Actualitate

Nu tot ce zboară se mănâncă. O stewardesă ştie cel mai bine asta

E frumos să vezi multe oraşe, dar ce poţi oare vedea la 3 dimineaţa prin fereastra microbuzului care aleargă cu tine spre aeroport? Pare nostim să dormi la hotel, dar e la fel de tentant dacă nu dormi două nopţi la rând în acelaşi pat? Adevăruri nespuse despre meseria de însoţitor de bord.

Tot mai multe tinere privesc jobul de stewardesă ca fiind o sumă de oportunităţi: de a vedea lumea, de a cunoaște oameni noi, de a lega prietenii și, de ce nu, de a duce o viață lipsită de griji. Oare, chiar aşa să fie?

Multe companii aeriene de top au început să facă tot mai des recrutări în România, iar tinerii – şi mai ales tinerele – au prins gustul. Din ce in ce mai mulți români ajung însoțitori de bord la companii precum Qatar Airways, Emirates, Etihad, Norwegian, Virgin Atlantic. Nu e deci de mirare că numărul doritorilor care se prezintă la recrutari este mare. Cei mai mulţi vorbesc engleza fluent și s-au documentat temeinic pe Internet.


Nicoleta Gherman e însoţitoare de bord şi, de la bun început, spune că minusurile şi dificultăţile sunt multe, dar contează mai puţin când îţi faci meseria cu drag. „O realizare e că am reușit să văd peste 40 de țări din lume și am legat prietenii pe viață cu persoane din Insulele Solomon, Egipt, Iran, Qatar, Coasta de Fildeş, SUA, Uganda”, spune Nicoleta.

„Când ne gândim la aviația comercială, mai toată lumea vorbește nu neapărat despre dificultăți, ci despre riscurile la care te expui. Problemele majore care pot apărea la bordul avionului sunt de cele mai multe ori din motive tehnice. Însă nu trebuie să vă speriaţi! Nu la fiecare zbor ai astfel de cazuri majore. Spre exemplu, pe unul din zborurile către Frankfurt, am avut turbulențe puternice, care au durat aproape tot zborul. Am rămas așezați cu toții aproape tot drumul, neavând voie să facem nici măcar serviciul în cabină. În New Delhi, avionul cu care zburam a suferit o defecțiune tehnică, una din paletele de la motor a trebuit să fie schimbată. Ar mai fi şi problemele de sănătate ale pasagerilor; şi ale stewardeselor. Pe lângă acestea e dorul de casa, de familie, de zona ta de confort”, povesteşte Nicoleta Gherman.


Dar, dincolo de aceste dificultăți, nu putem uita de plusurile și realizările pe care le ai ca stewardesă: „De-a lungul carierei mele am realizat că cel mai important pentru mine a fost să am pasageri plecând cu zâmbetul pe buze din avion. În majoritatea cazurilor, nemulțumirile pasagerilor porneau încă din aeroport, chiar de acasă. O ceartă acasă sau o coadă lungă la „check-in”, banii în plus plătiţi pentru bagajele mai mari, copiii neastâmpărați și, în final, un „ground staff” nepăsător pot provoca o iritare pasagerului încă dinainte de a ne întâlni pe noi, stewardesele, la bordul avionului. Așadar, datorită faptului că am încercat să mulțumesc pe toată lumea, am strâns de-a lungul celor peste 10 ani de zbor în jur de 30 de scrisori de mulţumire din partea pasagerilor, a colegilor și a managementului”.

Pe lângă aceste plusuri și realizări de care povestește Nicoleta, nu trebuie să uităm că această meserie este una dintre cele mai bine plătite din lume.


Ce calități trebuie să aibă o stewardesă?

Fiecare companie aeriană caută un anumit tip de persoane, scopul fiind adesea acela de a-și păstra unicitatea serviciilor. O stewardesă trebuie să îşi păstreze calmul în situaţiile limită, să aibă tărie de caracter și să calmeze spiritele încinse care pot perturba atmosfera din cabină în timpul zborului, asigurându-i pe pasageri că vor ajunge în siguranță la destinație.

Cum înveţi să fii însoţitor de bord?

Marile companii aeriene oferă cursuri complexe pentru viitorii însoțitori de bord, iar pregătirea ajunge să coste chiar şi 10.000 de dolari. Deși e un training de doar 1-2 luni, este extrem de intens, companiile aeriene oferind inclusiv practică în simulatoare de zobr, antrenamente de deschidere a tuturor tipurilor de uși pe avioanele pe care se va zbura. Pe lângă trainingul pentru siguranta zborului se pune accent și pe pregătirea în detaliu a echipajului pentru oferirea unui serviciu de calitate la bord, aceasta incluzând reguli de comportament, de servire, gastronomie.


„Mi-am început cariera de stewardesă în 2002, la compania aeriană de 5 stele Qatar Airways. Am început ca stewardesă la clasa Economic. De atunci am acumulat 10.000 de ore de zbor, efectiv în aer!” - Nicoleta Gherman, stewardesă de 13 ani

Urgenţă medicală în plin zbor!

Cel mai dificil moment de care îşi aminteşte Nicoleta Gherman a fost atunci când a trebuit să asiste la un avort spontan, în plin zbor. „La 2 ore după decolare, unul din membrii echipajului m-a chemat de urgență în spatele avionului. Pe ultimul rând era așezată o pasageră acoperită cu o pătură, care informase echipajul că are dureri abdominale. Deși am avut un doctor la bord și unul din insoțitorii de bord fusese paramedic, tot a fost nevoie să aterizăm de urgență la Bombey (India)“, povesteşte stewardesa.

Articol scris de Larisa Ivan, studentă Jurnalism, FSPAC-UBB

Etichete: meserie
Ultimele Stiri
abonare newsletter