Actualitate

Ce postează Cumpănașu pe TikTok? „E grav că 519.000 de copii îl urmăresc, în peste 100 de clipuri pe care le face zilnic”

Alexandru Cumpănașu îi încurajează pe elevi să se întoarcă împotriva școlilor și a profesorilor, în timp ce le trimite mesaje pline de vulgarități prin intermediul unui cont de TikTok. „Fenomenul cumpănașii” a acaparat rețeaua de socializare, iar mii de copii români îl consideră pe Cumpănașu o persoană de încredere.


 

Alexandra Oană, consiler local USR din Cluj, și-a exprimat pe Facebook părerea despre activitatea pe TikTok a lui Alexandru Cumpănașu, care și-a creat un cont și s-a dat drept „profu.online”. Ea spune că este grav că jumătate de milion de copii îl urmăresc pe TikTok și îl consideră o persoană de încredere, la care apelează pentru probleme.


 

Acest cont prin care Cumpănașu încurajează ura față de școală, minister și profesori a ajuns să fie urmărit de peste 500.000 de copii din România. Totodată, cu susținerea acestuia, minorele dansează într-un mod necorespunzător și transmit prin videoclipuri mesaje dușmănoașe cadrelor didactice.


„Profu online” se filmează pe bancheta din spate a mașinii în timp ce face intervenții pline de vulgarități, videoclipuri care atrag peste o sută de mii de aprecieri. Într-un videoclip de 100.000 de aprecieri, Cumpănașu susținea afirmații exagerate conform cărora organizațiile internaționale au interzis utilizarea telefonului la școala online, iar în alt videoclip de 121.000 de aprecieri spune că o profesoară care dă teste scurte elevilor este obișnuită „cu maxim 15 minute”, au scris cei de la Republica.ro.

Ca să nu uităm cireașa de pe tort, un videoclip în care Cumpănașu se emoționează teribil, pentru că unul dintre urmăritorii săi îi spune că toată lumea și-ar dori să aibă un tată ca el, atrage în jur de 114.000 de aprecieri.


O elevă de 10, în „prima linie” printre cumpănași

După ce Ciprian Mihali, un profesor al Universității Babeș-Bolyai, a publicat articolul pe Republica.ro în care povestea despre „aventurile pe TikTok” ale lui Cumpănașu, o mamă îngrijorată l-a contactat. Profesorul universitar a povestit într-o postare pe Facebook cum acea mamă i-a cerut să înlăture una dintre imaginile atașate articolului, fiindcă apare fiica sa în ea, „o elevă de 10 pe linie”, motiv pentru care nu vrea să apară în acea postură.

„I-am răspuns doamnei, cu toată politețea, că motivul pentru care fiica ei apare în postura respectivă se datorează nu mie sau celor de la Republica, ci chiar expunerilor ei repetate pe TikTok în situații sau exprimări care lasă loc de multe interpretări”, a scris Ciprian Mihali în postarea de pe Facebook.


Cumpănașu a devenit faimos pe TikTok fiindcă i-a susținut pe elevi într-o revoltă împotriva folosirii camerelor web pentru cursurile online. În prezent, prin sute de videoclipuri cu elevi în ipostaze neplăcute care circulă prin universul online-ului, „revolta falsă” continuă, cu Alexandru Cumpănașu în față:

„Cu alte cuvinte, dansând în ținute sumare în fața telefonului, expunându-și corpul din dormitor sau din baie, în zeci de filmări care ajung la sute de mii de vizualizări și aprecieri, adolescenții protestează împotriva deschiderii camerei web la ore. Adică nu sunt de acord să se lase văzuți stând pe scaun, ascultând sau răspunzând întrebărilor pentru că, nu-i așa, li se încalcă dreptul la intimitate și la propria imagine. Dansând din buric în duet cu Cumpănașu în văzul unei jumătăți de milion de fani, tinerii devin vedete alături de el; deschizând însă aceleași camere la ore, sunt victime ale unui sistem opresiv. Acestui mister trebuie să-i găsim răspunsul”, a adăugat profesorul de la UBB.


Mihali susține că succesul canalului „profu.online” există fiindcă profesorii adevărați și părinții elevilor sunt „inapți digital” și pentru că tehnologia a ajuns prea târziu la ei. Nici nu au fost învățați cum să o folosească. Cu toate că profesorii au încercat din răsputeri să transfere stilul clasic de predare, cu elevii în bănci, în stilul online, acest lucru a eșuat, iar „copiii în schimb, născuți în imagine, (...) nu mai au capacitatea de a distinge între imaginea realității și realitatea însăși.”

„Problema nu ar fi Cumpănașu, ci sistemul educațional”

După ce a stat „două ore ascultând ce le spune profu.online celor 519.000 de copii ce îl urmăresc, în cele peste 100 de clipuri pe care le postează zilnic”, Alexandra Oană a spus că este grav și trist că acești copii își împărtășesc astfel problemele legate de profesori, părinți sau colegi.

„Nu m-au surprins deloc mesajele sau retorica lui Cumpănașu, în schimb, mi s-a strâns inima urmărind întrebările pe care copiii le pun profului, temerile pe care le împărtășesc cu el, problemele legat de care îi caută sfatul. Mi se pare incredibil de grav și trist că pentru jumătate de milion de copii, Cumpănașu este persoana de încredere la care apelează când au probleme cu profesorii, părinții sau colegii, când se simt anxioși și depresivi, când au nevoie de ajutor sau de informații suplimentare, când nu știu ce să creadă despre lucrurile care se întâmplă în lume sau când consideră că drepturile le sunt încălcate”, a scris Oană pe Facebook.

Astfel, contul de Tik Tok creat de Cumpănașu „a ajuns să fie locul în care unul din cinci copii” își culeg informațiile despre drepturile lor, școală și comportamentul cu alte persoane sau evenimentele care se întâmplă în lume. Probleme pe care „școala a fost incapabilă să le rezolve”:

„Absolut toate problemele pe care școala a fost incapabilă să le rezolve - de la programa încărcată, la temele ineficiente, la profesorii care nu au ce căuta în sistem- și toate subiectele pe care refuză să le abordeze într-un cadru formal - educația juridică, educația sexuală, educația financiară, etc- Cumpănașu le discută volubil și pasional cu copiii, de pe bancheta din spate a mașinii”, a mai scris consilierul local.

Pe lângă cele menționate, există și un „imn al cumpănașiilor”, cum s-au supranumit copiii. Pe acest imn dansează „într-o atmosferă nesănătoasă”:  „Au și un imn pe care cumpănașii, cum au ajuns copiii să își spună, îl cântă și pe care dansează sub privirile aprobatoare ale “profului”,  într-o atmosferă complet nesănătoasă, ce aduce mult a sectă.”

Totuși, problema nu ar fi Cumpănașu, mai susține Oană, ci sistemul educațional din țara noastră pentru că acesta nu dezvoltă gândirea critică a elevilor și „nu îi echipează pentru competențe utile” ca să poată ignora acest tip de manipulare. Prin toate lacunele din sistem, copiii sunt împinși în „brațele largi deschise și avide ale cumpănașilor lumii”.

CITEȘTE ȘI:

Alexandru Cumpănașu a făcut publice convorbirile între Alexandra Măceșeanu și operatorul de la 112

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter