Educație
Profesorii încă le cer bani elevilor pentru cretă, hârtie sau săpun. Fondul clasei, „trimis în istorie” doar declarativ
Deși Legea Educaţiei şi Constituţia garantează accesul gratuit la învăţământ, majoritatea elevilor spun că profesorii încă cer bani pentru fondul clasei.
Profesorii încă le cer bani elevilor pentru cretă, hârtie sau săpun. SURSA: Inquam Photos / George Călin
Mai mult de jumătate dintre copiii din comunităţile dezavantajate spun că profesorii le cer bani pentru fondul clasei ca să ia diverse materiale, relevă un sondaj realizat de World Vision România, care aminteşte că Legea Educaţiei şi Constituţia prevăd că accesul la învăţământ este gratuit şi obligatoriu.
O treime dintre copii susţin că, în clasa lor, profesorii discriminează elevii, în baza capacităţii intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminţii sau dizabilităţii, în timp ce 45% spun că sunt colegi care discriminează alţi elevi.
Fundaţia World Vision România anunţă demararea campaniei „Autorităţi La Sat", prin care încurajează politicienii şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor statului să meargă în comunităţile vulnerabile, decidenţii putând astfel să identifice direct nevoile elevilor şi apoi să promoveze măsuri prin care să protejeze drepturile tuturor copiilor.
Campania este lansată în contextul în care pe 20 noiembrie se marchează Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului.
Elevii, puși să dea bani în fondul clasei
Potrivit sondajului realizat de World Vision, 52% dintre elevi mai susţin că ei sau colegii lor au fost daţi afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament pe care pedagogii l-au perceput ca deranjant sau deviant, iar 6 din 10 copii (59%) afirmă că nu primesc note mici drept pedeapsă.
Cercetarea mai relevă că 70% dintre copii afirmă că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri şi alte caiete speciale cu exerciţii de lucru, iar 51% spun că li se cer bani şi pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfăşurarea orelor - topuri de hârtie şi markere la bureţi, cretă.
„Legislaţia naţională, încălcată zi de zi”
Mai mult de patru din zece (43%) dintre elevii respondenţi au arătat că nu au fost consultaţi, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea şi evaluarea din clasă, în timp ce 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul şcolar trecut.
„Drepturile copilului, stipulate în Convenţia ONU pentru Drepturile Copilului şi alte acorduri internaţionale, cât şi în legislaţia naţională, sunt încălcate zi de zi în rândul copiilor din România, situaţia fiind cu atât mai gravă în comunităţile vulnerabile”, se arată în comunicatul World Vision România.
Potrivit sondajului realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, majoritatea din mediul rural sau din oraşe mici, unul din cinci copii, respectiv 21%, spune că petrece zilnic, în medie, între trei şi patru ore pentru teme şi alte activităţi de învăţare în afara programului şcolar. Unul din zece adolescenţi (14%) petrece chiar şi mai mult de patru ore.
CITEȘTE ȘI: