Actualitate
De tot râsul. De ce stau blocate lucrările la Autostrada Sebeș-Turda
După ce lucrările la Autostrada Lugoj-Deva au fost sabotate de castori și lilieci, acum a venit rândul unui lot din Autostrada Sebeș-Turda să fie blocat dintr-un motiv hilar.
Autostrada Sebeş-Turda însumează 70 de kilometri, iar proiectul a fost împărţit în patru loturi, cu termen de finalizare octombrie 2016.
Cele mai mari probleme sunt la Lotul 1, care la finalul anului 2016 avea un stadiu fizic de execuţie de 16,2%. Lotul are 17 kilometri, de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului, la ieşire din Alba Iulia. De lucrări se ocupă Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL. Valoarea contractului este de 541.739.137,21 lei (fără TVA).
Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta CNADNR), acest lot de autostradă este în prezent blocat de stupi de albine.
Principalele probleme pentru întârzierea proiectelor de autostradă au ajuns să fie stupii de albine amplasaţi pe aliniamentul proiectului.
În luna martie, conform CNAIR, pentru construcţia lotului 1 din autostrada Sebeş-Turda, printre cele 11 probleme principale care tărăgânează construcția autostrăzii, s-a descoperit că sunt blocaje privind exproprieri rămase nerezolvate (construcţie cu destinaţia locuinţă şi teren împrejmuit în care se află amplasaţi stupi de albine în zona km 5+250).
Alte probleme ce țin în loc lotul 1 din Autostrada Sebeș-Turda sunt lipsa unor avize pentru proiectul tehnic, revizuirea acordului de mediu după avizarea proiectului tehnic ca urmare a modificărilor survenite față de studiul de fezabilitate, obținerea autorizației de construire pentru soluțiile tehnice din culoarul de expropriere, obținerea autorizației de construire pe zonele din afara culoarului de expropriere, poluarea identificată în urma analizelor probelor de apă și sol sau obținerea autorizațiilor de construire pentru imobilele aflate pe culoarul inițial expropriat.
În 2015, Autostrada Sebeş-Turda a fost în centrul unui scandal după ce s-a aflat că pentru mai bine de 66 de kilometri din cei 70 nu au fost emise autorizaţiile de construire cu toate că firmele constructoare lucrează încă din 2014.
Din noiembrie 2014, asocierea Impresa Pizzarotti& C.SPA Italia a primit 134 milioane lei fără TVA pentru construcţia a circa 16% din cei 17 km de autostradă.