Actualitate
Metrou și tren metropolitan la Cluj. Peste 20 de firme interesate de realizarea studiilor
Primarul Emil Boc a anunţat marţi că 21 de firme s-au înscris pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate în vederea construirii metroului şi a trenului metropolitan la Cluj-Napoca.
Valoarea acestor studii este de 46 de milioane de lei, aproximativ zece milioane de euro. Firmele care vor câștiga contractele de realizare a studiilor de fezabilitate vor avea la dispoziție doi ani pentru realizarea efectivă a acestora. Acestea sunt etape preliminare, necesare, fără de care introducerea trenurilor metropolitane nu poate demara.
"Ne aflăm în faza depunerii ofertelor pentru realizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate la metrou şi tren metropolitan. Am fost obligați să prelungim termenul de depunere a ofertelor din 1 iulie pe 30 iulie datorită clarificărilor solicitate de cei interesaţi, 21 de firme sunt înscrise pentru realizarea studiilor de fezabilitate, pentru a nu exista probleme, pentru a putea asigura echidistanţă, echilibru şi egalitate de tratament tuturor, astfel încât să permitem tuturor să se alinieze la start şi să depună oferte, deoarece este cel mai important proiect al Clujului pentru următorii 20 de ani. În 30 iulie vom știi exact câte firme au depus oferte. În privința centurii metropolitane, noi am avizat varianta de traseu, este la București. Așteptăm de la Compania de Drumuri să primim acordul oficial pentru a putea face studii geotehnice. Noi suntem în grafic. (...) Nu mă așteptam să fie un interes așa mare. Vom vedea în 30 iulie câte firme vor depune efectiv oferte. Ele pleacă împreună, dar va exista o fazare a proiectelor pe parcurs. Sursele de finanţare pentru metrou şi tren metropolitan sunt europene, naţionale, locale sau private. Suntem eligibili pentru metrou şi tren metropolitan pentru finanțare pentru exerciţiul financiar european 2021-2027", a spus Emil Boc.
Emil Boc şi primarii a şase comune au semnat, în aprilie, acordul de asociere pentru realizarea metroului şi a trenului metropolitan.
Potrivit primarului, proiectul va fi realizat în două etape.
"În această fază va fi implementat un sistem de transport rapid care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădăşelu şi staţia de la Bonţida, pe o lungime de aproximativ 43 de km. Punctele de oprire actuale vor rămâne aceleaşi şi se propune adăugarea unor noi staţii de oprire în zonele: Baciu, Tetarom pe str. Tăietura Turcului şi la podul Ira pe str. Aurel Vlaicu. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilităţile disponibile pentru călători: bănci, zone de aşteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/case). De asemenea, se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni şi se va realiza conectivitatea cu transportul public local la fiecare punct de oprire", a mai spus Emil Boc.
În a doua etapă va fi realizat metroul.
"Proiectul va avea două părţi. În prima parte se va realiza legătura dintre comuna Floreşti şi Podul Ira pe următorul traseu propus: zona de sud a comunei Floreşti - viitorul spital regional de urgenţă - centrul comercial Vivo - cartierul Mănăştur - centrul oraşului Cluj-Napoca şi zona de est a oraşului, respectiv zona Aurel Vlaicu/Podul Ira. Pentru zona din afara oraşului se va studia posibilitatea realizării metroului suprateran, iar de la intrarea în Cluj-Napoca acesta urmând a fi realizat în subteran. A doua etapă a realizării metroului vizează crearea legăturii dintre comunele Floreşti şi Gilău", a explicat primarul.
Ce dorește Primăria Cluj-Napoca
Tema de proiectare, scoasă la licitație, bazată pe un studiu Jaspers, prevede posibilitatea realizării unei linii de metrou de 13 kilometri, cu stații situate în medie la un kilometru. Se estimează că linia va transporta între 9.000 și 15.000 de pasageri pe oră și sens. Se estimează că magistrala se va desfășura în subteran cu excepția porțiunii dintre vestul municipiului Cluj-Napoca și Florești, unde este posibilă realizarea acesteia la suprafață.
Primăria estimează că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, în timp ce proiectul magistralei de metrou să fie în plaja 700 de milioane de euro – un miliard de euro.
Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca
“Nu sunt poveşti. Eu trebuie să dau doar viziune oraşului şi zonei metropolitane. Acesta e doar începutul. Bani din exerciţiul financiar actual vor fi atraşi cu siguranţă pentru trenul metropolitan, după ce se realizează studiul de fezabilitate, aprobarea proiectului, licitaţie şi execuţie. Cu acest proiect odată intrat în linia de finanţare a UE îşi păstrează finanţarea şi în exerciţiul financiar următor. Are şanse mari de a primi finanţare şi în 2021-2027 şi atunci vor fi bani şi pentru metrou, şi pentru tren metropolitan. Nu vor fi toţi banii pentru metrou, să fim serioşi, nu se va face tot metroul din fonduri europene. Pe acest tren se va putea circula mai repede decât credem la prima vedere”.