Actualitate
Primăria Cluj dă rateuri cu sistemul Bike Sharing şi în instanţă
Inaugurat cu 3 ani întârziere şi departe de a fi funcţional la capacitate maximă, sistemul Bike Sharing continuă să dea bătăi de cap municipalităţii.
Primăria Cluj a pierdut un proces cu firma care întreţine reţeaua de Bike Sharing. Municipalitatea trebuie să plătească 70.000 de euro unei firme din Braşov, după ce a încercat să “sară” peste plata unei facturi, acceptată iniţial la plată.
Consilierii locali vor decide joi plata sumei de 308.655 lei (aproximativ 70.000 de euro) către SC Wind Technologies SRL reprezentând contravaloarea serviciilor prestate, dobânda legală şi cheltuieli de judecată.
În 2015 Primăria Cluj-Napoca a încheiat un contract de prestări servicii cu SC Wind Technologies SRL, contract în baza căruia firma a prestat şi realizat servicii privind operarea şi întreţinerea reţelei de bike sharing. Societatea din Braşov, Wind Technologies, a câştigat în defavoarea Regiei Autonome a Domeniului Public, contractul de întreţinere a reţele de bike-skaring, pentru 7,2 milioane de lei, fără TVA.
Contractul presupune gestionarea, repararea şi întreţinerea celor 540 de biciclete europene.
A emis factură, Primăria s-a făcut că plouă
Urmare a realizării serviciilor şi a semnării de către părţi (Wind Technologies + primărie) a procesului verbal de recepţie, firma din Braşov a întocmit o factură fiscală în valoare de 314.960 lei, factură ce a fost înregistrată şi acceptată la plată de către primărie. După expirarea termenului de 60 de zile agreat de părţi, firma a solicitat în repetate rânduri plata facturii fiscale, însă Primăria a refuzat.
Firma a dat în judecată primăria şi a susţinut că serviciile au fost recepţionate fără obiecţiuni. “Primăria nu a specificat niciodată că ar exista un neajuns major sau omisiuni”, a susţinut aceasta în instanţă.
Consilierul juridic al Primăriei a solicitat respingerea cererii ca tardiv depusă şi neîntemeiată.
“La momentul emiterii facturii, Primăria a considerat că există neajunsuri majore şi serioase omisiuni ale documentaţiilor redactate de către firma din Braşov, precum şi că regulamentul şi contractul de utilizare biciclete nu putea, în forma propusă de acesta, să fie supus consultării publice şi apoi aprobării de către Consiliul Local motiv pentru care a returnat factura urmând o perioadă de corespondenţă cu managerul de proiect pentru realizarea modificărilor necesare. Factura a fost emisă fără ca serviciile prevăzute în contract să fi fost executate conform ofertei tehnice şi caietului de sarcini”, a susţinut consilierul juridic al Primăriei Cluj la Tribunal.
Judecătorii i-au dat cu flit Primăriei
Primăria a mai arătat că oferta Wind Technologies “a rămas singura ofertă admisibilă din cadrul procedurii de licitaţie publică, iar aceasta chiar dacă pentru anumite servicii preţurile din oferta firmei erau diferite semnificativ prin comparaţie de celelalte oferte depuse în cadrul procedurii”.
„Astfel, pentru realizarea documentaţiilor şi procedurilor necesare operării reţelei Bike Sharing, preţul ofertat de către RADP a fost de zero lei, iar preţul ofertat de reclamantă a fost de 254.000 lei fără TVA. La cantitatea şi calitatea prestaţiilor executate de către reclamantă, suma menţionată este supraevaluată”, s-a apărat Primăria.
Chiar şi judecătorii s-au întrebat de ce a fost nevoie de un proces în instanţă, având în vedere că Primăria nu a contestat niciodată nevalabilitatea acordului cadru, ci pur şi simplu denunţă preţul excesiv al serviciilor.
“Primăria nu a invocat nevalabilitatea acordului cadru şi a contractului de servicii nici măcar ca o apărare de fond, ci denunţă pur şi simplu preţul serviciilor, apreciat drept excesiv. Aceste aspecte puteau fi valorificate în cadrul procedurii de licitaţie publică, nu în cadrul procesului care are ca obiect executarea unui contract semnat de însuşi autoritatea contractantă”, au apreciat judecătorii Tribunalului Cluj care au dat câştig de cauză firmei din Braşov şi au obligat Primăria la plata sumei de 70.000 de euro.
Nici la Curtea de Apel Primăria nu a avut câştig de cauză. Judecătorii au respins recursul Primăriei astfel că sentinţa Tribunalului a rămas definitivă.
Piste pentru biciclete făcute în bătaie de joc
În noiembrie 2016, cu 3 ani întârziere, Primăria Cluj anunţa finalizarea proiectului Bike Sharing. Dacă iniţial, la momentul semnării proiectului, valoarea contractului era de 2,6 milioane euro, după trei ani întârziere costurile au ajuns la suma de 3,1 milioane euro. În momentul de faţă, pistele pentru biciclete sunt doar de formă, multe din ele fiind amenajate pe trotuare astfel că pietonii circulă nestingheriţi pe ele, iar şoferii îşi parchează maşinile fără jenă pe piste.
Proiectul Cluj Bike, inaugurat oficial în noiembrie 2015 este departe de a fi funcţional la capacitate maximă. A fost închis în decembrie 2015, pentru mentenanţă, la nici o lună de la deschiderea oficială, ca să fie redeschis în martie 2016. La câteva săptămâni de la repunerea în funcţiune a bicicletelor, clujenii se plâng de proasta funcţionare a sistemului de bike-sharing şi semnalează numeroase defecţiuni. În primul rând, multe staţii sunt offline şi nu pot fi folosite bicicletele din standuri.
Nici pistele pentru biciclete nu sunt potrivite pentru funcţionarea Cluj Bike în mod corespunzător.
În Florești şi Apahida, toate stațiile au rămas offline, ceea ce înseamnă că locuitorii comunelor nu pot beneficia de serviciile „Cluj Bike”.