Actualitate
Metroul de la Cluj se oprește într-un „drob de sare“? Ce spune primarul Emil Boc?
Metroul din Cluj-Napoca întâmpină primele probleme din cauza unui bulgăre de sare care a fost descoperit pe traseul stabilit inițial.
Proiectul Metroului a început în 2020 și are 11 ani la dispoziție pentru a fi terminat, dar planurile au fost date peste cap încă de la primele proiecții. Specialiștii au descoperit că în zona Podului Ira există un zăcământ important de sare, iar traseul magistralei ar putea să fie schimbat.
Zona Podului Ira este unul dintre cele mai importante puncte din proiectul metroului. Conform proiectului, în zona respectivă va fi făcută legătura între metrou și trenul metropiltan care ar urma să ducă până la Aeroportul din Cluj.
Emil Boc nu vede o problemă
Edilul Clujului nu crede că un bulgăre de sare poate împiedica construirea metroului în Cluj-Napoca și așteaptă soluții pentru a rezolva problema.
„Experţii, în acest moment analizează toate soluţiile şi vă pot asigura că există soluţii, acum 50 de ani omul a ajuns pe Lună, acum a ajuns pe Marte, vă daţi seama că se va putea face un metrou chiar dacă întâlneşte un bulgăre de sare în cale.”, a declarat Emil Boc pentru Știrile ProTV.
Geologii, avertisment pentru Boc
Geologii avertizează că un astfel de zăcământ de sare poate pune mari probleme metroului și trebuie analizată cu mare atenție. De altfel, săpăturile în zonele cu un asemenea zăcământ de sare vor fi mult mai costisitoare și prețul final al proiectului ar putea crește simțitor.
Iulian Popa, lector inginerie geologică : „Problemele apar în prezenţa apei. Dacă apa ajunge în contact cu corpul de sare se dizolvă şi golul evoluează în timp, conducând la caverne care îşi pot pierde stabilitatea. La suprafaţa terenului generează tasări şi în cazuri extreme prăbuşiri.”
Proiectul metroului a demarat în 2020
Cel mai ambițios proiect propus de Emil Boc a demarat la final lui 2020. În luna octombrie a fost depus studiul de prefezabilitate și au fost demarate primele foraje geotehnice pentru realizarea proiectului. Mai exact, până la ora actuală au fost realizate 42 de foraje pe tot traseul metroului și a trenului metropolitan.
Noul metrou din Cluj-Napoca ar urma să aibă 14,4 kilometri, 14 stații și va costa aproximativ 1 miliard de euro. Conform datelor culese de specialiști, construirea metroului ar dura 128 de luni, adică undeva la 11 ani.
Cum va arăta metroul la Cluj
Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:
în prima etapă: comuna Florești, viitorul Spital Regional de Urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA), în a doua etapă: legatura comunei Florești cu Gilău.
Având în vedere importanța relativă a comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană.
Birocrația românească ar putea ucide metroul
Metroul clujean ar urma să fie realizat în 11 ani, dar birocrația ar putea pune mari probleme proiectului. Studiul de Fezabilitate ar trebuie terminat în 2021 și adevăratul „show” va începe abia atunci.
După terminarea studiului de fezabilitate pentru metrou, timp prețios s-ar putea pierde la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), respectiv la Curțile de Apel pentru judecarea contestațiilor după licitația de proiectare și execuție. Reamintim, că așa s-a întâmplat și în privința contractului pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate. Apoi, realizarea și analiza ofertelor, studiile geotehnice, respectiv creionarea proiectului tehnic vor dura și ele luni bune.