Actualitate
Rodion Roşca, părintele muzicii electronice, în stare gravă la spital
Clujeanul Rodion Ladislau Roşca, cunoscut sub numele de scenă Rodion G.A., este internat la Medicală 3 cu ciroză în stadiu avansat.
sursa foto: facebook.com Rodion Ladislau RoscaRodion G.A. a revenit anul acesta în atenţia publicului cu cinci piese noi, după ce ani la rând a stat departe de lumea muzicii, trăind retras, în condiţii modeste, în Aşchileu. A concertat la Electric Castle şi are programate concerte la Budapesta şi Untold.
Rodion Ladislau Roşca a postat marţi dimineaţa pe contul său de Facebook un mesaj prin care anunţa că s-a internat, starea sa fiind atât de gravă încât nu se mai poate face nimic: “Sunt internat la Medicală 3. Nu se mai poate face nimic în cazul meu: hepatită virotică C+B şi ciroză în stadiu avansat”.
După o pauză foarte lungă în care nu a mai compus nimic, Rodion a început anul acesta să muncească din nou, are cinci piese noi şi are programate concerte. Cel mai recent concert al său a fost în 13 iulie, în Ziua Zero la Electric Castle. În timpul concertului de la Bonţida a declarat în faţa publicului că este foarte bolnav şi s-ar putea ca acesta să fie ultimul său concert. Rodion are programat un concert în 2 august în Budapesta, apoi la Untold.
În urmă cu doi ani, Monitorul de Cluj a scris pe larg povestea lui Rodion Ladislau Roşca. Într-o perioadă în care în ţara noastră nu se ştia aproape nimic despre muzica rock, clujeanul Rodion Ladislau Roşca a creat un hibrid între muzica electronică, psihedelică şi rock progressive. Era renumit la începutul anilor ’80 şi pentru faptul că îşi înregistra propriile compoziţii pe aparatură rudimentară.
În timp ce tinerii din perioada comunistă ştiau doar de Iris, Compact, Semnal M sau Holograf, în Cluj, Rodion Ladislau Roşca îşi crea propriul sound, total diferit de ceea ce se crea în studiourile vremii. Compoziţiile lui nu semănau cu nimic din ce se cânta în România. În piesele pe care le cânta cu trupa lui din anii ’80, Rodion G.A., el a utilizat, fără să îşi dea seama, tehnica numită “sampling” prin care folosea anumite părţi dintr-o melodie pentru a compune alte melodii. De exemplu, lua partea de tobe de la o piesă şi o folosea în alte cinci piese fără ca nimeni să îşi dea seama. Îşi înregistra singur piesele, pe aparatură rudimentară şi a creat un hibrid între muzica electronică, psihedelică şi rock progressive. Era un star el vremurilor de atunci.
După ce în perioada Epocii de Aur a strălucit câţiva ani cu formaţia Rodion G.A.,a urmat o etapă de aproape 30 de ani în care a lăsat deoparte muzica. Viaţa lui Rodion a cotit la 180 de grade atunci când, în 2011, grupul bucureştean Future Nuggets, care se ocupă de redescoperirea talentelor uitate, a dat de el prin intermediul unui clip postat pe Youtube. L-au văzut, l-au plăcut şi l-au “adoptat”. Ei au început să înveţe melodiile compuse de Rodion în anii ’80 şi la ceva timp au avut câteva concerte în Bucureşti, iar în 2012 a concertat şi în cadrul TIFF.
După un timp, Rodion a reuşit să semneze un contract pe şapte ani cu casa de discuri britanică Strut Records, care îl ajută să scoată, în 2013, primul material discografic, numit “The Lost Tapes” („Benzile pierdute” – n.red.). Materialul este lăudat de către criticii de muzică străini şi a intrat în multe topuri internaţionale care desemnau cele mai bune relansări muzicale ale anului 2013.
Întreaga poveste de viaţă a lui Rodion poate fi citită AICI.