Actualitate
Praf în ochi! Bani „de o bere” de la Guvern pentru un obiectiv major pentru județul Cluj
Deși au crescut sumele alocate de Guvern pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice, de la 1,04 miliarde de lei în 2018, la 1,41 miliarde de lei, potrivit Bugetului pe anul 2019, multe proiecte feroviare „se bucură” de sume infime luând în considerare valoarea investițiilor.
Astfel, bugetul propus de Ministerul Transporturilor în vederea proiectului de electrificare a liniei de cale ferată între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor este cu mult mai mic decât ar fi necesar.
„Bugetul ministerului include în acest sens (Fondul European Dezvoltare Regională) 684.000 de lei pentru electrificarea Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, sumă mică raportat la valoarea totală necesară a acestui proiect, de 10 milioane de lei”, se arată într-o analiză realizată de Club Feroviar.
Reprezentanții Club Feroviar acuză Guvernul de rea-intenție, punctând faptul că, în spatele multor rectificări bugetare ce se preconizează, se ascund anumite interese.
„Bugetul urmează să sufere inevitabil mai multe rectificări în acest an, ca în anii precedenți însă, chiar și așa, repartizarea banilor între diferitele componente dezvăluie intențiile. Stratagema Finanțelor este aceeași an de an. Se dă un buget mare la Ministerul Transporturilor, se închid gurile tuturor că s-au alocat ca la nimeni alții pentru acest sector, iar la prima rectificare le iau cam 30-40% din bani și-i duc la pensii și salarii bugetare. În noiembrie mai iau 10-20% și anul sfârșește mult mai modest decât a început”, acuză Guvernul cei de la Club Feroviar.
Sumele alocate au crescut degeaba
Potrivit programului de dezvoltare și modernizare a infrastructurii feroviare și a stațiilor de cale ferată, sumele alocate au crescut la 3,64 miliarde de lei, față de execuția preliminată de 2,15 miliarde de lei pe anul trecut. Cel de-al doilea program, care prevede reparațiile curente la infrastructura ferată publică, are prevăzuți 40 milioane de lei, față de 17,2 milioane de lei fixați în execuția de anul trecut, dar la jumătate față de realizările anului 2017 (92,97 milioane de lei).
De asemenea, pentru Programul de asigurare a volumului de transport feroviar public de călători, Guvernul a alocat 1,43 miliarde de lei, în ușoară creștere față de 2018, atunci când execuția arăta că s-au cheltuit 1,33 miliarde lei. Totodată, pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice se prevăd alocații de 1,41 miliarde de lei, față de 1,04 miliarde de lei în programul anului trecut (893 milioane de lei realizări efective). Singurul program pentru care nu este prevăzută nicio finanțare este cel al modernizării mijloacelor de transport feroviar.
În total, pentru zona de transport feroviar se prevăd alocații de la buget de 6,55 miliarde de lei, în creștere semnificativă față de anul trecut, atunci când execuția bugetară a fost de doar 4,28 miliarde de lei. Cu toate acestea, banii care vin la ruta Cluj-Napoca – Episcopia Bihorului par o glumă proastă.
Linia ferată, blocată la studiul de fezabilitate
În 2016, CFR SA aloca suma de 8,35 milioane de lei, fără TVA, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate privind electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, potrivit unui anunţ de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Anul trecut, conducerea Căilor Ferate Române s-a hotărât să revină la ideea realizării studiului de fezabilitate pentru modernizarea tronsonului de circa 152 km. Realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Pan-european, preluarea parțială a traficului dinspre și spre vestul Europei, dar și asigurarea circulației trenurilor cu până la 120 km/h erau ambițiile care sunau bine, cel puțin pe hârtie.
Costurile pentru linia ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihorului se ridicau la circa un miliard de euro, din care 228 milioane de euro urmau să meargă pentru electrificarea liniei, în timp ce 643 milioane de euro erau vizați pentru modernizarea, respectiv dublarea liniei ferate. Cu toate acestea, în urma unor întâlniri cu reprezentanții Comisiei Europene, compania de stat CFR SA a dat-o la întors, hotărând să revizuiască studiul de fezabilitate pentru electrificarea tronsonului. Reabilitarea la viteza de proiectare a liniei avea ca perioadă de implementare intervalul 2021-2030.