendați. După ce a fost câștigat recursul la recuperarea sumelor pentru prima taxă anulată, a început haosul. Nu suntem împotriva unei taxe, atâta timp cât este una decentă, care nu o depășește pe cele din Cluj-Napoca. O sută de lei pe zi per mașină este foarte mult. Asta ar însemna să muncim pentru bugetul local. Este o cheltuială și se reflectă asupra prețurilor de vânzare. Sunt vânate în special mașinile celor care au câștigat în instanță. Vom fi de acord atunci când va fi o taxă decentă, lucru pe care l-am comunicat consilierilor locali și primarului în audiența care a avut loc anul trecut. Eu consider aceste lucruri abuzuri și voi merge și voi căuta dreptate la toate organele competente”, spune floreșteanul.
Amenzi peste amenzi, cu taxele plătite
În acest moment, taxa de 100 de lei este suspendată prin ordin judecătoresc. Totuși, este valabilă taxa inițială de 10 lei, care a fost plătită. Și alți propietari de mașini de mare tonaj se plâng că sunt amendați cu toate că taxele sunt plătite.
„Consider că ne este îngrădit dreptul la muncă, atâta timp cât investitorii în construcții au autorizații de construcție valabile, emise de Consiliul Local, noi nu avem acces la șantiere, pentru că în proporție de 80-90%, străzile din Florești au indicatoare care interzic circulația mașinilor mai mari de 3.5 tone sau mai mari de 7.5 tone. Reprezentanții Primăriei nu dau niciun fel de soluție pentru transportul materialelor la șantiere. Pur și simplu recunosc că taxa este suspendată și nu se poate achita. Ne cer să o achităm online, fiind singura metodă, căci la caserie nu îți ia nimeni bani pentru asta, fiindcă ei știu foarte bine că este ilegal să achiți o taxă care este suspendată. Cu toate acestea, pentru a putea să ne desfășurăm activitatea în continuare am achitat online taxa atât de 10 lei cât și cea de 100 de lei, pentru ca ulterior să fim amendați. Nu e normal să fim noi cei care suferim fiindcă alții au căutat dreptate în instanță”, a spus Lucian Tecar.
Surse din poliția locală Florești spun că acest lucru este imoral, că este o situație ieșită din comun din cauza taxei suspendate, însă ei aplică amenzi în baza OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, articol 102, alineatul 37, „încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor care transportă produse sau mărfuri periculoase ori a vehiculelor cu masa și/sau gabaritul depășit”.
Ștefan Goia, administrator local, „a uitat” că nu mai este polițist?
Potrivit unui șofer, Ștefan Goia, administrator local, fost polițist, a uitat că nu mai este om al legii și a început să oprească personal, îmbrăcat în civil, șoferii de mașini de mare tonaj până la sosirea poliției.
„Eu eram în trafic, am intrat pe strada Subcetare, am văzut că vine un Duster alb după mine, mașină neinscripționată, a pornit girofarele, m-a tras pe dreapta. Era Ștefan Goia, îmbrăcat în civil, nu era însoțit de nimeni și mi-a zis să aștept să vină poliția locală să mă amendeze”, explicat șoferul.
Întrebat dacă acuzația este adevărată, Ștefan Goia a refuzat să răspundă.
„La asemenea povești eu nu am ce discuta. Nu intru în jocurile șoferilor. Nu intru în polemici cu polemici, cu astfel de persoane. Nu mă întrebați dacă am oprit pe cineva sau nu în trafic, fiindcă nu vă răspund. Eu nu intru în jocurile șoferilor care nu respectă legea”, a spus Ștefan Goia.
Reprezentanții primăriei susțin că doar respectă legea
Primarul comunei Florești, Horia Șulea, a declarat pentru Monitorul de Cluj că în lipsa unei taxe pentru mașini de mare tonaj, se respectă legea rutieră.
„Eu nu fac altceva decât să respect o hotărâre de instanță. Taxa a fost instituită pentru ca mașinile agabaritice să poată intra pe străzile care au o limită de tonaj. Acea taxă a fost stabilită pentru a putea reface acele drumuri. Neavând taxa de drum, astăzi trebuie respectat Codul Rutier. Codul Rutier spune că indicatoarele rutiere trebuie respectate. Aceste străzi sunt străzi cu trafic ușor și trafic mediu, motiv pentru care nu pot să intre camioane de 60-70 de tone pe acele străzi. Nu există nicio taxă, sunt anulate în instanță, iar hotărârea din instanță este definitivă și executorie”, a spus Șulea.