Politică

Prima „Primărie digitală” din România, la Cluj-Napoca? După xerox-uri și ștampile, se elimină și semnătura olografă

Primăria Cluj-Napoca vrea să renunțe complet la semnătura olografă și să devină astfel prima „Primărie digitală” din România.

 

 


Primarul Emil Boc a anunțat miercuri, 16 iunie, că toți cei 770 de funcționari ai primăriei care, într-o formă sau alta, semnează un documnet, au semnătură electronică, iar în interiorul primăriei, 85% din documente sunt emise în format digital.

 


Administrația locală dorește să devină prima „Primărie digitală” din România, în ultimii ani renunțând la copiile xerox, dar și la ștampile pentru anumite acte emise, iar în 2020, în plină pandemie, primăria a lansat serviciul „Tichetul albastru” pentru audiențe online cu funcționarii primăriei.

Primarul Emil Boc a declarat în repetate rânduri că dorește renunțarea la ștampile - o sursă de mică corupție și un factor ce poate constitui o barieră birocratică pentru cetățeni - dar și la semnătura olografă.


„Un element important de care vreau să vă informez este «Primăria digitală». Toți funcționarii Primăriei Cluj-Napoca au într-o formă sau alta semnătură digitală. Sunt două categorii de semnături. Sunt 770 de funcționari care într-o formă sau alta semnează un document sau un act al primăriei și care au semnături electronice. Ceilalți funcționari ai primăriei, care nu emit documente au conturi în Infocet, care sunt asimilate, din punct de vedere juridic, acestui tip de semnătură ca efect juridic. Și portarul, și femeia de serviciu, și paznicul au cont în Infocet, dacă își fac o cerere de concediu sau își fac un alt document, ei nu mai trebuie să facă o cerere de mână, olografă, ei fac direct în această formulă”, a declarat primarul Clujului.

Dacă în cadrul primăriei, semnătura olografă a fost eliminată, cu câteva excepții, în afara primăriei, doar puțin peste jumătate dintre documente pot fi semnate electronic în relația cu alte instituții.


„Drumul spre digitalizare e clar că nu mai poate fi oprit, nici în România, nici în Europa și cu atât mai mult, într-un oraș ca Cluj-Napoca, unde dorim să accelerăm și să aducem cetățenii să folosească cât mai mult cu putință semnătura electronică și comunicarea electronică, digitală. Primăria emite în jur de 522 de documente, de la adeverințe, până la autorizații, de la diospoziții până la informări. În privința documentelor interne, un procent de 85% sunt emise în format digital, astăzi, iar externe, sunt un procent de 55%. În total, primăria are un procent de 65% din documente care circulă în format electronic, în interior 85%, în afară doar 55%. Aici este mesajul nostru adresat celor din afară, pentru a ne ajuta să simplificăm, astfel încât să fim prima «Primăria digitală» din România. Pentru asta avem nevoie și de o modificare a cadrului legislativ, dar și de participarea tuturor actorilor care contribuie la viața digitală”, a adăugat Emil Boc.

Iată care sunt aceste excepții:


- în relația cu Instituția Prefectului și cu Trezoreria Statului

- la Evidența Populației

- în procese verbale care se semnează la fața locului sau cele care presupun numerar

- documente ce provin de la persoane fizice sau juridice cu semnătură olografă – facturi, planuri

- în cazul contribuabililor care au optat pentru comunicarea în format olograf

- situațiile când una din părțile contractante nu deține semnătură electronică calificată: la contracte de diverse tipuri, acte adiționale, comenzi, acord cadru

- o parte din documentele de la Direcția Economică

„Mesajul nostru este adresat tuturor. Celor 201 instituții, mai mici sau mai mari, cu care primăria este în contact, să utilizeze semnătura digitală. Noi suntem pregătiți din acest punct de vedere de a comunica electroinic, de a semna electronic, fie în forma prevăzută de lege, a semnăturii calificate, fie în formula internă, din Infocet”, a conchis Emil Boc.

CITEȘTE ȘI

Cum a ajuns Cluj-Napoca un oraș smart și sustenabil? De la Wi-Fi gratuit în centru, la eliminarea copiilor xerox

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter