Sănătate
Vocea din spatele telefonului. Cine îți răspunde la întrebările despre COVID19 când suni la DSP Cluj?
Recent, DSP Cluj a fost suplimentat cu 10 linii de telefon noi pentru a putea face față numărului mare de apeluri, privind coronavirus. Totuși, cine răspunde acum la cele 10 telefoane?
Mai mulți voluntari, supravegheați și instruiți de personalul DSP Cluj, răspund la telefoane pentru a-i îndruma pe oamenii care cer informații și instrucțiuni legate de „ce trebuie să facă dacă au fost depistați pozitivi de COVID-19.”
Mulți clujeni sună la DSP în speranța că vor primi îndrumări legate de ce trebuie să facă din moment ce au fost confirmați pozitivi cu COVID-19, dar DSP rareori răspundea. Având în vedere faptul că multe persoane nu mai ajung la evaluarea medicală în spitale, îndrumarea telefonic este importantă.
În momentul de față, la Direcția de Sănătate Publică Cluj în jur de 100 voluntari, studenți la medicină, și 15 medici școlari ajută la realizarea anchetelor epidemiologice. Totodată, mai mulți voluntari din Asociația Beard Brothers fac și ei voluntariat la call center-ul DSP Cluj, din momentul în care s-au suplimentat liniile de telefon.
Studenții UMF sar în ajutorul DSP-ului
Studenții de la UMF „Iuliu Hațieganu” lucrează zilnic, împreună cu Direcția de Sănătate Publică Cluj, în realizarea anchetelor epidemiologice și a deciziilor de carantinare, respectiv de izolare a fiecărei persoane depistate pozitiv cu COVID-19 sau care a intrat în contact cu o persoană infectată cu acest virus.
Una dintre studentele care au sărit în ajutorul Direcției de Sănătate Publică Cluj este Oana Costandin. Ea consideră că acest voluntariat este o mare provocare, chiar și după două luni de când l-a început a povestit pentru monitorulcj.ro . Simte compasiune față de persoanele pe care le ajută, dar și un sentiment de împlinire față de ea pentru că poate să le fie aproape bolnavilor.
„Această activitate de voluntariat în cadrul DSP Cluj a constituit pentru mine atât o provocare, pentru că nu am mai fost pusă până acum “față în față” cu niște oameni care se află într-o situație cruntă, în care nu știi dacă mâine nu vei ajunge tu pe patul de spital, dar și o împlinire pentru că de acasă am fost alaturi de ei și i-am putut ajuta. Îmi place să le ascult poveștiile, să le ofer sprijinul meu și să-i liniștesc că nu sunt singuri în acest impas”, a declarat Oana Costandin, studentă UMF Cluj, voluntară la DSP.
O altă studentă a declarat pentru monitorulcj.ro că voluntariatul la Direcția de Sănătate Publică Cluj este complicat, iar uneori se surapun la anchetele epidemiologice. În alte situații, munca este făcută în mod eficient, iar focarele de infecție sunt depistate și rezolvate în timp scurt.
„Pai eu fac voluntariat de la sfârșitul lunii septembrie și am avut stări și păreri destul de diferite până acum. E complicat pentru că uneori nu reușim să cooperăm cum ar trebui și ne suprapunem la anchetele epidemiologice, alteori colaborăm foarte frumos voluntarii și medicii și reusim să închidem focare într-un timp record. Per total, consider ca acest voluntariat este o experiență care m-a ajutat să arunc o privire în viitorul în care voi deveni și eu medic și ii voi avea pe acești oameni care îmi cer ajutor în față. Sincer, mă bucur mult că am șansa de a ajuta la îmbunătățirea situației în care ne aflăm și mă bucur că am cunoscut oameni alături de care am creat o echipă deosebită”, mărturisește Daniela Stan, studentă în anul II și, de curând, voluntar în cadrul DSP Cluj.
„Oamenii infectați caută sprijin. Rolul nostru e de a-i îndrum”
Ionuț Dumitru, student în anul IV la Facultatea de Medicină, spune că experiența sa în cadrul voluntariatului la DSP Cluj este una aparte, care l-a ajutat să privească pandemia cu alți ochi:
„Voluntariatul la DSP Cluj m-a ajutat să descopăr o nouă perspectivă asupra pandemiei. Înainte de a începe această activitate, priveam contextul actual într-o manieră mult mai simplistă. Multitudinea de cazuri și situații pe care le-am întâlnit, că vorbim de oameni detectați pozitiv. care nu știu cum să procedeze cu animalul de companie. până la situații mai sensibile precum un deces în familie, mi-au creat o imagine clară a ceea ce înseamnă pandemia COVID-19.”
În același timp, tânărul consideră că prin voluntariat, pe lângă faptul că își dezvoltă abilitățile practice, reușește să empatizeze mai mult cu oamenii și cu situațiile dificile prin care trec.
„Totodată, acest voluntariat reprezintă o oportunitate în dezvoltarea abilităților noastre de relaționare cu oamenii. Astfel, am reușit să devin mai apropiat, să empatizez și să mă pun în pielea acestora. Cred că activitatea întreprinsă de noi are un impact asupra societății în sensul în care oamenii derutați și speriați de posibila îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 caută sprijin. Rolul nostru este de a-i îndruma și a le oferi toate informațiile necesare astfel încât să depășim împreună aceste momente dificile”, a mai adăugat Ionuț.
CITEȘTE ȘI:
Studenții de la „UMF Iuliu Hațieganu”, implicați activ în lupta împotriva COVID-19
10 linii telefonice vor fi suplimentate la DSP Cluj pentru apelurile legate de COVID19. Prefect: „Avem peste 1200 de apeluri zilnic”