Economie
Românii, în căutare de promoții la alimente pe măsură ce prețurile produselor continuă să se scumpească
Războiul comercial al SUA cu China ar putea crea efecte în prețurile produselor alimentare din întreaga lume, inclusiv în Europa. Consumatorii români, obișnuiți deja cu inflația, își schimbă preferințele când vine vorba de alimente.

Cumpărătorii români sunt cei care caută cel mai mult să cumpere produse de la producătorii și fermierii locali, urmați de francezi, spanioli și polonezi.
Un sondaj realizat la nivel european arată că preferințele clienților se schimbă în acest an când vine vorba de modul în care clienții își fac cumpărăturile, potrivit Agerpres.ro
Românii caută promoții și adoptă un comportament de economisire
În acest an, aproape jumătate (48%) dintre consumatorii europeni intervievați au declarat că sunt în căutarea unor modalități de a economisi bani atunci când fac cumpărături. Cei mai atenți la preț sunt norvegienii, urmați de cei din Marea Britanie și, pe aceeași poziție, românii, danezii și spaniolii. Însă, dintre toate țările analizate, românii sunt pe primul loc când vine vorba de căutarea activă a promoțiilor, urmați de spanioli și danezi, se menționează în analiză.
CITEȘTE ȘI:
Taxele impuse de Trump, impact negativ indirect asupra economiei românești prin lanțurile de aprovizionare europene. Analiza UBB.
Consumatorii români domină clasamentul și atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de înaltă calitate sau premium, urmați îndeaproape de spanioli. Românii sunt, de asemenea, aproape de primele locuri când vine vorba de cumpărarea de produse bio și sunt dispuși să plătească prețuri mai mari pentru produse mai sănătoase, dar sunt sub media europeană când vine vorba de cumpărarea mărcilor proprii ale magazinului în locul mărcilor cunoscute. De asemenea, cumpărătorii români se situează cu mult peste media europeană atunci când vine vorba de a cumpăra alimente de la departamentele de mâncare gătită din interiorul magazinului.
Atenția sporită la prețuri a cumpărătorilor este justificată de ultimele date privind inflația din România care arată că în luna martie prețurile produselor alimentare au crescut cu 5,1% față de anul trecut.
CITEȘTE ȘI:
Rata anuală a inflației a crescut în februarie. Ce produse s-au scumpit cel mai mult?
Campionii creșterilor de prețuri au fost margarina, cu aproape 13%, fructele și conservele de fructe, cu peste 10%. Carnea și produsele din carne au crescut cu aproape 4% de la an la an.
Războiul comercial declanșat de Trump, efecte negative asupra comerțului și consumatorilor
Războiul comercial dintre SUA și China ar putea împinge companiile chineze să găsească alte modalități de a acoperi nevoile pe care importurile din SUA nu le mai pot satisface. În 2023, China a importat din SUA fructe și nuci în valoare de aproape 1 miliard de dolari, carne și produse din carne în valoare de peste 3,4 miliarde de dolari. Acum ar putea căuta alți furnizori, iar acest lucru va pune presiune pe prețuri, inclusiv în Europa.
China a fost a treia destinație principală a exporturilor de produse agricole ale UE în 2024 (6% din exporturile UE), după Regatul Unit și SUA. Cu toate acestea, exporturile UE în China au înregistrat cea mai mare reducere, cu o scădere de 1,3 miliarde euro (9%) față de 2023, arată analiza citată. Principalele exporturi care au scăzut au fost cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase și lichiorurile și produsele lactate. Dar situația actuală ar putea duce la o creștere a cererii de produse agricole în China pentru a înlocui ceea ce nu poate fi cumpărat în prezent din SUA. Acesta este motivul pentru care remodelarea lanțurilor de aprovizionare din întreaga lume ar putea pune presiune pe unele piețe și ar putea face că prețurile să crească pentru mai multe categorii de produse alimentare.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: