Actualitate
Nu a funcţionat nici măcar o lună. Sistemul de închiriere al bicicletelor se suspendă. Cronologia unui dezastru (ne)anunţat
Sistemul de Bike Sharing a fost inaugurat în 17 noiembrie după o întârziere de mai bine de doi ani. La nici o lună de la lansare, Primăria Cluj-Napoca anunţă suspendarea lui.
Licitaţii contestate, nepăsare sau lucrări executate greşit. La asta se poate rezuma proiectul bicicletelor gratuite. Monitorul de Cluj vă prezintă cronologia proiectului care a arătat modul în care administraţia locală înţelege să-şi respecte termenele.
Clujenii n-au apucat să se bucure prea mult de bicicletele gratuite şi sunt nevoiţi să aştepte până la primăvară deoarece în regulamentul de folosire al bicicletelor se prevede faptul că „perioada de funcţionare a sistemului va fi întreruptă în lunile de iarnă cel puţin în perioada 1 decembrie- 1 martie când se va efectua revizia totală a parcului de biciclete”.
Sistemul va redeveni funcţional abia la începutul lunii martie 2016.
Amânarea amânărilor
Proiectul de închiriere al bicicletelor a fost anunţat cu mare fast la Cluj, însă a fost amânat de mai multe ori de către autorităţi. Proiectul Bike Sharing a avut o întârziere de mai bine de doi ani. Primul termen anunțat de conducerea Primăriei a fost august 2013, ulterior primarul Emil Boc a anunțat un alt termen, august 2014, iar apoi au spus că este vorba despre august 2015. În cele din urmă proiectul a fost inaugurat în noiembrie 2015. Blocajele au fost înregistrate din cauza contestațiilor, cea mai recentă situație de acest gen fiind la finele anului trecut când au apărut contestații la licitația pentru întreținerea stațiilor de biciclete.
Pistele încă nu sunt gata în totalitate
Potrivit managerului de proiect, legăturile între Cluj-Napoca şi Apahida şi Floreşti nu sunt încă realizate. “Reţeaua de piste este finalizată 90%, se lucrează pe Calea Someşeni la construirea pistei noi. Legătura cu Apahida se face pe Calea Someşeni, va fi finalizată anul acesta. În Floreşti, datorită faptului că nu s-a mai construit centura de ocolire prin spate pe la Polus încă nu am reuşit să facem legătura, însă este proiectată o variantă pe drumul european”, a explicat Ovidiu Cîmpean.
Responsabilul Primăriei, obişnuit cu întârzierile...
Responsabilul Primăriei Cluj-Napoca în cadrul acestui proiect pe fonduri europene este Ovidiu Cîmpean. El se ocupă şi de lucrările de modernizare, tot pe fonduri europene, de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Cluj-Napoca. Instituţia de învăţământ a fost închisă de autorităţi pentru că elevii nu puteau învăţa printre scânduri, moloz sau pietre. Deşi constructorul şi reprezentatul Primăriei au dat asigurări că lucrările vor fi gata până la începerea anului şcolar din 2016, părinţii elevilor nu cred că acest lucru va fi posibil.
Stand construit greşit! Cine răspunde?
Standul de biciclete din strada Observatorului a fost construit greșit, cu 8 centimetri mai înalt decât în proiect. Astfel se explică de ce stația nu era legată la curent electric și nu a fost dată în folosință mai mult timp. Bicicletele nu puteau fi conectate la stand, deoarece distanța dintre pavaj și bara magnetică de fixare era prea mică. „Era mai înalt cu aproximativ 8 centimetri”, au spus muncitorii companiei Diferit.
În alte oraşe se poate…
Dacă Primăria Cluj-Napoca nu a reușit să termine proiectul la timp, în alte oraşe se poate. Un proiect similar a fost realizat în Timişoara într-un an. Timișorenii au început să lucreze la cei 37 de kilometri de piste în mai 2014, iar în martie anul acesta totul era gata, mai puțin închirierea bicicletelor. Potrivit presei locale, pista din Timișoara este cea mai lungă din țară și se întinde pe malul Begăi, până la granița cu Serbia. Vecinii sârbi urmează să amenajeze și ei 43 de kilometri de piste pentru biciclete, dar deocamdată ei nu au primit banii europeni. Proiectul din Banat a fost realizat tot pe fonduri europene, valoarea acestuia fiind de 2,3 milioane euro, cu 300.000 euro mai puțin decât cel derulat de Primăria Cluj-Napoca.
Ce este Bike Sharing
Bike-Sharing este un proiect cu fonduri europene, derulat de Primăria Cluj-Napoca, Primăria Florești și Primăria Apahida. Valoarea contractului este de 2,6 milioane euro și a fost semnat în anul 2011, iar lucrările aveau ca termen de finalizare data de 16 august 2013, la un an de la ordinul de începere a lucrărilor. Proiectul prevede realizarea pistelor pentru biciclete care să lege cele trei localități și stații pentru biciclete care pot fi închiriate, gratuit, pe baza unui card special. În total, 105 străzi trebuie dotate cu piste speciale însumând 59,75 kilometri, 50 de stații de self-service (43 în Cluj-Napoca, patru în Floreşti şi trei în Apahida), cât și 540 de biciclete.