Actualitate

Anchetă finalizată în cazul accidentului aviatic de pe Aerodromul din Dezmir. O aeronavă a ieşit în decor

În 9 iunie, o aeronavă a fost avariată după ce pilotul a ratat aterizarea pe Aerodromul Traian Dârjan din Dezmir, judeţul Cluj.

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat activitățile de investigație în cazul accidentului de aviație civilă produs în data de 9 iunie 2017 pe Aerodromul Traian Dârjan Cluj, în care a fost implicată aeronava CESSNA 182P.

“În data de 9 iunie, în jurul orei 13.30, aeronava CESSNA 182P, înmatriculată F-BXZI, având la bord doar pilotul, a decolat de pe aerodromul Strejnic-Ploiești, într-un zbor privat, având ca destinație terenul de zbor Traian Dârjan din Cluj.  Un avion ULM abia aterizase pe același teren de zbor, iar pilotul acestuia a transmis informația că pista este operațională pe aproximativ 400 de metri, deoarece pe pistă se execută lucrări de amenajare. Informația a fost recepționată și confirmată și de către pilotul aeronavei F-BXZI care a confirmat că a înțeles datele transmise și că va efectua un survol al terenului de zbor”, se arată în raportul CIAS.


După această discuţie, pilotul aeronavei nu a mai comunicat cu turnul de control Cluj, s-a axat și a aterizat.

“După luarea contactului cu pista, aeronava a rulat 150 de metri, după care pilotul a început frânarea. Distanța rămasă după începerea frânării nu a mai asigurat oprirea aeronavei în limitele terenului de zbor, sărind peste taluzul din capătul pistei și peste drumul de acces, oprindu-se în taluzul opus. În urma impactului pilotul nu a suferit leziuni, iar aeronava a fost avariată astfel: jamba de bot ruptă, ambele pale ale elicei torsionate și capota motorului îndoită în partea inferioară”, se mai precizează în documentul citat.


Potrivit CIAS, cauza producerii acestui accident constă în aterizarea aeronavei spre capătul terenului de zbor, “având la bază aprecierea eronată a punctului de aterizare în raport cu lungimea disponibilă a pistei, pe fondul neinformării în prealabil asupra situației reale a acesteia”.

Raportul mai menţionează faptul că pilotul deținea licență și certificat medical, ambele în termen de valabilitate, iar  aeronava,  înmatriculată  în  Franța,  deținea  certificat  de  navigabilitate  în  termen  de valabilitate.


“În vederea planificării zborului, pilotul nu a luat legătura cu administratorul terenului  de  zbor  pentru  a-și anunța intenția de aterizare și a obține aprobarea acestuia. Informarea a fost făcută doar consultând informațiile disponibile pe site-ul Aeroclubului României unde sunt date dimensiunile pistei de  aterizare: 900 m lungime și 100 m lățime. Nu este menționat faptul că pe pistă se execută lucrări, ceea ce reduce lungimea disponibilă pentru aterizare/decolare și nici alte informații suplimentare. Informațiile despre disponibilitatea  și  starea pistei terenului de  zbor au fost aflate de pilot abia în momentul ajungerii la destinație, atunci când  acesta a contactat turnul din Cluj la intrare în zonă, prin intermediul datelor furnizate de pilotul avionului ULM care abia aterizase. Se recomandă Autorității Aeronautice Civile Române ca în cadrul întâlnirilor pe teme de siguranță planificate cu agenții aeronautici civili care efectuează operațiuni de aviație generală să ia în considerare emiterea unei circulare și/sau desfășurarea unei campanii educaționale pentru a accentua importanța pregătirii zborurilor, în special în cazul în care urmează să fie folosit un aerodrom/teren de zbor care nu a mai fost utilizat”, mai menţionează raportul.

Terenul de zbor ”Traian Dârjan”, aflat în administrarea Aeroclubului României, este situat la 10 km est față de Cluj-Napoca.

abonare newsletter