Educație
Fost ministru clujean al educației: „Rezultatele la Evaluarea Națională reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului”
Mircea Miclea, profesor clujean și fost ministru al educației, arată că rezultatele obținute de elevi la Evaluarea Națională 2022 „reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului”.
Un fost ministru clujean al educației a analizat rezultatele Evaluării Naționale 2022. Sursa foto: Facebook/ Municipiul Cluj-Napoca
Mircea Miclea declară că „ce nu au putut cosmetiza rezultatele de la Evaluarea Națională este o diferență mult prea mare, care nu poate fi ascunsă oricât ai calibra subiectele, și anume diferența dintre mediul rural și mediul urban”, într-o analiză pentru Edupedu.ro. Copiii din mediul rural au obținut de 3 ori mai multe medii sub 5 decât cei din mediul urban la Evaluarea Națională 2022.
Cu toate că anul acesta, peste 82% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2022 au luat medii peste 5, se observă un clivaj între elevii de la sat și cei de la oraș. Ponderea copiilor din mediul rural care au luat medii sub 5 la Evaluarea Națională este de aproape trei ori mai mare decât în cazul elevilor din mediul urban, în timp ce elevii din orașe au luat de zece ori mai multe medii de 10 față de copiii de la sate.
„Calitatea predării și învățării s-a deteriorat substanțial în ultimii ani”
Fostul ministru Mircea Miclea a afirmat pentru Edupedu.ro că dacă rezultatele obținute la examen de absolvenții claselor a VIII-a reflectă funcționarea reală a sistemului, „atunci sistemul funcționează, mai bine în acest an decât în toți cei 11 ani din urmă. Or toată lumea știe, inclusiv ministrul a recunoscut că, mai ales din cauza pandemiei, calitatea predării și învățării s-a deteriorat substanțial în ultimii ani. Ca atare, nu putem spune că rezultatele reflectă funcționarea reală, din moment ce cu toții știm că funcționarea reală a sistemului a fost foarte slabă în ultimii ani”.
„Atunci avem a doua alternativă: și anume, să spunem că rezultatele reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului; iar această alternativă e mult mai validă. Parțial a fost prezentată probabil indirect și de ministru, care a spus că subiectele au fost bine calibrate, adică au fost făcute în așa fel încât să se obțină rezultate bune fără a reflecta deficitele din ultimii 2 ani din sistemul educațional”, a afirmat Miclea.
Elevii de la sat nu au suficiente oportunități
În ceea ce privește discrepanța între rezultatele copiilor de la sat și ale celor din oraș, „cauza este determinată de lipsa de oportunități pentru cei din mediul rural, față de cei din urban; oportunități de a avea profesori buni și părinți care să își permită să îi susțină pe copii la meditații. Așadar, cred că diagnosticul sistemului trebuie pus mai degrabă uitându-ne la ce face efectiv sistemul, nu părinții cu resursele lor suplimentare”, a atras atenția fostul ministru Mircea Miclea, citat de aceeași publicație.
Acesta a declarat că o soluție este ca banii „să fie dirijați în primul rând spre mediul rural, la nivel primar și gimnazial, în diverse forme, nu numai ca logistică (nu doar că punem table interactive), ci poate prin suplimentarea salariilor profesorilor, prin bonusuri pentru profesori, pentru a crea mai multe oportunități în mediul rural”.
„Rezultatele Evaluării Naționale reflectă efortul făcut de părinți de a asigura meditații. Acolo unde părinții au avut resurse să susțină meditațiile, s-au obținut rezultate mai bune, vezi de pildă București, Cluj, județele din vestul țării, Prahova, județele bogate. Acolo însă unde nu au existat resurse sau au existat resurse mai puține pentru meditații, de pildă în Covasna, Harghita, județele din Câmpia Bărăganului, rezultatele au fost mai slabe. Și mai simplu spus: acolo unde sunt bani, sunt meditații, sunt rezultate mai bune. Acolo unde e sărăcie sunt meditații mai puține și rezultate mai slabe. Din păcate, banii fac diferența” - Mircea Miclea, fost ministru al educației.
CITEȘTE ȘI: