Actualitate
Cum reducem numărul accidentelor de pe Dealul Feleacului?
Accidentul rutier din Constanţa de duminică în care şi-au pierdut viaţa nu mai puţin de cinci persoane a determinat Asociaţia Pro Infrastructura să ceară instalarea separatoarelor mediane pe toate drumurile naţionale cu 2 benzi pe sens. Dacă cererea se aprobă, separatoarele vor fi montate şi pe Dealul Feleacului, locul în care foarte mulţi oameni şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere grave.
O cerere a asociaţiei ce reprezintă societatea civilă în domeniul infrastructurii ar putea diminua semnificativ numărul mare de accidente rutiere.
Instalarea separatoarelor mediane scade riscul accidentelor rutiere cu până la 60%, avertizează Asociaţia Pro Infrastructura, care îi cere oficial Ministerului Transporturilor să introducă parapete pe toate drumurile naţionale cu 2 benzi pe sens. Solicitarea vine la o zi după ce 5 persoane şi-au pierdut viaţa într-un accident produs pe DN39 Constanţa-Mangalia.
Solicitare în urma unei tragedii
Asociaţia Pro Infrastructura anunţă într-un comunicat că a transmis către Ministerul Transporturilor şi către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) o solicitare de a instala separatoare mediane pe toate drumurile naţionale cu 2 benzi pe sens, pentru prevenirea coliziunilor frontale.
„În urma tragediei de duminică, 2 august, când pe DN39 Constanţa-Mangalia a avut loc un accident frontal soldat cu pierderea a 5 vieţi, Asociaţia Pro Infrastructura doreşte să tragă un semnal de alarmă privind pericolul asupra siguranţei circulaţiei reprezentat de absenţa parapetelor mediane pe drumurile naţionale cu 2 benzi de circulaţie pe sens”, se arată în solicitarea celor ce reprezintă societatea civilă în domeniul infrastructurii, Asociaţia Pro Infrastructura.
Asociaţia susţine că „studii ştiinţifice au arătat că dublarea unui drum naţional duce la reducerea accidentelor cu numai 20%, respectiv ca riscul coliziunilor frontale se reduce relativ minor. Pe de altă parte, instalarea barierei mediane scade riscul accidentelor cu până la 60%”.
„Cunoaştem că CNADNR are în curs un program de instalare de parapete New Jersey pe anumite segmente de drum naţional şi că s-a invocat lipsa banilor ca explicaţie pentru amploarea redusă a acestui program, existând chiar şi un caz pe DN1 unde montarea parapetelor s-a realizat pe cheltuiala unei societăţi private”, se arată în solicitare.
Pro Infrastructura atrage atenţia că, „în condiţiile în care tocmai s-au luat 1,3 miliarde de lei de la Ministerul Transporturilor la rectificarea bugetară sub pretextul incapacităţii de a-i cheltui pe proiecte, nu se poate invoca lipsa finanţării. Solicităm un program serios cu finanţare adecvată pentru montarea de parapete mediane pe toate sectoarele de drum naţional 2x2”.
Dacă propunerea celor de la Asociaţia va fi acceptată, astfel de separatoare mediene ar putea fi instalate şi în Dealul Feleacului, locul în care foarte mulţi oameni şi-au pierdut viaţa în accidente.
Accidente mortale în Dealul Feleacului
Presa locală relata în anul 2014 faptul că un BMW a fost implicat într-un accident grav de circulație pe Dealul Feleacului, la ieșire din Cluj-Napoca spre Turda. Şoferul BMW-ului, un tânăr în vârstă de 22 de ani, a pătruns pe contrasens și a lovit un TIR condus de un bărbat de 32 de ani. Accidentul s-a soldat cu decesul tânărului de 22 de ani. Şoferul a fost scos din mașină și a fost resuscitat de medici, revenindu-și. El a fost dus la spital, dar a decedat în urma unui stop cardio-respirator.
Un alt accident mortal a avut loc pe Dealul Feleacului în anul 2012 în care au fost implicate cinci persoane. Un şofer care conducea un Subaru a condus cu viteză şi a pierdut controlul asupra volanului.
Soferul maşinii Subaru, în vârstă de 34 de ani, urca pe Feleac cu viteză foarte mare, a pierdut controlul asupra maşinii, a intrat pe contrasens şi a atins o Dacie Logan Break, iar din Dacie a ricoşat într-o Dacia Sandero, pe care a facut-o praf. Şoferul autoturismului Subaru a decedat la UPU Cluj. Poliţiştii suspectează ca avea 200 de km/h în momentul impactului.
Statistică neagră
Anual pe Calea Turzii, o arteră în pantă care traversează dealul Feleacului, se produce un număr foarte mare de accidente soldate cu morți și răniți, în special în „Curba Morții”.
Autorităţile au amplasat panouri pe drumurile naţionale care au zone devenite adevărate capcane ale morţii. Un astfel de panou a fost amplasat şi în „Curba Morţii”. Este vorba despre un triunghi roşu cu o bulină neagră, care semnalizează locurile unde se produc frecvent accidente de circulaţie.
Sens giratoriu uitat în sertarul ministrului
Autorităţile au mai spus că vor realiza un sens giratoriu în Dealul Feleacului însă au fost doar vorbe în vânt. Ministrul Transporturilor spunea că, într-adevăr, sensul giratoriu este cuprins în seria de măsuri de siguranţă şi că pentru contractul de execuţie al lucrărilor ordinul de începere a lucrărilor este estimat pentru perioada aprilie – mai 2015, însă nici până în acest moment sensul giratoriu nu a fost realizat.
33 de morţi în 4 ani
În Dealul Feleacului la fostul punct de control un panou le atrage atenţia şoferlilor asupra pericolului rutier din zonă. Potivit panoului 33 de persoane au decedat în 73 de accidente rutiere în perioada 2000-2004.