Actualitate
Daniel David, despre „isteria coronavirus” la români: „Sunt prizonierii unor reacții automate”
Mai multe magazine mari din Cluj și din alte orașe din țară au rămas cu rafturile goale, la începutul acestei săptămâni, pe fondul isteriei mediatice legate de coronavirus. Care sunt mecanismele care i-au determinat pe români să-și facă provizii, chiar înainte să fi fost confirmat primul caz de coronavirus?
Profesor de psihologie clinică la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și prorector pe cercetare, Daniel David a explicat pentru Edupedu.ro de ce am asistat la magazine golite în viteză după apariția informațiilor cu privire la răspândirea noului coronavirus în Italia.
„Arată că sunt prizonierii unor reacții automate, nu a unei gândiri reflexive și fondul vine pe caracteristica noastră de a interpreta incertitudinile ca pericole. Nu vedem incertitudinile pur și simplu ca incertitudini. Uneori, o incertitudine poate fi văzută ca oportunitate, nu este cazul, dar aici este doar o incertitudine.
Problema este că avem incertitudinea combinată inclusiv cu ideea de fake news. În astfel de cazuri, trebuie să citim numai informațiile date de instituțiile de încredere și de jurnaliștii de încredere, pentru că componenta de fake news poate transforma o realitate medicală obiectivă într-una subiectivă de tip catastrofic.
Când faci interpretări catastrofice, intri în panică și când vezi că unul merge și cumpără nu știu ce, mergi și tu și toată lumea”, a spus Daniel David.