Actualitate
Tot mai mulți clujeni își plătesc taxele online. Boc: „E o schimbare în bine adusă de pandemie”
Numărul clujenilor care și-au plătit taxele online în acest an a crescut cu circa 50% față de anul trecut.
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a declarat că pandemia de coronavirus a adus și schimbări în bine, atât în domeniul sănătății, cât și în domeniul digitalizării. Astfel, anul acesta, mai mulți clujeni și-au plătit taxele și impozitele online spre deosebire de alți ani, când numărul acestora era destul de mic.
„Viața noastră de după pandemie va fi diferită de viața noastră din pandemie și în multe privințe, în sensul bun. În ceea ce privește partea asta cu dezinfectarea, spălatul pe mâini, ați văzut că a scăzut riscul de infecție, a scăzut numărul persoanelor care se infectau cu gripa obișnuită. Măsurile acestea au avut un rol pozitiv, pe lângă partea de sănătate publică. În ceea ce privește digitalizarea, s-au plătit taxe și impozite locale aproape cu jumătate mai mult decât în anii trecuți în formatul acesta online. Faptul că oamenii au început să își rezolve problemele în formatul acesta online este un lucru bun și care trebuie accelerat în continuare. De asta avem și banii aceștia de la Uninunea Europeană, pe ce se numește fondul de reziliență, tocmai să întărim aceste dimensiuni care aduc o viață mai bună la Cluj”, a declarat Emil Boc, pentru un post local de radio.
2020, anul digitalizării la Cluj-Napoca
Anul 2020 a adus noi proceduri adimistrative în mediul online, în Cluj-Napoca. Digitalizarea activității Primăriei este un obiectiv anunțat de mai mulți ani de municipalitate, iar anul care tocmai s-a încheiat s-a dovedit, în ciuda dificultăților create de pandemia de coronavirus, contextul propice pentru simplificarea și aducerea în mediul online a procedurilor administrative.
Astfel, în prezent, peste 200 de proceduri digitale sunt disponibile la nivelul Primăriei Cluj-Napoca. Printre procedurile pentru simplificarea relaţiei dintre cetăţean și instituție introduse anul trecut, se numără:
- Certificate online de atestare fiscală
Din martie 2020, persoanele fizice şi respectiv persoanele juridice pot cere online certificate de atestare fiscală din contul de plată a taxelor şi impozitelor locale.
- Eliminarea copiilor xerox pentru documente solicitate cetățenilor
La Centrul de informare pentru cetăţeni și în sediile primăriilor de cartier s-a finalizat instalarea unui nou sistem de scanare (60 de aparate), astfel încât nici un clujean să nu mai trebuiască să facă „celebra” copie după buletin în relația cu Primăria. Prevederile legale obligă Primăria să solicite copii după diverse documente (chiar și 5-6 copii în unele cazuri).
Cererile pot să fie acum înregistrate fără ca cetăţeanul să aducă copii xerox, cu ajutorul noii rețele de scanare, care permite integrarea cu sistemul intern de management al documentelor. Situațiile în care noile dotări au impact direct: eliminarea copiei după buletin, eliminarea copiei de pe certificatul de înregistrare emis de Registrul Comerțului, eliminarea copiei după talonul de înmatriculare pentru libera trecere, copiile după certificate de naștere, de deces sau de căsătorie, acte de proprietate, copii după extrase CF etc.
- Funcționarul public virtual „Antonia”
Prin crearea primului „funcționar public virtual”, numit „Antonia”, clujenii pot alege să își înregistreze cererile de la distanță, fără a se deplasa fizic la registratura generală a instituției sau la una dintre primăriile de cartier. Clujenii au la dispoziţie un număr de 135 de tipuri de cereri pe care le pot adresa Primăriei. Prin accesarea butonului „Servicii online” - „Cereri” de pe site-ul oficial al Primăriei https://www.e-primariaclujnapoca.ro/registratura/cereri/, toți cei interesați pot vedea linkurile către formularele online disponibile. În anul 2020, au fost depuse peste 25.000 de cereri prin intermediul „Antonia”.
- Tichetul Albastru
Tichetul Albastru este un serviciu de comunicare directă, la cerere, prin programare online între fiecare cetățean care are o solicitare înregistrată la Primăria Cluj-Napoca și inspectorul (personalul de execuție) care o are în operare în vederea furnizării unui răspuns și clarificarea unor aspecte privind serviciul administrativ solicitat.
Acest tip de interacțiune cu personalul de execuție din cadrul Primăriei este valabil atât pentru cererile care sunt în operare, cât și pentru cele la care s-a primit un răspuns, dar se doresc anumite clarificări, în maximum 30 de zile de la comunicarea acestuia. Programarea pentru Tichetul Albastru se face cu minim 48 ore înainte.
- Sistem de Internet WiFi
Primăria a continuat extinderea rețelei de WiFi gratuit în centrul și în cartierele orașului, astfel că astăzi avem 50 de hotspot-uri în oraş. Clujul se aliniază nevoilor cetățenilor europeni de conectivitate crescută și dezvoltă rețeaua existentă de internet gratuit din municipiu.
- CityParking Cluj
A fost implementat un proiect de detectare a locurilor de parcare disponibile în zona centrală (zona I), în timp real, cu ajutorul unor senzori (au fost montaţi 1080 de senzori).
CityParking Cluj reprezintă o „unealtă” ultra-modernă de ajutor la parcarea în zona centrală a orașului. Aplicația identifică, prin sistemul de senzori și comunicație realizat, locurile libere de parcare de pe unele dintre cele mai circulate străzi din oraș (străzile din zona I), și ghidează conducătorul auto până la locul de parcare selectat. CityParking Cluj este o soluție implementată în premieră pentru România în orașul nostru. Aplicația este disponibilă în Google Play și App Store.
În primă fază sunt active în aplicația de mobil peste 700 locuri de parcare din „zona I”, urmând ca în următoarele săptămâni să intre în funcţiune şi restul senzorilor.
De asemenea, începând cu 2021, plata și prelungirea abonamentelor de parcare se poate face online, dar și cererile pentru autorizațiile de taxi pot fi depuse online.
CITEȘTE ȘI
Cât vor plăti clujenii pe taxe și impozite locale, în 2021? Parcări mai scumpe, supraimpozitare pentru clădirile și terenurile neîngrijite