Actualitate

Veste proastă despre Autostrada Transilvania. România îşi ia adio de la alţi 60 de kilometri de autostradă, deşi a plătit şi bani în avans

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă, într-un comunicat, că a primit o notificare de reziliere a contractului din partea constructorului tronsonului de autostradă Suplacu de Barcău – Borş, parte a Autostrăzii Transilvania.

La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR şi gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurată în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circulă pe doar 52 km, între Câmpia Turzii şi Gilău. Restul rămân parte a unei autostrăzi fantomă.

În martie 2013, când contractul cu americanii era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, aflat la 50% stadiu de exe­cuţie, intra în conservare. Timp de trei ani şi jumătate nimic nu s-a mai întâmplat, în ciuda faptului că, în primăvara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion - Consinit - Road Consulting şi Design Solution, Via Design a câştigat licitaţia pentru continuarea lucrărilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniţi în întregime din bugetul de stat.


După 13 ani de la începerea lucrărilor pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borş şi contractul cu ultimul constructor e pe cale de reziliere.

„De la emiterea Ordinului de Începere (luna iunie 2015) pentru execuţia lucrărilor aferente autostrăzii Suplacu de Barcău - Borş, CNAIR a solicitat antreprenorului să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale, urmărind în paralel activitatea desfăşurată pe şantier. În toată această perioadă, antreprenorul şi-a demonstrat incapacitatea îndeplinirii obligaţiilor contractuale prin lipsa de mobilizare în vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv”, se arată în comunicatul CNAIR.


Având în vedere întârzierile înregistrate la lucrările de execuţie pentru autostrada Suplacu de Barcău - Borş, CNAIR a emis penalităţi în valoare de 75 milioane lei. De asemenea, în acelaşi context, „compania şi-a arătat intenţia de a rezilia contractul, luând în calcul şi relicitarea proiectului, astfel încât acest obiectiv să poată fi finalizat”. În consecinţă, „firma constructoare, demonstrând că este în incapacitate financiară şi organizatorică, a transmis o notificare prin care solicită rezilierea contractului”, menţionează CNAIR.

Având în vedere situaţia existentă, pentru ca acest proiect să poată fi finalizat, „singura opţiune pe care o poate lua compania este aceea de a rezilia actualul contract şi de a relicita proiectul”, arată administratorul infrastructurii rutiere.


La construcţia Suplacu de Barcău-Borş a fost selectat, în luna mai 2015, consorţiul compus din Corsan-Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL şi Via Design SRL. Preţul contractului a fost stabilit la 701 milioane de lei fără TVA. Contractul a fost semnat în mai 2015.

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a vizitat acest şantier în septembrie 2016 şi a constatat întârzieri, dar a precizat că nu există impedimente pentru reluarea lucrărilor. „Constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuţie pe acest contract este în continuare 0%”, a spus ministrul.

Ultimele Stiri
abonare newsletter