Actualitate
Biciclete europene gratuite pentru clujeni, la finalul verii, cu o întârziere de un an
Primăria caută deja firma care va face lucrări de întreţinere şi reparaţii în cadrul proiectului bike-sharing. Autorităţile locale promit că, de la sfârşitul lunii august, vor putea fi utilizate, gratuit, 540 de biciclete pe o reţea de aproape 60 de kilometri de pistă.
Statie biciclete in cadrul proiectului bike sharingSistemul bike-sharing care trebuia să fie gata anul trecut mai are de parcurs aproximativ jumătate de an până când va fi “puse pe roate”. În 2013, potrivit conducerii Primăriei Cluj-Napoca, s-a realizat jumătate din acest proiect. Ceea ce este vizibil la ora actuală în oraş sunt staţiile de închiriere a bicicletelor, amplasate în mai multe puncte din cartiere, dar şi în centru. Deşi anul trecut primarul Emil Boc declara că s-a lucrat şi la pistele de biciclete, în municipiu nu se văd piste noi. Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca susţine totuşi că se lucrează în momentul de faţă la proiectul bike-sharing, atât la partea de piste pentru biciclete cât şi la alte detalii tehnice, iar termenul de finalizare a proiectului este sfârşitul lunii august.
Iniţial, proiectul de bike-sharing ar fi trebuit finalizat în 16 august 2013, dar au fost o serie de probleme cu schimbarea traseului, ceea ce a dus la lucrări suplimentare şi prelungirea termenului de execuţie, după cum scrie primarul în raportul de activitate pe anul trecut.
Se caută deja firma care să se ocupe de întreţinere
Cu toate că proiectul bike-sharing este încă în faza de lucru şi destul de departe de final, Primăria Cluj-Napoca a lansat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice un anunţ pentru licitaţia privind operarea şi întreţinerea sistemului bike-sharing. Firma care va câştiga licitaţia va semna cu autorităţile locale un acord cadru şi va avea obligaţia să presteze servicii de întreţinere şi reparare pe o perioadă de patru ani. Valoarea estimată a contractului este de 7.207.855 lei, iar contractele subsecvente se vor atribui anual, valoarea celui mai mare contract subsecvent fiind de aproximativ 1,8 milioane lei. Procedura de atribuire va fi online, tipul procedurii fiind licitaţie deschisă. Criteriul de atribuire va fi preţul cel mai scăzut.
Ce va face de fapt firma câştigătoare
Potrivit anunţului, firma câştigătoare se va ocupa de gestionarea, repararea şi întreţinerea parcurilor de vehicule, adică a bicicletelor, dar în prima etapă se va ocupa de gestionarea sistemului bike-sharing: supravegherea softului, întreţinerea acestuia, distribuirea bicicletelor la standuri astfel încât într-un punct să nu fie prea puţine biciclete, iar în altul să fie total neutilizate. Potrivit reprezentanţilor Primăriei, este posibil ca dimineaţa să fie folosite foarte multe biciclete, de aceea este nevoie de o redistribuire a celor rămase nefolosite şi supravegherea celor utilizate, practic va fi monitorizat întreg sistemul de funcţionare. “La început, bicicletele şi întreg sistemul bike-sharing va fi în garanţie, dar pe parcurs probabil că va fi nevoie şi de lucrări de reparaţii. Furnizorul de servicii, în prima fază, va monitoriza sistemul bike-sharing”, afirmă Oana Buzatu.
Biciclete gratuite în Cluj-Napoca şi comunele vecine
Proiectul reţelei de staţii self-service de închiriere de biciclete este finanţat din fonduri europene şi prevede 50 de staţii self-service, din care 43 în Cluj-Napoca, 4 în Floreşti şi 3 în Apahida, trasee de bicicletă pe 105 străzi, respectiv 540 de biciclete puse la dispoziţia cetăţenilor. Va fi creată o reţea de 59,75 kilometri de piste (18,8 kilometri de piste separate fizic faţă de traficul auto sau pietonal şi 40,95 kilometri de trasee marcate prin semne de circulaţie, dar la comun cu traficul auto sau pietonal). Din orice punct al oraşului clujenii se vor putea deplasa gratuit în orice alt punct, pe baza unui card emis la cerere care permite ridicarea din staţie a unei biciclete şi depozitarea în punctul de sosire.