Politică

Soluții pentru trenul metropolitan. Cum ar putea circula fără un fir suplimentar de cale ferată

Soarta trenului metropolitan din Cluj a devenit incertă, după ce primarul Emil Boc a comunicat că CFR SA a solicitat realizarea unui fir suplimentar de cale ferată între gara Cluj și Apahida.

sursă foto Metro Urban sursă foto Metro Urban

 

Metro Urban Cluj solicită autorităților competente să ia în calcul introducerea tehnologiei European Train Control System (ETCS), parte componentă a European Rail Traffic Management System (ERTMS), care ar putea permite o frecvență mult mai mare a trenurilor pe cele două fire de cale ferată existente pe acest traseu.


„Tehnologia ETCS a devenit un standard folosit în întreaga Europă, fiind integrată în toate căile ferate noi și în majoritatea celor reabilitate. De altfel, Uniunea Europeană oferă fonduri pentru statele care doresc să schimbe vechile sisteme feroviare de semnalizare și control cu ETCS, astfel că autoritățile locale din municipiul Cluj-Napoca și comuna Apahida ar avea costuri minime dacă ar decide implementarea lui”, a declarat Horia Nasra, Metro Urban.

Asociația Metro Urban susține că primul tronson CFR dotat cu ERTMS/ETCS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, în anul 2022. 


Tot anul trecut, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. Pe harta publicată de minister, tronsonul Cluj-Napoca – Apahida apare în lista celor unde urmează a fi introdus ERTMS/ETCS.

Și Asociația Pro Infrastructură consideră că nu este nevoie de un al treilea fir, nici pe infrastructura actuală, deoarece din gara Cluj-Napoca pleacă doar aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție, media spre Apahida fiind de 4 trenuri de călători pe oră. La acestea se mai adaugă garniturile de marfă, aflate în tranzit. Pentru a avea o frecvență a trenului metropolitan de 1 la 15 minute, traficul ar crește cu 8 trenuri de călători pe oră.


„Trecerea de la sistemul actual la ERTMS/ETCS ar spori considerabil numărul trenurilor care pot circula pe cele două linii de cale ferată existente. Pe lângă calculele teoretice, cel mai bun argument vine de la liniile deja funcționale în vest, unde a fost introdus acest sistem. Un exemplu tipic este linia Mattstetten – Rothrist din Elveția, cu 2 fire, dotată cu ERTMS de nivel 2. Peste 242 de trenuri, atât de călători cât și de marfă, circulă pe aici zilnic, cu viteze de peste 200 km/h. Intervalul dintre trenuri s-a redus la mai puțin de 2 minute (110 secunde mai exact). Alte exemple bune sunt Thameslink din zona metropolitană a Londrei, care a raportat o creștere de la 16 la 24 de trenuri pe oră după implementarea noului sistem, precum și LGV Est din Franța, rută pe care durata dintre două trenuri s-a redus la 110 secunde în condițiile în care pe aici circulă garnituri de mare viteză, chiar și cu 300 km/h” a precizat Vladimir Dan, din cadrul Metro Urban.

Se poate și la Cluj?

„Să nu uităm că, pe linia Cluj-Apahida, în cel mai optimist scenariu ar putea circula cândva unele trenuri de călători cu 160 km/h, dar în niciun caz nu vor trece trenuri de mare viteză. Viteza medie actuală a trenurilor românești este de 45 km/h pentru cele de călători și 15 km/h pentru cele de marfă. Viteza medie a trenurilor metropolitane din Europa este în jur de 50 km/h, dar având în vedere numărul mare de stații pe o distanță scurtă, pe ruta Nădășelu-Bonțida, se estimează că viitorul tren clujean va circula în medie cu 30-35 km/h. În aceste condiții, sunt șanse bune ca noul sistem de semnalizare și control să poată gestiona fără probleme un număr mai mare de trenuri care circulă pe cele 2 fire existente la Cluj. Practic, tehnologia ERTMS/ETCS este o soluţie modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță,  crescând gradul de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracţiunii si reducerea uzurii frânelor” arată Alin Danci, membru Metro Urban.


În urma consultărilor pe care reprezentanții Metro Urban le-au avut cu specialiști în tehnologie feroviară atât din țară cat și din străinătate concluzia este că tehnologia ERTMS/ETCS ar fi mult mai rapidă și mai ieftină decât extinderea căii ferate cu încă un fir suplimentar. 

„În plus, cheltuiala ar fi eligibilă pentru decontare din fonduri europene. Iar mărirea numărului de fire ale căii ferate din zona de nord a orașului ar încurca semnificativ proiectul de realizare a culoarului de mobilitate Răsăritului – Câmpul Pâinii, care este foarte necesare pentru a reduce aglomerația din trafic în această zonă a municipiului”, a mai declarat Mihai Curteanu – Metro Urban.


Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

A fost emis acordul de mediu pentru METROU și TREN METROPOLITAN, la Cluj

FOTO. Foraje pentru metrou și tren metropolitan, pe șantierul de pe Bulevardul 21 Decembrie

Undă verde de la București. Primăria Cluj va face exproprierile pentru metrou și tren metropolitan

abonare newsletter