Sănătate
Când vor funcţiona cardurile de sănătate? CNAS: „Oamenii mor oricum. Şi cu, şi fără sistem”
Platforma online care gestionează cardurile naţionale de sănătate este blocată pentru a 17-a zi consecutiv. „Oamenii mor oricum, şi cu, şi fără sistem”, a fost răspunsul cinic al CNAS.
Atât medicii, cât și pacienții au ajuns într-o situație disperată. Primii nu pot, conform legii, să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate, dar sunt de multe ori ”obligați” de situație, în contextul în care unii pacienți sunt în stare gravă sau au nevoie urgentă de rețete sau trimiteri către medicii specialiști.
Într-o intervenţie la RFI, purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici a declarat că medicii pot înregistra în offline toate operațiunile medicale, urmând ca după repornirea sistemului aceste operațiuni să fie înregistrate oficial. Întrebat în legătură cu situaţia în care, în această perioadă de blocaj, ar muri oameni din cauza lipsei serviciilor medicale, purtătorul de cuvânt al CNAS declară, scuzându-se dacă este cumva cinic, că ”oamenii mor oricum, și cu, și fără sistem”.
„Acum dacă a picat sistemul se întâmplă cele mai mari nenorociri de pe planeta Pământ în România?”, a spus Daniel Osmanovici.
Pacienții reclamă că ”numai bolnavii în stare gravă mai beneficiază de serviciile medicilor de familie, care oricum riscă să plătească din buzunar operațiunile pe care le fac fără a le putea valida în sistem”. Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care conform ministrului Sănătății este responsabilă de funcționarea sistemului, se scuză și spune că face toate eforturile pentru a reporni sistemul. ”Mâine, 18 iulie, va fi o primă tentativă de restartare a programului”, a mai declarat purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici.
Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a declarat la Digi24 că răspunsul CNAS că "oamenii mor oricum, şi cu sistem, şi fără”, este o declaraţie "absolut nefericită, absolut neinspirată", care nu ar trebui făcută de nimeni.
„Este o declaraţie absolut nefericită, absolut neinspirată, nimeni nu ar trebui să o facă. Tot ce furnizăm, Casa de Asigurări, Ministerul Sănătăţii, trebuie să fie de o anumită calitate. Cea mai potrivită abordare ar fi fost adresarea de scuze pacienţilor şi utilizatorilor sistemului. Sunt probleme tehnice, dar pot fi explicate, oamenii, dacă le explici, înţeleg”, a spus Sorina Pintea.
Ministrul a precizat că, la rândul său, a cerut explicaţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate privind funcţionarea sistemului şi că a primit asigurări că de luni acesta va deveni operaţional.
Un sistem care a costat atât ar trebui să funcţioneze sau să dea rateuri mai rar, a adăugat ministrul.