Actualitate

Percheziţii DNA la sediul Direcției Regionale a Drumurilor și Podurilor (DRDP) Cluj

Procurorii DNA au descins, în urmă cu câteva zile, în sediul Direcției Regionale a Drumurilor și Podurilor (DRDP) Cluj de unde au ridicat mai multe documente. În 2012, fosta conducere a DRDP Cluj a fost demisă din cauza unor "decizii manageriale defectuoase" cu privire la construcţia centurii Cluj Est, care au ridicat costul lucrării de la 77,6 milioane euro la 143 milioane euro.

Corpul de Control al ministerului Transporturilor a verificat, în 2012, activitatea direcţiei Cluj a CNADNR, unde director general a fost Ion Pantelimon. "S-au constatat grave probleme manageriale, constând în luarea unor decizii controversate referitoare la derularea investiţiei menţionate", se precizează în comunicat. Controlul s-a lăsat cu demiterea fostului director al DRDP Cluj, Ioan Pantelimon, şi numirea liberalului Eugen Cecan, la conducerea DRDP Cluj.

Săptămâna trecută, procurorii anticorupţie au descins la sediul DRDP Cluj de unde au ridicat mai multe dosare cu documente privind construcţia "centurii de diamant". Potrivit unor surse, anchetatorii au umplut portbagajele mai multor maşini cu acte, documente, înscrisuri şi dosare pe care le vor analiza în perioada următoare.


Întrebat despre percheziţiile DNA, şeful actual DRDP Cluj, Eugen Cecan, nu a confirmat, nici nu a negat informaţia, dar ne-a transmis că “pentru mai multe detalii şi informaţii să întrebăm la DNA”.

Întrebaţi la rândul lor despre ce documente au ridicat de la sediul DRDP Cluj şi dacă este o anchetă în curs de desfăşurare cu privire la centura Clujului, reprezentanţii DNA au precizat că aceste informaţii nu sunt publice. "În acest moment, în conformitate cu prevederile art. 12, alin. 1, lit. e, din Legea 544/2001, informaţiile solicitate de dumneavoastră nu pot fi oferite, nefiind date publice", au precizat reprezentanţii DNA.


În noiembrie 2013, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura, Dan Şova, a declarat la deschiderea centurii ocolitoare a municipiului Cluj-Napoca, Vâlcele-Apahida, că va cere o anchetă pentru a stabili de ce construcţia a costat peste 140 de milioane euro şi "a fost inaugurată de două ori" de Emil Boc.

El a adăugat că nu ştie de ce a costat atât de mult centura, dar că va face o anchetă pentru a afla. "A fost inaugurată de două ori şi s-a surpat de două ori. Întâi trebuie să cercetăm şi să vedem ce s-a întâmplat şi, dacă există suspiciunea unor fapte, ne vom adresa DNA. DNA nu analizează construcţii, analizează fapte", a declarat Şova.


Unde a greşit DRDP Cluj

Astfel, fosta conducere a DRDP Cluj a decis modificarea traseului variantei de ocolire Cluj Est, fără a avea la bază o fundamentare corespunzătoare, în condiţiile în care proiectul tehnic şi indicatorii tehnico-economici erau deja aprobaţi printr-o HG din 2006, şi a acceptat ca unul dintre cei doi antreprenori să renunţe la executarea lucrărilor aferente unui sector de drum, care avea probleme geologice.

Totodată, regionala a urmărit în mod defectuos derularea contractelor încheiate pentru realizarea investiţiei, ceea ce a condus la depăsirea repetată a termenelor de execuţie, şi a organizat o licitaţie neconformă, cu rezultate negative privind durata de execuţie a lucrărilor. Organizarea procedurii a fost contestată la CNSC, care a dat câştig de cauză contestatarului.


Lucrările la centura de ocolire Vâlcele - Apahida, cu o lungine de aproximativ 24 de kilometri, au început în anul 2006. Traficul rutier a fost deschis în 21 octombrie 2011, în prezenţa premierului de la acea dată, Emil Boc, întreaga centură având ca termen de finalizare iunie 2012.

Imediat după, mai multe grinzi ale parapetului din beton care asigură consolidarea unui versant de pe centura de ocolire s-au deplasat în urma unei alunecări de teren cauzată de infiltraţiile de apă.


Pe tronsonul trei al centurii de ocolire Vâlcele - Apahida au mai fost înregistrate de-a lungul timpului alunecări de teren în urma infiltraţiilor de apă din cauza solului lutos, acestea impunând lucrări de consolidare care au dus la înregistrarea unor costuri suplimentare.

Totodată, una din firmele contructoare - Vegyepszer din Ungaria - a intrat în insolvenţă.

Cronologia unui dezastru

Proiectantul variantei ocolitoare Cluj-Est a fost firma DP Consult SA, care aparţine clujeanului Mircea Pop. Înainte să fie numit în fruntea CNADNR, bugetarul Pop a condus Direcția Regională de Drumuri Cluj, de la înălțimea căreia a construit faimoasa ”centură de diamant” de 150 de milioane de euro. Curtea de Conturi l-a acuzat pe clujean că în 1998, când era șef peste drumurile din Cluj, a deturnat 17 miliarde din fondul de calamități.

Valoarea totală a investiţiei conform indicatori aprobaţi prin HG 733/2009 - 658.282.350, 00 lei      

Valorea estimată a finalizării - 613.487.662  lei

Lungimea totală a lucrării este de 23,664 km din care s-au recepţionat 21,257 km în 2011-2012 fiind propuşi pentru recepţia la terminare lucrările aferente celor  2.407 km.

Execuţia obiectivului de investiţii a început în anul 2006 când au fost încheiate contractele de execuţie pe trei tronsoane.

Finalizarea obiectivului în termenele stabilite nu s-a realizat datorită unor cauze neprevăzute la data încheierii contractelor motivate de prezenţa izvoarelor de apă de infiltraţie pe amplasamentul lucrării, a fenomenelor de destabilizare a versanţilor, a terenului slab de fundare, cauze care au condus la necesitatea modificării soluţiilor tehnice iniţiale cu soluţii tehnice noi.

Implementarea noilor soluţii avizate care au avut la bază expertize tehnice a condus la extensia duratei de execuţie a contractelor şi modificarea valorii de investiţie astfel valoarea indicatorilor aprobaţi prin HG 506/19.04.2006 cu  valoarea de  363.545.216 lei a fost modificată cu HG nr. 733/24.06.2009 la valoarea de 658.282.350 lei.

Întregul obiectiv a fost dat în circulaţie în octombrie 2011 prin realizarea unui drum tehnologic pe sectorul km 4+575 – km 6+982 sector aflat în execuţie la acea dată. Pentru execuţia acestui sector a fost încheiat un contract de execuţie lucrări cu Asocierea NEMZETKOZI  VEGYEPSZER Kft.  - SC DIFERIT SRL în data de 17 februarie 2010.

Datorită unor dificultăţi în derularea contractului care s-au suprapus peste problemele tehnice existente (alunecări cauzate de instabilităţi ale versantului în decembrie 2011), intrarea constructorului iniţial în insolvenţă au fost motive care au  condus la diminuarea considerabilă a ritmului execuţiei lucrărilor. După luna iunie 2012 s-a reuşit în urma a două luni de negocieri să fie deblocată situaţia printr-o nouă formulă contractuală, să asigure finanţarea ritmică şi respectarea termenelor de finalizare a lucrărilor realizându-se  punerea în funcţiune a întregului obiectiv în toamna acelui an.

Valoarea contractelor pe sectorul 4+575-6+982: 109.413.939,69 lei incl.TVA

Realizări cumulate pe sectorul 4+575-6+982: 108.904.797,00 lei incl.TVA      

Plăţi cumulate pe sectorul 4+575-6+982: 87.440.889,84 lei incl.TVA                    

Au fost recepţionate 2011-2012:

TRONSON  I km  0+000-4+575 şi km 6+900 -8+592- recepţionat 23.05.2012, LUNGIME  =  6,267 km 

TRONSON  II km 8+592 – km 17+940-recepţionat 23.05.2012- LUNGIME =  9,348 km

TRONSON km 17+940- km 23+664 recepţionat 09.11.201, LUNGIME = 5,724 km km

Garanţia de bună execuţie pentru toate contractele =36 luni

Propus pentru recepţie 2013: Sectorul km 4+575-6+982  L=2,407m în perioada 25.11.2013-27.11.2013                                 

Ultimele Stiri
abonare newsletter