Actualitate
Opera Națională din Cluj-Napoca, o imagine nouă și un spectacol pe măsură
Opera Națională din Cluj-Napoca și-a schimbat imaginea, optând pentru ceva mult mai personal, care să atragă publicul. Odată cu lansarea acestei noi înfățișări va pus pe scenă un spectacol așteptat de peste 15 ani.
Spectacolul Evgheni Oneghin de P.I. Ceaikovski va fi ”așternut” pe scena Operei luni, 18 ianuarie 2016, ora 18:30.
Evenimentul readuce pe scena clujeană una dintre cele mai frumoase, sincere și vibrante capodopere alte tuturor timpurilor, după o absență îndelungată de peste un deceniu.
O operă desprinsă din Rusia anilor 1820, despre iubiri, trădări, intrigi romantice și abisuri sufletești cum doar Ceaikovski putea să creeze, aduce pe scena clujeană o distribuție reputată, avându-i în rolurile principale pe: Nadejda Cerchez (invitată), Florin Estefan, Cristian Mogoșan, Liza Kadelnik și Marius Boloș (invitat), aflați sub inspirata baghetă a dirijorului Tiberiu Soare.
Un titlu mult dorit
Evgheni Oneghin este un titlu pentru care s-a încercat de multe ori punerea în scenă, însă din cauza lipsei de fonduri, s-a reunțat. Ultima dată când aceste versuri ale lui Pușkin au fost auzite de către clujeni pe un ritm melodios a fost în anul 2003, însă doar în concert.
Fiind una dintre cele mai reprezentative opere din repertoriul romantic universal, simbolică pentru specificul național rusesc, și, totodată impregnată cu o tușă inedită a romantismului german, regizorul artistic Mihaela Bogdan nu s-a putut îndepărta de epoca în care a fost scrisă. Evgheni Oneghin a fost concepută pentru tineri, fapt pentru care prima montare a fost realizată de studenții de la Conservatorul din Moskova.
”A fost o provocare și o plăcere să lucrez pe acest text. Nu am putut să mă despart de epoca în care a fost scrisă și am încercat să țin cont că a fost scrisă pentru tineri. Cred că mulți putem să ne regăsim în aceste personaje”, spune Mihaela Bogdan.
Scenografa Viorica Petrovici, invitată de nenumărate ori la Cluj, se simte foarte apropiată de opera clujeană.
”Această instituție îmi transmite energie pozitivă. Opera Națională din Cluj-Napoca parcă m-a adoptat! Imaginea spectacolului este una foarte romantică, foarte fastuoasă care sper să transmită iubirea, conflictele dintre personaje și mai puțin dezamăgirile”, a spus Viorica Petrovici.
Invitata Nadejda Cerchez care dă viața personajului Tatiana, a declarat că se simte apropiată de acest rol datorită influențelor sale rusești.
”Acest rol este foarte aproape de sufletul meu deoarece de mică ascult muzică rusească și venind din Republica Moldova, influențele rusești sunt destul de mari”, a declarat Nadejda Chercez.
Dirijorul a empatizat cu corul
Deoarece muzica este romantică și una dintre cele mai frumoase scrise în cultura universală, faptul că dirijorul Tiberiu Soare a putut să empatizeze cu echipa de cântăreți, a putut să valorifice cu adevărat frumusețea operei.
”Am întâlnit aici o echipă de cântăreți minunați, cu voci de excepție. Muzica în sine este una romantica, una dintre cele mai frumoase din cultura universală, iar Mihaela a venit cu o reromantizare a textului original, un text care aduce din când în când o vână de apă rece” a explicat Tiberiu Soare.
Apropierea de Pușkin
Deoarece opera în sine reprezintă o pădure de simboluri prin care spectatorul se poate plimba, legătura cu atmosfera rusească nu a fost ruptă de către echipa regizorală prin noutate. Opera nu vrea să fie o reconstituire istorică, ci un spectacol raportat la moda și atmosfera din perioada lui Pușkin și al lui Ceaikovski, însă este un spectacol al anului 2016.
”Nu am căutat să aducem o noutate ostentativă. Nu am vrut să mă îndepărtez, ba mai mult, am încercat să mă apropiu de ceea ce înseamnă Pușkin. Nici nu aș fi știut cum să mă îndepărtez, ținând cont că el este la baza acestui spectacol”, a zis regizorul artistic.
Un concept vizual unitar
Odată cu venirea noului an și a acestui spectacol așteptat de către publicul Clujean de peste 15 ani, Opera Națională din Cluj-Napoca a îmbrățișat o nouă imagine, una mai modernă și mai personală.
”Visam de mult să facem un concept vizual unitar”, a spus Florin Estefan, directorul Operei.
Noua identitate a venit din partea ca și o sugestie din partea designerului grafic Adrian Dorcea care a făcut logo-ul și concepția primelor afișe, pro bono. Florin Estefan se declară încântat și mulțumim și este sigur că va avea loc o colaborare frumoasă pe viitor.
”Noi am fost atrași de ceea ce am citit în presă și am văzut că ceva se schimbare la operă. Că e un suflu nou. Așadar am optat pentru o imagina mai personală, mai modernă”, a zis Adrian Dorcea.
Logo-ul este inspirat de modul în care Opera este văzută din perspectiva artistului, o perspectivă personală. Fiindcă prea mult timp logo-ul Operei Naționale din Cluj-Napoca a arătat exteriorul clădirii, designerul a vrut ca logo-ul să cheme un public nou, iar pe cel vechi să-l facă să-și dorească să revină. Culorile folosite sunt bordo și auriu.
”Reducem la esență și la simboluri minimale perspectiva artistului pe scenă. Vreau să transmitem mai multă emoție prin imagine. Culorile folosite pentru logo au fost cele din sală: bordo și auriu. Fiindcă dacă vedeți sala de pe scenă veți putea observa că aceste două culori sunt dominante”, a explicat designerul.