Actualitate
Certificat de urbanism pentru viitoarea centură ocolitoare Turda-Câmpia Turzii
Un nou pas în proiectul edificării viitoarei centuri ocolitoare Turda-Câmpia Turzii. A fost emis certificatul de urbanism.
Consiliul Județean Cluj e emis certificatul de urbanism necesar pregătirii documentației de urbanism aferente proiectului de investiții „Coridor strategic integrat de mobilitate urbană axa sudică Turda-Câmpia Turzii”.
„Încă de la momentul asocierii cu municipiile Turda și Câmpia Turzii, am reiterat suportul Consiliului Județean în materializarea acestei investiții, cu beneficii importante pentru întreg județul. După finalizarea centurii, potențialul economic și investițional al părții de sud a județului va fi și mai bine pus în valoare, întreaga zonă devenind astfel mult mai accesibilă și atractivă”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
În acest moment, în lipsa unei variante ocolitoare, circulația rutieră în perimetrul municipiilor Turda și Câmpia Turzii se desfășoară cu multă dificultate ca urmare a traficului de tranzit, în special cel greu, care e deosebit de intens. Din acest motiv, au loc ambuteiaje frecvente care afectează atât calitatea vieții și a aerului, cât și mobilitatea urbană.
Centura va avea 19,3 kilometri
Concret, viitoarea centură ocolitoare Turda-Câmpia Turzii va avea rolul de a asigura fluxul de circulație din partea de sud a celor două municipii către Autostrada A3, fără a fi nevoie de tranzitarea zonelor centrale ale acestora.
Traseul coridorului integrat de mobilitate, în lungime totală de 19,3 km, se va desfășura pe teritoriul a nu mai puțin de trei unități administrativ-teritoriale – Turda, Câmpia Turzii și Mihai Viteazu, acesta acoperind atât drumuri și străzi existente, cât și terenuri agricole și zone industriale.
Amintim faptul că, prin intermediului Acordului de asociere încheiat între Județul Cluj și municipiile Turda și Câmpia Turzii, Consiliul Județean Cluj și-a asumat bugetarea sumelor necesare elaborării documentațiilor tehnico-economice și de urbanism pentru întreg obiectivul de investiții.
Turda este sufocată de trafic în prezent
Potrivit datelor prezentate în Planul de Mobilitate Urbană Turda, cele mai circulate artere din municipiul Turda sunt cele care sunt folosite atât de traficul de tranzit cât și de cel local, iar municipiul nu beneficiază de o variantă ocolitoare care să nu se intersecteze cu spațiul construit. Astfel, podul de peste râul Arieș, care este singura legătură viabilă între cele două părți ale orașului, este tranzitat de cele mai multe autovehicule.
De asemenea, mai multe străzi din interiorul municipiului au un flux semnificativ de autovehicule şi implicit probleme de trafic. Toate acestea un un impact negativ şi asupra componentei de mediu, traficul rutier fiind menţionat ca a doua sursă de poluare a mediului din municipiul Turda, de către autorii Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Municipiului Turda 2017-2023.
Poluarea și traficul intens creează probleme și în Câmpia Turzii
Cu probleme asemănătore se confruntă și Câmpia Turzii. Conform Planului Urbanistic General al Municipiului Câmpia Turzii – 2012, în lipsa unei artere ocolitoare, direcționarea întregului trafic de tranzit pe artera principală (DN15-E60), Str. 1 Decembrie 1918 și Str. Laminoriștilor, determină aglomerarea traficului în zona centrală și poluarea excesivă a municipiului. Dată fiind poziția actuală a zonelor cu potențial de dezvoltare industrial și economic din municipiile Câmpia Turzii și Turda, poziția viitoare a Parcului Industrial Câmpia Turzii și posibilitățile de extindere a zonelor rezidențiale către vest, se pune problema realizării unei artere ocolitoare pe direcția sud-est - nord-vest, pe latura de nord a orașului.
Prin preluarea traficul de tranzit din interiorul municipiului, aceasta ar avea ca efect scăderea poluării, fluidizarea traficului în zona centrală, reducerea efectelor vibrațiilor induse de traficul greu și accesibilitate sporită pentru Parcul Industrial și alte zone cu potențial de dezvoltare situate perimetral față de zona centrală și subzonele rezidențiale, se arată în proiect.
Centura ar urma să îmbunătățească mobilitatea
Așadar, proiectul vizează îmbunătățirea conectivității rutiere în zona urbană funcțională Turda-Câmpia Turzii, dezvoltarea județeană și îmbunătățirea mobilității, cu impact asupra calității mediului. Totodată, prin realizarea acestui obiectiv se urmărește și crearea de noi locuri de muncă și transformarea judeţului Cluj şi a zonei Turda-Câmpia Turzii în centre importante în reţeaua rutieră rapidă regională şi naţională.
„Vom mobiliza toate resursele de care dispunem pentru ca acestă investiție să se concretizeze cât mai rapid. Odată finalizată centura ocolitoare, potențialul economic și investițional al zonei va fi și mai bine pus în valoare, întreaga zonă și județul Cluj, în ansamblu, devenind mult mai accesibile și atractive atât pentru investitori cât și pentru toți cei care ne tranzitează județul”, a declarat Alin Tișe.
În acest scop, forul administrativ județean va cuprinde în bugetul propriu sumele necesare pentru coordonarea, elaborarea documentațiilor tehnico-economice și de urbanism necesare proiectului, precum şi pentru elaborarea documentațiilor de urbanism pentru întreg obiectivul de investiții.
CITEȘTE ȘI
Centura Ocolitoare Turda-Câmpia Turzii, realizată în parteneriat de Consiliul Județean și primăriile celor două orașe