Actualitate
Trenuri din ce în ce mai lente. Pe Dej-Jibou, trenul face mai mult azi decât în urmă cu un sfert de secol
În mai multe zone din țară, trenurile sunt astăzi mai lente decât pe vremea regelui Carol al II-lea. Învechirea infrastructurii și lipsa investițiilor țin pe loc dezvoltarea transportului feroviar din România.
Pe Dej-Jibou, trenul face mai mult azi decât în urmă cu un sfert de secol. FOTO: Facebook/ CFR Infrastructură
Viteza medie de deplasare a trenurilor în România este de 45 km/h și există o serie de zone unde timpii de călătorie au crescut și cu peste 50% față de anii 1978-1996, când vitezele au fost cele mai mari din istoria rețelei CFR, scrie Hotnews.
Un exemplu vine chiar din Cluj, unde pe ruta Dej-Jibou, cei 76 km erau parcurși în 65 de minute în urmă cu un sfert de secol, însă ân prezent s-a ajuns la 85 de minute cu cel mai rapid tren. Interesant este că un tren Regio cu șapte opriri intermediare face cu doar șapte minute mai mult.
Pe unde sunt trenurile românești mai lente decât în 1939?
Între București și Timișoara trenurile fac 10 ore pe 533 km, situația fiind extrem de proastă, dacă ne gândim că trenurile din 1939 erau mai rapide. Trenul a pierdut lupta cu avionul și automobilul pe această distanță unde câteva sectoare sunt groaznic de lente. De exemplu, între București și Craiova trenurile fac cu mai mult de o oră față de acum 25 de ani.
O mare problemă este că vitezele au scăzut drastic și pe rutele scurte, astfel că naveta cu trenul nu mai este fezabilă. Sunt zone din țară unde parcurgi cu trenul 60 de km în două ore, net mai mult decât cu microbuzul sau mașina.
Între Brașov și Predeal cei mai buni timpi din istoria Mersului Trenurilor au fost în 1978, când cele mai rapide trenuri făceau 24-25 de minute. În prezent, distanța este parcursă în 33-35 de minute (în cel mai bun caz), fiind porțiuni consistente de 40-45 km/h.
Trasee pe care se circulă mai lent decât în perioada interbelică
Sunt trasee unde călătoria durează mai mult decât la 1934. Neglijată este și linia Craiova - Calafat, unde media de viteză este de 35 km/h. Între Brașov și Sighișoara sunt lucrări ample, dar merg tare încet, astfel că drumul durează trei ore, cu o viteză medie de cel mult 43 km/h.
Pe liniile secundare cei mai buni timpi de parcurs erau la 1980, după ample lucrări de modernizare și întreținere. Pe o bună parte dintre aceste linii, timpii de parcurs sunt în prezent cu 30-50% mai mari.
Printre relațiile unde vitezele au scăzut puternic se numără Brașov - Sibiu, Ploiești - Buzău, Satu Mare - Baia Mare, Medgidia - Tulcea sau Bacău - Piatra Neamț.
Pe multe dintre liniile de zonele montane vitezele medii sunt pe la 45-50 km/h. Ar fi mult să cerem viteze medii de 90-100 km/h pe cele mai dificile zone ale rețelei, însă, dacă liniile ar fi atent modernizate, ar fi posibile viteze de 65-70 km/h.
Vitezele mici sunt cauzate de numeroase restricții, pe o rețea unde s-au făcut foarte puține modernizări. Este nevoie să fie impuse multe restricții pentru ca trenurile să ruleze în siguranță. Din fericire în România nu s-a petrecut în ultimele decenii niciun accident feroviar care să fi cauzat zeci de morți.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: