Actualitate
Proiectele Clujului o iau la vale. COINCIDENŢĂ SUSPECTĂ: Sub toate investiţiile Primăriei şi Consiliului Judeţean SE SURPĂ TERENURILE!
După ce în urmă cu 2 ani Primăria Cluj a alocat bani pentru a opri alunecările de teren de pe Dealul Lomb, acum instituţia păstorită de Emil Boc alocă alţi bani pentru exact aceeaşi lucrare. Coincidenţă sau nu, toate proiectele cu probleme ale Primăriei şi ale Consiliului Judeţean au "alunecat" din cauza terenurilor.
Pe dealul Lomb, autorităţile locale construiesc Centrul Regional pentru Industrii Creative (CREIC), cunoscut şi sub numele de Buftea de Cluj, şi centrul de afaceri TEAM. Ambele proiecte sunt realizate cu fonduri europene şi au acumulat întârzieri de ani de zile. Oficialilor din Primărie nu le place să folosească cuvântul “întârzieri”, preferând să catalogheze nefinalizarea lucrărilor drept “prelungiri”.
Pe ordinea de zi a şedinţei de Consiliu Local de săptămâna viitoare se află şi un proiect care prevede alocarea sumei de 4 milioane de lei - aproape 1 milion de euro - pentru consolidarea drumului ce leagă strada Oaşului de strada Lomb, zonă supusă alunecărilor de teren. Este vorba de un drum cu 4 benzi care va lega oraşul de cele două centre de afaceri.
Problema nu e nouă, de ani buni se ştie că în zonă sunt probleme cu alunecările de teren, dar cu toate acestea Primăria a dat undă verde începerii lucrărilor. În 2015, municipalitatea a plătit 130.000 de lei fără TVA pentru studii şi expertize în vederea demarării lucrărilor de consolidare a terenului. În urmă cu doi ani terenul respectiv a început să o ia la vale, alunecările de teren apărând în două locuri, pe partea stângă a drumului.
La acea vreme, primarul Emil Boc spunea că lucrările la drum vor fi finalizate până la sfârşitul lui 2015. Nu numai că lucrarea nu este gata, dar, la doi ani distanţă, investiţia încă înghite bani serioşi. Valoarea contractului pentru drumul cu patru benzi este de 17,9 milioane lei. Drumul are o lungime de 1,6 kilometri. Conform standardelor de cost stabilite în 2010, tocmai de guvernul condus de Emil Boc, un kilometru de autostradă în zona de deal costă 4,9 milioane de euro. Aşadar, drumul care va lega Dealul Lomb de strada Oaşului costă 50% din preţul unui kilometru de autostradă.
Lucrări de “extremă urgenţă”
Emil Boc spune că aceste lucrări de consolidare a versantului şi de punere în siguranţă a drumului sunt de “extremă urgenţă”.
“În prezent, se află în execuţie începând cu luna iunie 2015 obiectivul de investiţii «acces din strada Oaşului la cartierul Lomb». Acest proiect, conform documentaţiei întocmite de SC Damar Consult SRL, presupune execuţia drumului de acces de la intersecţia străzilor Oaşului cu Valea Chintăului la zona de dezvoltare Lomb. Pe parcursul execuţiei lucrărilor s-au declanşat alunecări de teren în zona drumului principal. (...) Realizarea lucrărilor de consolidare a versantului din amonte şi de punere în siguranţă a drumului principal este de extremă urgenţă, fiind periclitată finalizarea lucrărilor la obiectivele de investiţii aferente zonei”, se menţionează în referatul de aprobare a proiectului.
Ce lucrări se vor face
Potrivit proiectului, pentru consolidarea versantului se propune execuţia următoarelor categorii de lucrări: lucrări de reprofilare/descărcare a versantului, structura de sprijin din piloţi foraţi pe două rânduri, lucrări de drenaj a taluzului în vederea eliminării apelor, lucrări de eliminare a deformaţiilor din corpul drumului principal şi lucrări de refacere a structurii rutiere.
Studiul de fezabilitate a fost întocmit de către SC Construct CDP SRL şi a costat 97.000 de lei. Valoarea investiţiei este de 4 milioane lei fără TVA. Cu tot cu TVA, investiţia va costa 1 milion de euro. Finanţarea investiţiei se face din fonduri de la bugetul local, iar durata de realizare este de 6 luni.
"Prelungiri" de 2 ani
Deși întregul drum trebuia să fie gata la finalul anului 2015, conducerea Primăriei Cluj estimează că nici în 2017 nu va fi gata.
„Din discuțiile pe care le-am avut sau cel puțin părerea mea este că cred că anul acesta nu o să reușim să îl finalizăm. Problema este foarte complexă acolo și deja avem a doua porțiune care cedează și necesită o consolidare pentru acest drum. Este o zonă foarte instabilă și apar probleme din ce în ce mai multe”, a declarat Gheorghe Șurubaru, city-managerul municipiului Cluj-Napoca.
Poveşti frumoase despre centre de afaceri
Primăria Cluj-Napoca are mari întârzieri la două mari proiecte cu fonduri europene: Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative - CREIC (Buftea de Cluj) și Centrul de Sprijinire a Afacerilor T.E.A.M. (Tehnologie, Evoluție, Antreprenoriat, Microîntreprindere), situate pe dealul Lomb. Ambele trebuiau încheiate încă de anul trecut. Buftea de Cluj este gata în proporţie de numai 60%, iar centrul T.E.A.M, 90%. La CREIC, s-a lucrat cu o firmă falimentară, Valve International, ceea ce a dus la organizarea unei noi licitații pentru continuarea lucrărilor. Iniţial, valoarea totală a contractului a fost de peste 58 de milioane de lei. Centrul T.E.A.M are o valoare de 37 de milioane de lei.
La Buftea de Cluj, termenul pentru finalizarea investiţiei a fost iunie 2015, iar la TEAM, iulie 2015.
COINCIDENŢĂ SUSPECTĂ:Terenurile se surpă sub toate investiţiile Primăriei şi Consiliului Judeţean!
Fie că vorbim de Primăria Cluj-Napoca sau de Consiliul Judeţean, ori de câte ori este vorba despre o lucrare publică ale cărei costuri nu sunt deloc de neglijat, apare problema alunecărilor de teren.
Este suspect cum la toate lucrările de investiţii publice autorităţile invocă surparea terenului atunci când se întârzie nepermis de mult cu lucrările. Este vreo investiţie publică nefinalizata sau care a costat foarte mult unde să nu se fi invocat surparea terenului?
2009: Centura oraşului Gherla
Centura ocolitoare Gherla a fost inaugurata în 14 august 2009 de premierul de la acea vreme Emil Boc. După nici două zile, drumul s-a surpat. De atunci, drumul se surpă periodic. Centura de ocolire a municipiului Gherla are o lungime de 5,5 km, valoarea investiţiei fiind de 7,8 milioane de lei.
2012: Centura Vâlcele-Apahida
Centura ocolitoare Vâlcele-Apahida a fost inaugurată pe 20 octombrie 2011 tot de Emil Boc, dar nu s-a putut circula pe ea o bună bucată de vreme din cauza alunecărilor de teren. Un an mai târziu, centura s-a surpat din nou. Pentru cei 24 de kilometri, România a plătit 6,5 milioane de euro/km, în total 156 de milioane de euro, sumă cu care s-ar fi putut construi o autostradă.
2014: Centrul de Deşeuri
Şi la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor au fost/sunt probleme cu alunecările de teren, care pun în pericol întregul stabiliment. Consiliul Judeţean a plătit 6,5 milioane de lei pentru lucrări de consolidare a unui versant care a luat-o la vale. Iniţial, valoarea lucrării la Centrul de Deşeuri a fost de peste 107 milioane lei, dar, în decurs de câţiva ani, costurile au crescut cu peste 22 milioane de euro.
2016: Tetarom I
Noile clădiri din Parcul Industrial Tetarom I, construite din fonduri europene, sunt în pericol din cauza alunecările de teren. În cadrul Parcului Industrial Tetarom I, Consiliul Județean Cluj a demarat un proiect european în valoare de 69 de milioane de lei care prevede extinderea şi modernizarea infrastructurii acestui parc industrial.