Actualitate

Primăria sparge pușculița pentru un prag de sol smart. Cum va funcționa sistemul anti-viteză?

Primăria municipiului Cluj-Napoca a lansat o licitație publică pentru achiziția unui prag de sol smart.

Primăria sparge pușculița pentru un prag de sol inteligent. Cum va funcționa sistemul anti-viteză?, sursă foto: ytimg.com Primăria sparge pușculița pentru un prag de sol inteligent. Cum va funcționa sistemul anti-viteză?, sursă foto: ytimg.com

Scopul achiziționării acestui prag de sol mobil, inteligent, este de a crește siguranța circulației, precum și desfășurarea în cele mai bune condiții a traficului rutier în zona instalării acestuia. Pragul de sol propus va fi realizat pe baza tehnologiilor de ultimă generație, potrivit caietului de sarcini publicat pe SEAP.

Instalația va fi alcătuită din două seturi: modul rutier+unitate de detecție, aferente fiecărei benzi de circulație, precum și un sistem de comandă și control care va gestiona funcționarea întregului echipament, reducându-se astfel viteza de deplasare a autovehiculelor în zona acestuia și, implicit, a accidentelor de circulație.


După experimentarea acestui model, în cazul în care se dovedește eficacitatea lui, se intenționează achiziționarea unei cantități mai mari din acest tip de prag de sol, care să le înlocuiască pe cele existente în prezent pe străzile de pe raza municipiului Cluj-Napoca, respectiv cele fixe din asfalt și cele din cauciuc vulcanizat). Pragul de sol smart poate fi interconectat la alte sisteme de gestionare a datelor de trafic existente.

Principiul de funcționare: dacă vehiculul circulă cu viteză regulamentară, trapa se menține la nivelul suprafeței drumului. Dacă vehiculul circulă cu o viteză mai mare decât limita setată, la apropierea acestuia de modulul rutier, unitatea de senzor îi detectează viteza de rulare, iar sistemul de comandă și control ia decizia de acționare a trapei mobile. Astfel, se creează un disconfort al rulării, vehiculul întâlnind un obstacol de tip coborâre/ridicare din carosabil.


Pragul va putea funcționa având următoarele variante:

– permanent;
– program orar prestabilit (de exemplu 30km/h în orele de școală de luni până vineri și 50 km/h în restul timpului);
– selectiv (acționarea trapei va fi activată doar pentru vehiculele dintr-o anumită categorie);
– dezactivat (stand-by);
– conform programului stabilit de către administratorul drumului, cu avizul Poliției Rutiere.


„A fost ideea domnului viceprimar (n.red. Dan Tarcea), semnalul a fost următorul: cum putem diminua accidentele din Cluj-Napoca? Acest prag de sol îi detectează din timp pe cei care merg cu viteză. Dacă mergi cu 50 km/h, pragul nu există. Dacă depășești viteza, se activează singur și te atenționează. Pe această cale, dorim să semnalăm că ne interesează viața clujenilor și că dorim să utilizăm toate avantajele tehnologiei smart”, a precizat Emil Boc, într-o conferință de presă.

Ofertele pot fi depuse până la data limită de 23 decembrie 2019, iar contractul va fi încheiat pe o perioadă de șase luni. Potrivit caietului de sarcini, pragul de sol va trebui să reziste la un flux de minim 700 de mașini pe oră, necesitând maximum o singură revizie pe an. Durata de viață tehnică se întinde pe 10 ani, iar suma pusă la bătaie de municipalitate se ridică la 394.000 lei (circa 82.450 de euro).

abonare newsletter