Actualitate
Modernizarea căii ferate Cluj-Oradea, în linie dreaptă: contestație respinsă pe Aghireșu-Poieni, supervizor pentru cel mai dificil lot
Săptămâna care se încheie marchează noi pași pentru realizarea proiectului de modernizare și electrificare a căii ferate Cluj-Napoca - Oradea - Frontieră Ungaria.
Săptămâna care se încheie marchează noi pași pentru proiectul de electrificare a căii ferate. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură
Noi evoluții în cadrul proiectului de modernizare a căii ferate CFR Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria. Săptămâna aceasta a fost respinsă contestația pentru constructorul de pe lotul 2 și a fost desemnat supervizorul lucrărilor la lotul 4.
Arcada – Alstom rămâne constructorul pe Lotul 2
Curtea de Apel București a respins miercuri, 1 martie, contestația pe care a depus-o constructorul italian WeBuild (Astaldi) la contractul pentru modernizarea lotului 2 al Magistralei CFR 300 Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, scrie Economedia.
„Complet: 10-Completul 1 Recurs Achiziţii Publice. Tip solutie: Alte soluţii. Solutia pe scurt: Respinge plângerea, ca nefondată. Definitiva. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 01.03.2023. Document: Hotarâre 01.03.2023”, se arată în decizia Curții de Apel București.
CFR Infrastructură și asocierea Arcada (România) – Alstom (Franța) au semnat în decembrie 2022 contractul de 300 de milioane de euro și o durata de realizare de 42 de luni din care 6 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
Lotul se află deja în proiectare
Lotul 2 Aghireșu – Poieni are o lungime de 36,5 kilometri, iar din 25 ianuarie 2023 a început activitatea de proiectare, conform raportului oficial CFR Infrastructură. Tot Asocierea RailWorks, dar cu Alstom lider, are contractul și pentru primul lot, Cluj-Napoca – Aghireșu (30 km).
Astaldi, în calitate de lider în Asocierea WeBuild – Salcef Spa, a depus contestație la CAB pe 31 ianuarie împotriva asocierii Arcada – Alsom (RailWays) care a semnat în 21 decembrie 2022 contractul pentru lotul 2 al Magistralei M 300 Cluj – Oradea și a cerut pe 31 ianuarie recuzarea a trei judecători din complet, solicitare pe care CAB a respins-o.
Egis, supervizor pe cel mai dificil lot din proiect
Proiectantul Egis a câștigat contractul pentru supervizarea lucrărilor de modernizare pe lotul 4 al Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, considerat cel mai dificil lot dintre cele opt mari contracte feroviare din PNRR. Egis a câștigat licitația cu o ofertă de 22 milioane lei, dar contractul poate fi semnat doar dacă în 10 zile nu se depun contestații, a anunțat joi compania CFR Infrastructură, citată de Economedia.
Lotul 4 are o lungime de 47 de kilometri, contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în decembrie 2022 cu WeBuild (Astaldi) pentru 2,4 miliarde lei, iar termenul contractual este de 42 de luni. Din traseul cu o lungime de 47 de kilometri pe 18 kilometri va fi construită linie dublă nouă. Contractul are o durată totală de 103 luni în care este inclusă și garanția de 5 ani, a precizat CFR Infrastructură.
De la Cluj la Oradea cu 120 km/h
Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului. Durata lucrărilor va fi de aproape 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor. Magistrala feroviară are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice.
„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată CFR.
CITEȘTE ȘI: