Actualitate
Mai bine de jumătate dintre apelurile din CLUJ la 112 sunt FALSE
<p><strong>Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Cluj au fost primite şi tratate 555.459 apeluri. Dintre acestea 44,60 % au fost reale şi 55,40 % false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 68,52 %, Poliţie – 24,60 %, Pompieri – SMURD – 4,60 % şi Jandarmerie – 2,28 %. </strong></p>
Potrivit purtătorului de cuvânt al STS Cluj, Adrian Fulea, majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay.
Cu toate acestea, într-un top naţional al apelurilor la 112 false, Clujul se este pe primul loc cu cele mai puţine apeluri. Cele mai multe apeluri false au fost făcute din judeţul Covasna (dintr-un total de 18.311 apeluri la 112, 83,31% sunt false, urmat apoi de judeţul Călăraşi, unde, dintr-un total de 37.734 de apeluri la 112, 82,67% au fost false. Podiumul mai este completat de judeţul Harghita, cu 17.247 de apeluri la 112, dintre care 81,70% au fost false.
“Ca urmare a constatărilor făcute de către autorităţile statului, 546 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale”, a precizat Fulea.
Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.
11 februarie Ziua Europeană a Numărului unic 112
La nivel european, doar 1 din 4 cetăţeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este Numărul de Urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Mai mult decât atât, această cifră stagnează de ani de zile şi variază semnificativ în ţările europene. Astfel, începând cu 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în fiecare an.
În anul care a trecut, în România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat numeroase activităţi de educare – informare: în zonele turistice montane şi pe litoral, campanie în gări, aerogări, trenuri, staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112.
Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.