Administrație
45 de minute pe autostradă între Cluj și Zalău, după finalizarea lucrărilor! Emil Boc: „Județul limitrof va fi mai aproape ca arie de dezvoltare și de mobilitate”
Timpul călătoriei dintre Cluj-Napoca și Zalău se va înjumătăți odată cu deschiderea celor două loturi lipsă ale Autostrăzii Transilvania.
Timpul călătoriei dintre Cluj-Napoca și Zalău se va înjumătăți odată cu deschiderea celor două loturi lipsă ale Autostrăzii Transilvania/ Foto: /Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - Facebook
După finalizarea lucrărilor de pe Autostrada Transilvania, clujenii vor putea ajunge în Sălaj în doar 45 de minute, potrivit primarului Emil Boc.
„După ce terminăm autostrada, până la Sălaj vei face 45 de minute. Vei fi într-o zonă în care inclusiv județul limitrof va fi unul aproape ca arie de dezvoltare și ca arie de mobilitate. De aceea am pus accent pentru finanțarea în continuare a Autostrăzii Transilvania și finalizarea lucrărilor de la Sălaj”, a declarat primarul Emil Boc.
Prima autostradă cu bani din PNRR
UMB lucrează în prezent pe cele două tronsoane de pe Autostrada Transilvania din zona Cluj-Sălaj. Este vorba despre tronsoanele Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poartea Sălajului, cu o lungime toată de circa 42 de kilometri de autostradă, practic prima autostradă prinsă la finanțare prin PNRR.
Pe tronsonul de la Zimbor la Poarta Sălajului (circa 12 km), UMB a început lucrările efective în vara lui 2022. Inițial, contractul semnat în iulie 2020 presupunea 12 luni pentru proiectare și alte 24 de luni pentru execuție - cu alte cuvinte ar fi trebuit să fie gata din 2023. Cu toate acestea, proiectarea a început cu aproape un an mai târziu din cauze birocratice, iar alte tergiversări din partea statului au făcut ca proiectul să fie în întârziere față de datele anunțate inițial. Astfel, termenul actual pentru finalizarea proiectului este finalul anului 2025.
Lucrările executate sunt impresionante, dincolo de numeroasele poduri și viaducte, UMB lucrează intens la amenajarea dealului Zimbor acolo unde trebuie realizat un debleu major (gaură/săpătură) pe unde să treacă autostrada.
Pentru a susține această mega-săpătură în deal, UMB trebuie să realizeze mai multe ziduri de susținere și 15 berme (platforme/trepte mai late amenajate pe taluzuri pentru a le mări stabilitatea).
Pe 30 de km de la Nădășelu la Zimbor se lucrează de zor încă din primele zile din 2021, dar în ciuda mobilizării constructorului lucrurile s-au complicat - pe anumite porțiuni au început să aibă loc alunecări masive de teren, iar lucrările au fost sistate pentru a se găsi noi soluții tehnice și pentru a se schimba inclusiv traseul autostrăzii pe alocuri. Și aici finalizarea tronsonului este estimată undeva spre 2025.
Emil Boc despre drumul de legătură al Clujului la A3
Lucrările la drumul de legătură al Clujului la autostradă (A3) au început în forță, iar constructorul a intrat cu utilajele în teren. Ministerul Transporturilor a emis în august 2023 autorizația de construire pentru drumul expres de la Tureni, ce va asigura legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania.
Potrivit primarului Emil Boc, lucrările ar urma să fie finalizate la începutul anului viitor.
„Anul viitor în ianuarie, cel târziu în februarie, vom avea legătura aceasta de la Tureni spre DN1, adică spre Cluj sau Turda, astfel încât traficul acela care astăzi vine dinspre Autostradă și se descarcă la Nădășel și vine pin Baciu și Cluj ca să meargă spre Baia Mare sau Bistrița nu va mai trece pe aici. Zeci de tiruri nu vor mai trece prin Cluj-Napoca (…) Să nu mai vorbesc de partea cealaltă când veneai prin Gheorgheni, prin Bună Ziua și am scos tot traficul acela greu prin centura Vâlcele Apahida”, a adăugat Boc.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: