Actualitate
Someşul, oază de relaxare...printre gunoaie
Râul Someşul Mic, care traversează municipiul Cluj-Napoca, a devenit navigabil în acest sfârşit de săptămână, în cadrul evenimentului “Someş Delivery”. Amatorii de canotaj au avut parte şi de un ghid pe măsură: campionul Ivan Patzaichin, care promovează astfel de iniţiative în toată ţara.
Zeci de pasionaţi, dar şi curioşi din Cluj-Napoca au acceptat provocarea campionului Ivan Patzaichin de a experimenta o plimbare cu... canotca! Aceasta ambarcaţiune a fost inventată la Tulcea, la inititativa lui Patzaichin, şi este un hibrid între o canoe a indienilor americani şi o lotcă tradiţională folosită în Delta Dunării.
În prezent pe Somesul Mic nu se poate naviga cu nici un fel de ambarcaţiune, fiind declarat canal hidroenergetic. Marele campion vrea însă ca legislaţia să fie mai permisivă şi crede că în foarte multe oraşe, traversate de râuri, oamenii s-ar putea bucura de mai mult timp în natură.
“Croazieră pe Someş printre gunoaie”
De cealaltă parte, doi clujeni, participanţi la Somes Delivery, au scot la iveală o altă față a râului, cea plină de gunoaie, între Cluj-Napoca şi Floreşti. Resturi din construcţii, saci de moloz, haine, plastic, cauciucuri, gunoaie, toate stau aruncate pe malurile Someşului printre vegetaţia neîngrijită.
În cadrul evenimentului Someş Delivery au avut loc o serie de activităţi menite să-i responsabilizeze mai mult pe clujeni în ceea ce priveşte grija faţă de mediul înconjurător.
Someş Delivery, partea frumoasă a Someşului
"Motto-ul ediţiei de anul acesta a fost despre implicare. Dacă vrem un Someş mai curat, e nevoie să devenim noi înşine mai responsabili faţă de mediu şi mai cumpătaţi. Dacă vrem un oraş mai verde e nevoie să ne apropiem altfel de râul care îl traversează. Toate atelierele, amenajările şi instalaţiile organizate au stat sub semnul grijii faţă de mediu şi protejării ecosistemului pe care râul îl creează în Cluj, în timp ce am încercat să ne apropiem de el şi să îl integrăm în viaţa cetăţenilor", se arată într-un comunicat al organizatorilor.
Una dintre atracţii a fost defilarea ambarcaţiunilor.
"Plimbări pe apă cu caiacul: Visăm la ambarcaţiuni de agrement fără motor pe Someş. Anul acesta am adus caiace şi nu numai! Am animat nu doar malurile apei, în tentativa de a fi tot mai aproape de Someş", explică organizatorii.
Someş Delivery a cuprins peste 30 de evenimente şi numeroase amenajări.
Se schimbă malurile Someşului pentru 35 milioane €
Malurile râului Someş, care traversează municipiul Cluj-Napoca, vor fi transformate în zone pietonale, de agrement şi cu piste pentru biciclete, într-un proiect realizat de arhitecţi spanioli, care au câştigat, în urmă cu doi ani, un concurs internaţional de soluţii iniţiat de Primărie.
José Mayoral Moratilla, arhitectul spaniol al firmei care a câştigat, în urmă cu doi ani, concursul de soluţii ”Rethinking Someş” lansat de Primăria Cluj-Napoca, a declarat că dintr-o barieră urbană care desparte oraşul în două, râul poate deveni un loc de întâlnire şi de petrecere a timpului liber, unde cele două maluri se întâlnesc.
“Dintr-o barieră urbană care desparte oraşul în două, Someşul poate deveni un loc de întâlnire şi de petrecere a timpului liber, unde cele două maluri se întâlnesc. Proiectul prevede transformarea malurilor Someşului pe o lungime de 10 km în alei pietonale, de agrement, cu piste de biciclete, cu locuri de concerte, cu zone de terase şi gradene care să faciliteze accesul la apă”, a spus José Mayoral Moratilla.
Planul de revitalizare a malurilor Someșului cuprinde, printre altele, amenajarea de patru noi poduri pietonale și de biciclete, mobilier urban, iluminat public, dotări de agrement, recreere și sport, lucrări de protective vegetative și plantări de arbori, dar și modernizarea spațiilor publice (intersecția străzilor Alexandru Davila și Donath - Pod Horea și Parcul Armătura - secțiune delimitată de podeț pietonal strada Parcul Feroviarilor și pod strada Fabricii). De asemenea, un pod pietonal va fi amenajat în zona Parcul Rozelor (care va face legătura cu parcul 1 Decembrie), urmând a fi construite și piste de biciclete, respectiv alei pietonale.