Educație
Preferințele elevilor din clasa a VIII- a din Cluj: vor să urmeze liceul la matematică-informatică
Elevii claselor a VIII-a din județul Cluj optează să-și continue studiile la liceu, iar cei mai mulți dintre ei aleg profilul real, matematică-informatică.
sursă foto depositphotos.com
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Cluj a publicat documentul „Starea învățământului preuniversitar clujean 2021 – 2022”, unde există un studiu privind opţiunile şcolare ale elevilor din clasele a VIII-a.
„La nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, consilierii școlari împreună cu diriginții claselor au procedat la colectarea datelor privind opțiunile școlare ale elevilor din clasa a VIII-a pentru anumite unităţi şcolare, filiere, profiluri, specializări, în contextul activităților de consiliere și orientare școlară, pentru o bună fundamentare a proiectului planului de școlarizare pentru anul școlar 2022-2023”, spune șefa IȘJ Cluj, Marinela Marc.
Analiza opțiunilor, realizată prin metoda chestionarului, aplicat în luna noiembrie 2021, a avut în vedere un eșantion care a cuprins 4575 de elevi, reprezentând 86% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din judeţul Cluj – 3639 elevi din mediul urban (92% din totalul elevilor de clasa a VIII-a mediul urban) și 936 elevi din mediul rural (68% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din mediul rural).
În total (mediul urban şi rural) au fost chestionaţi 4575 de elevi.
Studiul arată că majoritatea, 83% (3788 elevi) optează pentru liceu, 8% (365) pentru şcoală profesională, 3% (152) sunt nehotărâţi, 6% (250) sunt parţial nehotărâţi (ştiu profilul, dar nu știu şcoala sau știu şcoala, dar nu și profilul/specializarea) şi sub 1% (20 elevi) optează pentru unităţi şcolare din alte judeţe (alte şcoli decât liceul militar, în cadrul profilului vocaţional).
„Majoritatea elevilor care au optat pentru un liceu doresc să urmeze filiera teoretică 70% (2653 elevi), 18% (700 elevi) aleg filiera vocaţională şi 12% aleg filiera tehnologică (435 elevi). În cadrul filierei teoretice, am comparat distribuţia opţiunilor pe profiluri: real şi uman. Un număr mult mai mare de elevi optează pentru profilul real 62% (1639 elevi). Către profilul uman optează 38% (1014 elevi) dintre cei care au optat pentru filiera teoretică”, mai precizează documentul citat.
Viitorii informaticieni
În cadrul opţiunilor către filiera teoretică, s-a urmărit distribuţia opţiunilor pe specializări.
Majoritatea opţiunilor se îndreaptă spre specializările matematică informatică (32% - 843 elevi) şi ştiinţe ale naturii (30% - 796 elevi), urmate de specializările filologie şi ştiinţe sociale (fiecare cu 19% - 515, respectiv 499 de elevi). În cadrul profilului Servicii, majoritatea aleg specializarea Economie (64%), apoi Turism şi alimentaţie (33%). Doar 3% aleg specializarea Comerţ.
În cadrul profilului Resurse, majoritatea aleg specializarea Agricultură (71%), iar 29% aleg Protecţia mediului, numărul elevilor care optează spre acest profil fiind însă mic (17 elevi).
În cadrul filierei vocaţionale, cei mai mulţi elevi optează pentru profilul artistic, 33% (230 elevi) şi profilul sportiv, 29% (203 elevi), 14% (97 elevi) se orientează către militar, 12% (82 elevi) optează către profilul pedagogic, 8% către teologic şi 4% către Waldorf.
Dintre elevii care au optat spre învăţământul profesional au ales mecanic auto un procent de 33%, bucătar 12%, ospătar 12% şi frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist 11%. Restul meseriilor sunt alese de mai puţin de 5% din totalul opţiunilor către şcoala profesională.
Elevii din rural vor calificări
„Dintre elevii care optează pentru a urma un liceu, 73% din cei din mediul urban şi doar 56% din mediul rural se orientează spre filiera teoretică, în timp ce în cazul filierei tehnologice, diferenţa de procentaj este în sens invers, doar 9% dintre elevii din mediul urban optând pentru această filieră faţă de 24% dintre cei din mediul rural. Explicaţia ar putea fi faptul că mai mulţi elevi din mediul rural doresc să aibă o calificare la finalul liceului. În cazul filierei vocaţionale, procentajul este apropiat între mediul urban şi rural (18%, respectiv 20%). Diferenţe mai mari între opţiunile elevilor din mediul urban faţă de cei din rural se înregistrează în cazul specializării matematică-informatică, aleasă de către 33% dintre cei din urban (din cei care optează spre filiera teoretică) şi de doar 20% din mediul rural şi ştiinţe sociale (18% din urban şi 27% din rural). În cazul specializărilor filologie şi ştiinţele naturii diferenţele sunt mai mici”, se mai arată în studiu
Marinela Marc, inspector școlar general
„Comparativ cu anii școlari precedenți, mai mulţi elevi afirmă că ar dori să se orienteze spre liceu (83% faţă de 77% în 2020). Prin comparaţie cu anul şcolar precedent, a scăzut numărul de nehotărâţi. Similar anilor şcolari precedenţi, orientarea elevilor din mediul rural spre învăţământul profesional este semnificativ mai mare decât a celor din urban - 23% din rural şi doar 4% din urban (invers faţă de orientarea spre liceu – 61% din rural şi 88% din urban). În cadrul opţiunilor spre învăţământul profesional, deși apar unele diferențe de procentaje între mediul urban și rural, aceleași calificări ocupă primele 4 locuri în opțiunile elevilor din ambele medii (mecanic auto, ospătar, bucătar, frizer-coafor)”.
CITEȘTE ȘI: